عضو ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: سفرهای اخیر که در روزهای گذشته بدون توجه به توصیه‌ها، پروتکل‌ها و اصول بهداشتی انجام شد، اپیدمی کرونا را در کشور طی هفته‌های آینده گسترش می‌دهد و معلوم نیست قربانیان آن کدام یک از ما یا اطرافیان ما باشد.

سفرهای اخیر اپیدمی کرونا را شعله‌ور می‌کند

سلامت نیوز:عضو ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: سفرهای اخیر که در روزهای گذشته بدون توجه به توصیه‌ها، پروتکل‌ها و اصول بهداشتی انجام شد، اپیدمی کرونا را در کشور طی هفته‌های آینده گسترش می‌دهد و معلوم نیست قربانیان آن کدام یک از ما یا اطرافیان ما باشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،حمید سوری افزود: در بررسی اپیدمی ها همیشه به میزان مواجهه افراد و سرعت انتشار عامل بیماری توجه می شود، در مورد سرعت انتشار همه می دانند که یکی از مهمترین ویژگی های ویروس کرونا این است که سرعت انتشار آن نسبت به بیماری های دیگر بالاتر است. در ماههای گذشته نیز سرعت انتقال این ویروس چندین برابر شده و این مساله بالقوه خطر گسترش هر چه بیشتر این اپیدمی فراهم می کند.


وی گفت: در مورد مواجهه موثر و اثر آن بر افزایش اپیدمی نیز هر چقدر تماس افراد با هم در جامعه بیشتر شود و اصول محافظتی و ایمنی کمتر رعایت شود، بطور قطع تاثیر خود را بر گسترش ایپدمی و افزایش تعداد مبتلایان و به تبع آن جان باختگان بیماری کووید۱۹ می گذارد.


سوری افزود: تماس و مواجهه افراد در جامعه در بین افرادی که تحرک بیشتری دارند، بیشتر است. کودکان و جوانان در همه جوامع به علت تحرک بیشتری که دارند نقش مهمتری در انتقال ویروس در اپیدمی ها دارند. گرچه ممکن است در صورت ابتلا، شدت این بیماری در آنها کمتر باشد اما نقش آنها در انتقال بیماری نباید نادیده گرفته شود و متاسفانه نقش کودکان و جوانان در انتقال کرونا توسط والدین، جامعه و سیاستگذاران نادیده گرفته می شود.


وی ادامه داد: برگزاری تجمعات مختلف و افزایش سفرها که نقش کودکان و جوانان هم در آنها پررنگ است، انتظار افزایش و گسترش اپیدمی را در روزهای آینده به شدت بالا برده است. در مورد میزان و تاثیرگذاری آن باید هفته های آینده منتظر نتایج واقعی این اقدامات باشیم اما تصاویر و اخباری که در روزهای گذشته در مورد افزایش تجمعات، سفرها و رعایت نشدن کامل دستورالعمل ها منتشر شده نشان می دهد که وضعیت نگران کننده است و در هفته های آینده باید منتظر روند افزایشی دوباره موارد ابتلا و مرگ کرونا در کشور باشیم.


این متخصص اپیدمیولوژی گفت: پروتکل ها و دستورالعمل های تا اجرا نشوند، هیچ ارزشی ندارند و تاثیری در کنترل و مهار اپیدمی کرونا نمی گذارند. ای کاش در روزهای گذشته سفرهای برون شهری ممنوع یا محدود می شد تا با این حجم عظیم سفرها به استانهای مختلف مواجه نمی شدیم. روش انتقال ویروس کرونا بسیار متنوع است، هم می تواند از فرد به فرد و هم می تواند از طریق اشیا و لوازم مختلف آلوده و مواد غذایی منتقل شود به خصوص اینکه این ویروس ساعتها می تواند بر روی سطوح زنده بماند.


وی افزود: در هفته های گذشته شاهد نوعی ثبات وضعیت اپیدمی در استانهای مختلف بودیم. نوعی سازگاری نسبی با ویروس در شهرها و استانهای مختلف به وجود آمده بود اما افزایش سفرها الگوی این اپیدمی را هم به لحاظ بیولوژی و هم اکولوژی تغییر می دهد و این سازگاری را به هم می زند. در واقع نوعی بیماری بیگانه وارد محیط های مختلف می شود و در جاهایی که مسافران و افراد بیشتری رفته اند، نگرانی در مورد افزایش و گسترش اپیدمی در این مناطق بسیار بالا است. امیدواریم گسترش این اپیدمی در کمترین حد ممکن باشد در غیر این صورت درس عبرتی بزرگی خواهد بود.


سوری ادامه داد: اپیدمی کرونا قابلیت مرگ چند میلیون نفر را در کشور دارد و اگر برنامه ریزی ها و شدت مراقبت ها در حد لازم نباشد، ممکن است به آن طرف حرکت کنیم. هر نوع ساده اندیشی و عادی انگاری این اپیدمی بسیار خطرناک است، چنانچه در گذشته بارها چنین اتقاقی در جامعه بشر رخ داده است. اپیدمی آنفلوانزای اسپانیایی در سال ۱۹۱۸ حدود ۲۰ میلیون نفر را به کام مرگ برد و بعید نیست این اتفاق تکرار شود البته اقدامات کشورهای موفق نشان داده که اپیدمی کرونا خیلی هم غیر قابل کنترل نیست و مهار این اپیدمی در صورت استفاده از تجربه های موفق دنیا امکانپذیر است البته از مهار تا خاموشی اپیدمی فاصله است و ما هنوز موفق به مهار اپیدمی کرونا نشده ایم.


عضو ستاد ملی کرونا گفت: در اپیدمی کرونا شاخص بسیار مهم، میزان انتقال و ابتلا از یک نفر به چند نفر است، اگر میزان انتقال بیماری در کمترین میزان آن یعنی ۱.۱ باشد هر یک نفر ناقل ۱.۱ نفر را مبتلا کند، هر تعداد افرادی که در روزهای گذشته به سفر رفته و ناقل بوده باشند می تواند ۱.۱ برابر تعداد خود را مبتلا کنند، مثلا اگر یک میلیون نفر فرد ناقل در روزهای گذشته به سفر رفته باشد به صورت بالقوه می تواند حداقل یک میلیون و ۱۰۰ هزار نفر دیگر را مبتلا کنند.


وی ادامه داد: یکی از مسائلی که در سفره باید مورد توجه قرار گیرد، استراحتگاه های بین راهی است. جاهایی که در زمان افزایش سفرها شلوغ می شوند و معمولا خیلی کنترل و مراقبتی در این اماکن نیست بنابراین مراکز رفاهی بین راهی می توانند به گسترش اپیدمی کرونا دامن بزنند. نگرانی دیگر این است که خطر اپیدمی کرونا عادی جلوه پیدا کند و متاسفانه در بین مردم این نکته را می بینیم که هر کس اطرافیان خود را مثال می زند که رعایت نمی کند و نوعی ساده انگاری و عادی انگاری را در برخورد را این اپیدمی خطرناک در جامعه شاهد هستیم.


سوری افزود: با توجه به اتفاقاتی که روزهای گذشته در کشور رخ داد واقعا انتظار گسترش و شیوع بیشتر کرونا را در روزهای آینده داریم. این مساله می تواند یک ضایعه بسیار دلخراش برای کشور باشد و معلوم نیست مبتلایان و قربانیان این اتفاقات کدام یک از ما یا اطرافیان ما باشد به خصوص اینکه ویروس کرونا به فقیر و غنی و شخصیت و سن و سال و جنیست نگاه نمی کند. هر کس کمتر اصول بهداشتی و پروتکل ها را رعایت کند بیشتر در معرض خطر ابتلا و مرگ کرونا قرار دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha