سه‌شنبه ۱۱ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۰

ماه مهر امسال نه‌تنها برای بچه‌های سرزمین ما كه برای بسیاری از بچه‌های دنیا و حتی پدر و مادرهای آنها ماه ویژه‌ای است. بهتر است بگوییم سال تحصیلی ویژه! از یك سو نگران سلامت فرزندشان در صورت بازگشایی مدارس هستند و از سوی دیگر نگران عقب ماندن آنها از تحصیل.

سلامت مهم‌تر از بازگشایی

سلامت نیوز:ماه مهر امسال نه‌تنها برای بچه‌های سرزمین ما كه برای بسیاری از بچه‌های دنیا و حتی پدر و مادرهای آنها ماه ویژه‌ای است. بهتر است بگوییم سال تحصیلی ویژه! از یك سو نگران سلامت فرزندشان در صورت بازگشایی مدارس هستند و از سوی دیگر نگران عقب ماندن آنها از تحصیل.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جام جم ،زیرساخت‌های لازم برای سال تحصیلی جدید چقدر مهیاست تا بچه‌ها با قطعی اینترنت و كندی سرعت آن دست و پنجه نرم نكنند؟ آیا همه بچه‌ها امكان دسترسی به گوشی‌های هوشمند را دارند؟ هزار و یك نكته و نگرانی دیگر هم هست، از جمله آنها نگرانی‌های مربوط به حفظ سلامت و ابتلای احتمالی دانش‌آموزان است. برای پاسخ به پاره‌ای از نگرانی‌های بهداشتی درخصوص بازگشایی مدارس با دكتر مسعود مردانی، متخصص بیماری‌های عفونی، استاد دانشگاه شهید بهشتی و عضو كمیته علمی ستاد مقابله با كرونا درباره بازگشایی مدارس از نیمه شهریور گفت‌وگو كرده‌ایم.

ماجرای كنكور امسال را هنوز به یاد داریم؛ «برگزار می‌شود» و «برگزار نمی‌شود» آزاردهنده‌ای كه اضطراب و استرس بچه‌ها و والدین آنها را چند برابر كرد. البته درحد كمتر، این اضطراب برای بازگشایی مدارس نیز وجود دارد. گرچه مراقبت و نگهداری از بچه‌ها در منزل، كار ساده‌ای نیست و گاهی امان والدین را می‌برد، اما در این شرایط مدرسه رفتن بچه‌ها، استرس والدین را هزار برابر می‌كند. از دكتر مسعود مردانی، درباره بازگشایی مدارس از پانزدهم شهریور سوال كردیم كه این طور توضیح داد:

«به این موضوع فكر هم نكنید! مدرسه نخستین مكانی است كه در صورت همه‌گیری یك نوع بیماری، تعطیل شده و آخرین مكانی است كه بعد از پایان همه‌گیری و فاصله گرفتن از آن بازگشایی می‌شود» او ادامه می‌دهد: «فعلا نباید به این مسأله فكر كرد؛ زیرا ما نه‌تنها از اپیدمی نگذشته‌ایم بلكه وضعیت ما در تمام طول تابستان تا به امروز، از اسفند و فروردین نیز بدتر بوده است.»

 حتی دبیرستانی‌ها

اغلب بچه‌‌ها همان روزهای اول مهر، به دلیل این‌كه مراقبت از خودشان را خوب بلد نیستند، سرما می‌خورند یا دچار اسهال فصل پاییز می‌شوند. بنابراین چطور می‌توان تصور كرد كه در شرایط خطرناك و خاص امسال، بچه‌ها بتوانند از خودشان مراقبت كنند؟ این عضو كمیته علمی مبارزه با كرونا می‌گوید: «دبستانی‌ها باید حتما در خانه بمانند؛ سلامت آنها ضروری‌تر از تحصیل است.» دكتر مردانی ادامه می‌دهد: «درباره بچه‌های دبیرستانی هم سلامتی بیش از تحصیل باید اهمیت داشته باشد.

بنابراین لازم است آنها هم در خانه بمانند و تحصیل را به صورت اینترنتی ادامه دهند.»این متخصص بیماری‌های عفونی درباره احتمال بازگشایی مدارس می‌گوید: «در این‌باره جلسه‌های متعدد خواهیم داشت. اما همان‌طور كه گفتم، مدارس آخرین جایی است كه بعد از پایان اپیدمی بازگشایی می‌شوند و ما هنوز اوج بیماری را هم رد نكرده‌ایم و از طرفی به پاییز هم كه فصل آنفلوآنزاست، نزدیك می‌شویم».

 باید شرایط را فراهم كنند

در سال گذشته تحصیلی كه یك‌سوم پایانی آن به‌‌صورت اینترنتی پیگیری شد و پایان یافت، خانواده‌ها با دو معضل مهم روبه‌رو بودند. نخست این‌كه وضعیت اینترنت آن‌طوری كه باید می‌بود، نبود و بسیاری از دانش‌آموزان، به‌ویژه در مناطق كم‌برخوردار با مشكلات جدی روبه‌رو بودند.

 دوم این‌كه، همه افراد جامعه امكان داشتن گوشی‌های هوشمند را نداشتند. دكتر مردانی درباره ضرورت تغییر شرایط می‌گوید: «باید به جای بازگشایی مدارس، به فكر تقویت زیرساخت‌ها باشیم.»این متخصص بیماری‌های عفونی اضافه می‌كند: «باید شرایط برای تحصیل آنلاین فرزندان این سرزمین مهیا شود تا بتوانند از فضای امن خانه، این سال تحصیلی را آغاز كنند و به پایان برسانند.»

 اگر بچه‌ها به مدرسه رفتند...

گرچه زمزمه‌هایی برای بازگشایی مدارس از نیمه شهریور شنیده می‌شود؛ اما امیدواریم ستاد ملی مقابله با كرونا، صحیح‌ترین تصمیم را اتخاذ كند.

 با فرض آن‌كه مدارس در نیمه شهریور بازگشایی شوند، باید حتما نكته‌های بهداشتی اعم از چگونگی بازگشایی و زمان شستن دست و صورت؛ رعایت فاصله در مدرسه، شیوه درست تغذیه، شیوه درست مراقبت از نظافت شخصی و... را به بچه‌ها كاملا آموزش دهید. هر دانش‌آموز باید به تعداد مناسبی ماسك (حداقل دو عدد برای هر روز)، اسپری الكلی و درصورت لزوم دستكش مناسب و اندازه دستش به‌همراه داشته باشد. علاوه‌بر این‌، شرایط بهداشتی مدرسه نیز باید كاملا برای حضور دانش‌آموزان مهیا باشد.

خانه را مدرسه کنیم 

سه ماه نخست امسال، به علاوه اسفند سال گذشته (سال 98) شرایط خاصی در خانه‌ها حاكم بود؛ مجموعه‌ای از ترس و اضطراب و بیكاری و كلافگی و ... اما با گذشت آن چند ماه، شرایط به‌ویژه بعد از آن‌كه والدین دوباره كار را شروع كردند، نظم بیشتری در خانه‌ها حاكم شد. اما از نیمه شهریور، باید شرایط خانه را به نظم بیشتری آراست. به این دلیل كه بچه‌ها باید مانند مدرسه، ساعت‌های مشخصی را به شكل اینترنتی آموزش ببینند. برای این منظور، این كارها را انجام دهید:

تنظیم ساعت خواب: وقتی ضرورتی به بیدار شدن زودهنگام صبحگاهی نیست، طبیعی است والدین و بچه‌ها، صبح‌ها بیشتر استراحت می‌كنند. اما باید از نیمه شهریور یا حتی كمی زودتر از آن، هر روز نیم‌ساعت زمان بیدار شدن را عقب كشید تا به زمان مناسب و متعادل رسید. این كار درباره ساعت خواب و استراحت ظهر و شب هم صادق است. 

تنظیم خوراك: شاید گاهی صبحانه و ناهار را یك‌جا میل كرده باشید. اما بهتر است این برنامه نیز به‌تدریج تغییر كند. بچه‌ها حداقل باید نیم تا یك ساعت پیش از شروع نخستین كلاس اینترنتی، صبحانه خورده باشند. این كار به آنها كمك می‌كند تا فراگیری مناسبی داشته باشند.     تحرك بدنی بیش از قبل: جسم و روان بچه‌ها باید برای آموزش آماده شود. بنابراین اگر تابه‌حال برنامه منظم ورزشی در منزل نداشته‌اید، باید برای آن برنامه‌ریزی كنید. علاوه براین، با شروع فصل پاییز در وضعیت سوخت‌وساز بدن تغییراتی ایجاد می‌شود و كند شدن آن می‌تواند زمینه‌ساز خستگی، خواب‌آلودگی و اضافه‌وزن بچه‌ها شود.

ساعتی برای بچه‌ها: مانند گذشته كه به امور درسی بچه‌ها كمك می‌كردید، حالا هم این زمان را درنظر بگیرید و به آنها در درس‌ها كمك كنید. علاوه‌ بر این‌كه با اولیای مدرسه برای برقراری ارتباط با آموزگاران، برگزای جلسه اولیا و مربیان به شكل غیرحضوری صحبت كنید. آموزش به شیوه آنلاین، روش جدیدی است كه حتما با نقایص و كمبودهایی مواجه است و باید برای رفع آنها تلاش كرد تا تدریس و یادگیری در شرایط مناسبی انجام شود. ارتباط با اولیای دیگر: صحبت كردن و آگاهی از برنامه‌های والدین دیگر كمك می‌كند تا موانع، نقص‌ها و كمبودها بر سر مساله آموزش آنلاین بچه‌ها برطرف شود. 

اگر می‌توانید مثل شهریورهای قبل خرید كنید: بخش عمده‌ای از شوق بچه‌ها برای شروع سال تحصیلی، خرید لوازم مدرسه است. این شوق را از آنها نگیرید؛ زیرا امسال، شرایط تحصیلی، وضعیت خاص‌تری داشته و باید بچه‌ها را برای مطالعه و آموزش سرشوق آورد. از طرفی امسال، شروع سال تحصیلی برای بسیاری از كلاس‌ اولی‌هاست. بنابراین حتما روزی را برای خرید لوازم مدرسه اختصاص دهید. دفتر و خودكار و مداد و... نو برای آنها بخرید تا شوق بچه‌ها و كسلی ناشی از عدم بازگشایی احتمالی مدرسه و ندیدن دوستان‌شان برطرف شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha