رئیس انجمن تولید کنندگان و صادر کنندگان محصولات بیوتکنولوژی پزشکی ایران، گفت: صنعت داروسازی به ویژه در حوزه بیوتکنولوژی بالنده است و بسته بودن فهرست دارویی، مانع بالندگی می شود.

بسته بودن فهرست دارویی خطاست

سلامت نیوز:رئیس انجمن تولید کنندگان و صادر کنندگان محصولات بیوتکنولوژی پزشکی ایران، گفت: صنعت داروسازی به ویژه در حوزه بیوتکنولوژی بالنده است و بسته بودن فهرست دارویی، مانع بالندگی می شود.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، حسام الدین مدنی، در نشست روز داروسازی، افزود: باید دانست که اگر می خواستیم داروهای تولیدی را وارد کنیم ارز بسیاری باید از کشور خارج می‌شد و خوشبختانه صنعت دارویی کشور توانسته است نیاز کشور را تامین و حتی اقدام به صادرات دارو کند.


وی ادامه داد: کار در حوزه بیوتکنولوژی از سال ۷۰ در ایران کلید خورد و آن زمان این سوال مطرح بود که بیوتکنولوژی چیست. اما امروز به حدی از توانمندی رسیده ایم که ایران از نظر تکنولوژی در بیوتکنولوژی پس از کره و ژاپن در جایگاه سوم و از نظر توانمندی تولید در رتبه نخست آسیا است.


رئیس هیات مدیره انجمن تولید کنندگان و صادر کنندگان محصولات بیوتکنولوژی پزشکی ایران ادامه داد: از ۲۰۰ مولکول بیوتکنولوژی دنیا ۴۵ مورد گرانقیمت هستند و از این ۴۵ مولکول، ۲۲ مورد در ایران تولید می شود و ما در تولید برخی محصولات بیوتکنولوژی دنیا دومین و سومین کشور هستیم و ما توانمندی خلق دانش در تولید محصولات بیوتکنولوژی را داریم  و با تلاش شرکت های دانش بنیان هیچ وقت کمبودی در داروهای بیوتکنولوژی نداشتیم.


وی با اشاره به ارزآوری ۱.۴ میلیارد دلار محصولات بیوتکنولوژی گفت: حوزه بیوتکنولوژی سالیانه ۶۰ میلیون یورو ارزبری و یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار صرفه جویی ارزی دارند و سالیانه ۶۰ میلیون یورو صادرات داروهای بیوتکنولوژی داریم و صنعت محصولات بیوتکنولوژی پزشکی ایران بسیار پویا است.
مدنی بیان کرد: ما شرکت های شتاب دهنده ای داریم که جوانان را آموزش می دهند و شرکت های نوئا شکل می گیرد و از دل این شرکت های نوپا محصولات دانش بنیان تولید می شود.


وی ادامه داد: این صنعت به حمایت های بیشتری نیاز دارد. ما انتظار داریم وقتی محصولی در کشور تولید شده و به اندازه یک سال ذخیره آن وجود دارد و صادر می شود، وارد نشود ما با شکست انحصار موافق هستیم اما انحصار را باید با رقابت در تولید داخل شکست نه با واردات.
مدنی افزود: فرق عمده ای که بین داروهای شیمیایی و بیوتکنولوژی وجود دارد فرمولاسیون است، در داروهای بیوتکنولوژی تولید از مرحله کشت سلولی و دانش تولید است و باید اجازه واردات محصول مشابه خارجی داده نشود.


وی گفت: متاسفانه فهرست دارویی کشور بسته شده است و سیاست گذاران دلایلی دارند اما این سیاست نباید موجب شود که به جهش تولید و تحقیق و توسعه شرکت های دارویی آسیب وارد شود. امروز با این تورم یکی از چالش های تولیدکنندگان افزایش هزینه تولید است و باوجود افزایش هزینه تولید قیمت دارو افزایش پیدا نمی کند.


رئیس انجمن تولید کنندگان و صادر کنندگان محصولات بیوتکنولوژی پزشکی ایران، افزود: ما مخالف گرانی دارو برای مردم هستیم و باید یارانه و ارز دولتی به جای پرداخت به تولیدکنندگان به بیمه ها داده شود، به این شکل تولیدکنندگان و مردم دچار چالش نمی شوند.


وی ادامه داد: در چهار سال گذشته ۲ تا ۴ درصد قیمت داروهای بیوتکنولوژی افزایش پیدا کرده و این موضوع مورد اعتراض شرکت های تولیدی است و به نظر من تضاد منافع در سازمان غذا و دارو وجود دارد و باید اجازه دهیم بیمه ها با سندیکاها وارد مذاکره شوند با تشکیل کمیته ای با وزارت حمایت قیمت دارو تعیین شود و دیگر کسی درباره قیمت دارو به وزارت بهداشت خورده نمی گیرد.


مدنی گفت: وزارت بهداشت باید ناظر کیفی بر دارو باشد و به طور قطع می گویم که داروهای ایرانی کیفیت بالایی دارند و در صادرات محصول به چشم دیده ایم که بسیاری از کشورها عنوان می کنند که داروی ایرانی در مقایسه با نمونه چینی و هندی کیفیت بالاتری دارد.


وی افزود: صنعت داروسازی به ویژه در حوزه بیوتکنولوژی بالنده است و بسته بودن فهرست دارویی، مانع بالندگی می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha