آسم از شایع‌ترین بیماری‌های مزمن تنفسی بوده كه با واكنش سیستم ایمنی و مكانیسم آلرژی در مجاری هوایی رخ می‌دهد. با توجه به هزینه‌های سنگین كنترل و درمان آسم، پیشگیری از حملات آسم بسیار مهم است.یكی از موارد مهم و تاثیرگذار در این زمینه تنظیم ویتامین‌های بدن است كه در میان آنها ویتامین D نقش بسیار مهمی دارد. ویتامین D بر تنظیم سیستم ایمنی اثرات مهمی دارد و می‌تواند علائم تنفسی آسم را تحت‌تاثیر قرار دهد.

معضل كمبود ویتامین D مبتلایان به آسم در قرنطینه خانگی

سلامت نیوز:آسم از شایع‌ترین بیماری‌های مزمن تنفسی بوده كه با واكنش سیستم ایمنی و مكانیسم آلرژی در مجاری هوایی رخ می‌دهد. با توجه به هزینه‌های سنگین كنترل و درمان آسم، پیشگیری از حملات آسم بسیار مهم است.یكی از موارد مهم و تاثیرگذار در این زمینه تنظیم ویتامین‌های بدن است كه در میان آنها ویتامین D نقش بسیار مهمی دارد. ویتامین D بر تنظیم سیستم ایمنی اثرات مهمی دارد و می‌تواند علائم تنفسی آسم را تحت‌تاثیر قرار دهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جام جم ،از این رو لازم است میزان ویتامین D در این بیماران، بررسی و در صورت كمبود جبران شود. آنچه در این میان مهم است، سبك زندگی و نوع تغذیه مبتلایان به آسم است كه به‌گونه‌ای تنظیم شود تا كمبود این ویتامین در آنها مشاهده نشود. ویتامین  D محلول در چربی بوده و در تعدادی از غذاها وجود دارد. همچنین به ‌عنوان مكمل غذایی نیز در دسترس است. یكی از اصلی‌ترین بخش‌های تأمین این ویتامین از طریق تابش اشعه‌ فرابنفش خورشید به پوست است كه موجب سنتز ویتامین D می‌‌شود.

از این روقرار نگرفتن در معرض نور مستقیم آفتاب موجب كاهش تولید ویتامین  Dمی‌شود و احتمالا كمبود آن را درپی خواهد داشت. به‌علاوه از سایر مشكلات كمبود ویتامین D تاثیر این ویتامین بر كاركرد سیستم ایمنی و تنفسی است كه مسأله چشمگیری است.در دوران اپیدمی كرونا، اولا تقویت سیستم ایمنی توصیه می‌شود كه ویتامین D یكی از این موارد است.

ثانیا بحث قرنطینه و ماندن در خانه مطرح است كه این امر موجب كاهش برخورد افراد با نور مستقیم آفتاب و در نتیجه احتمال كمبود ویتامین D را در پی دارد. لذا برای كنترل بخشی از حملات آسم در این برهه، توصیه می‌شود از غذاهای حاوی ویتامین D در این ایام بیشتر استفاده شود ودر حد امكان از تابش مستقیم آفتاب در ساختمان بهره گرفته شود. اگر لازم بود زیر نظر پزشك آزمایش‌های بررسی سطح ویتامین D انجام و در صورت لزوم از مكمل‌های ویتامین D استفاده شود.

اكیدا توصیه می‌شود به هیچ عنوان اقدام خودسرانه در مورد مصرف ویتامین D صورت نگیرد و حتما زیر نظر متخصصان باشد، زیرا مسمومیت ویتامین D می‌‌تواند عوارض جبران‌ناپذیری را درپی داشته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha