سلامت نیوز : عضو هیئت مدیره انجمن داروسازان ایران گفت: اصلاح نظام نسخه نویسی ارتقای فرهنگ عمومی و ارتقای کیفیت داروهای تولیدی از جمله راه کارهای مقابله با مصرف خودسرانه دارو است.
دکتر شهاب الدین جنیدی جفعری عضو هیئت مدیره انجمن داروسازان ایران در گفتگو با باشگاه خبرنگاران اظهار داشت:  اصلاح نظام نسخه نویسی فعالیت مستمر کمیته کنترل نسخه ها آموزش مداوم کادر پزشکی ارتقاء‌ فرهنگ عمومی و ارتقاء کیفیت داروهای تولیدی از جمله راهکارهای مقابله با مصرف خودسرانه دارو در کشور است.

وی ادامه گفت‌:‌با واقعی تر شدن تعرفه خدمات دارویی داروسازان با دلگرمی بیشتری به مسئولیت های خویش عمل می کنند. عضو هیئت مدیره انجمن داروسازان ایران با  اشاره به شعار روز جهانی بهداشت گفت: با توجه به شعار روز جهانی بهداشت مقاومت به داروهای ضد میکروبی یک تهدید جهانی بوده و این موضوع نقش داروسازان در نظام دارویی و حفظ سلامت افراد را پررنگ تر می کند.
وی بیان داشت:‌ با توجه به اینکه سود حاصل از فروش دارو در کشور بسیار پایین بوده و در سال گذشته پنج و نیم درصد سبد دارویی کشور در کل ارزان شده وهمچنین با توجه به بالا رفتن هزینه داروخانه ها و صنایع و شرکتهای پخش در سال جاری مشکلات اقتصادی گریبان گیر داروسازی کشور بوده و در داروخانه ها همچنان مشکل مارژین دارو در قرارداد یک طرفه با سازمان های بیمه گر که مورد قبول انجمن نیست همچنان به قوت خود باقی است.
*مصرف خودسرانه دارو در کشور 40درصد است
 دکتر جونیدی جعفری در ادامه با بیان اینکه به لحاظ میزان مصرف دارو كشور ما جز 20 کشور نخست دنیا است اظهار داشت: طبق آمار رسمی متاسفانه مصرف خودسرانه در کشور 40 درصد است.
وی در ادامه بیان داشت:  در داروهای تزریقی خودسرانه  مصرف کشور 4 برابر میانگین جهانی بوده و از آنجا که عوارض ناشی از دارو 5 عامل مرگ و میر در آمریکا و 4 عامل مرگ و میر در کشورهای اروپایی اگر به حضور پررنگ داروساز نظام سلامت توجه کافی نداشته باشیم پیامدهای آن را به شکل مستقیم و غیر مستقیم بیماران و کل جامعه پرداخت خواهند کرد.
عضو هیئت مدیره انجمن داروسازان ایران افزود: درمورد بیماران سرپایی و بستری حضور داروسازان و متخصصان داروسازی اثرات قابل توجهی در بهبود بیماران نشان می دهد.
جونیدی جعفری، گفت:‌با واقعی تر شدن تعرفه خدمات دارویی داروسازان در داروخانه ها و بیمارستان ها با دلگرمی بیشتری وظایف و مسئولیت خود را انجام خواهند داد.
وی در پایان خاطر نشان کرد: اصلاح نظام نسخه نویسی فعالیت مستمر کمیته کنترل نسخ آموزش نظامی کادر پزشکی و اهمیت ویژه به هویت داروساز در چرخه درمان می تواند با مصرف خودسرانه دارو در کشور مقابله کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha