یکشنبه ۱۲ تیر ۱۳۹۰ - ۱۴:۰۸
کد خبر: 29910

در روزهای تابستان، درجه بالای دمای هوا و گرمای حاصل از کارکرد خودرو‌ها باعث تاثیرات سوء بر روان شهروندان تهرانی شده و آن‌ها را پرخاشگر می‌کند.

سلامت نیوز :در روزهای تابستان، درجه بالای دمای هوا و گرمای حاصل از کارکرد خودرو‌ها باعث تاثیرات سوء بر روان شهروندان تهرانی شده و آن‌ها را پرخاشگر می‌کند.

یک روان‌شناس و استاد دانشگاه با بیان این مطلب و با اشاره به افزایش پرخاشگری و نزاع‌های خیابانی میان شهروندان در فصل تابستان افزود: در تهران، در روزهای گرم تابستان معمولا گرمای هوا با گرمای حاصل از سوختن بنزین اتومبیل‌ها و همچنین گرمای حاصل از کار کردن موتور وسایل نقلیه تشدید می‌شود و ابتدا بر جسم مردم و سپس بر روان و اعصاب آن‌ها اثر منفی می‌گذارد، آستانه تحمل آن‌ها را پائین می‌آورد و سپس باعث تحریک‌پذیری آنها می‌شود.

دکتر «محمدرضا خداپرست» با شرح ویژگی‌های فیزیولوژیک بدن اضافه کرد: بدن انسان مانند یک ترازو است که یک کفه آن را استرس و کفه دیگر آن را مهارت‌هایی تشکیل می‌‌دهد که می‌‌توانیم برای مقابله با استرس از آن‌ها کمک بگیریم. حال اگر یک کفه ترازو سنگینی کند، مثلا میزان استرس‌‌ها افزایش و بهره‌گیری از مهارت‌‌های مقابل کاهش یابد، در روان فرد اختلال ایجاد می‌‌کند و موجب بروز مشکل خواهد شد. در عین حال، عصبانیت و خشم، خودخوری و کلافگی نیز از جمله پیامدهای بعدی این اختلالات است که بر میزان آستانه تحمل افراد تاثیر ویژه‌‌ای می‌گذارد.

این مدرس دانشگاه، ترافیک شهر تهران را عامل تاثیرگذاری بر این پرخاشگری‌ها دانسته و افزود: متاسفانه ترافیک تهران یکی از عواملی است که خود در هر شرایطی تحریک‌کننده اعصاب و روان مردم است و چون مردم با مقوله حمل و نقل و ترافیک در طول روز به مقدار زیاد سروکار دارند، وقتی گرما هم روی آن‌ها تاثیر می‌گذارد سریع‌تر عصبانی می‌شوند و کارشان به درگیری و اوقات تلخی می‌کشد. گرما از جمله علت‌های بیرونی و استرس‌‌زا است که موجب می‌‌شود تعادل روانی افراد به هم بخورد و آستانه تحمل آنها کاهش یابد. البته گاهی علت‌‌های درونی به علت‌‌های بیرونی اضافه می‌‌شود.

این روان‌شناس تصریح‌کرد: تحقیقات پژوهشگران روان‌شناسی در شهرستان‌های کوچک ، بدون ترافیک و استان‌های سردسیر کشور نشان می‌دهد که تعداد نزاع‌ها و درگیری‌های افراد در معابر عمومی بسیار پائین است اما در تهران ترکیب گرمای هوا باترافیک آسیب‌های زیادی بر مردم وارد می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha