نتایج یک مطالعه نشان داد: آلودگی توسط برخی سبزیجات مانند کاهو و تره به علت وضعیت فیزیکی برگها و تماس زیاد با خاک بیشتر حمل می‌شود و شستشوی مکانیکی با آب فقط باعث کاهش آلودگی تخم کرم‌ها می‌شود، حال آن كه این سبزی‌ها باید ضدعفونی شوند.

سلامت نیوز : نتایج یک مطالعه نشان داد: آلودگی توسط برخی سبزیجات مانند کاهو و تره به علت وضعیت فیزیکی برگها و تماس زیاد با خاک بیشتر حمل می‌شود و شستشوی مکانیکی با آب فقط باعث کاهش آلودگی تخم کرم‌ها می‌شود، حال آن كه این سبزی‌ها باید ضدعفونی شوند.
آلودگی‌های کرمی تریکوسترونژیلوس بالاترین میزان آلودگی را در بین انواع سبزیجات خوراکی دارا هستند. علاوه بر این در سبزیجات انواع آلودگی به تخم اسکاریس، تخم تنیا، تخم نوعی هوک ورم، لاروهای با زندگی آزاد، لارو نماتود خاک به چشم می‌خورد که مبین آلودگی مزارع سبزی به این انگل‌ها است.
دکتر عبدالمجید فتی از بخش انگل شناسی و قارچ شناسی بیمارستان امام رضا مشهد پژوهشی را در خصوص بررسی آلودگی‌های کرمی وابسته به خاک در سبزیجات خوراکی انجام داده است.
بر اساس این مطالعه، نیم کیلو از هر نوع سبزی در یک لیتر آب معمولی شستشو و سپس شفاف شده در شیشه‌ای معین نگهداری شد و پس از گذراندن از گاز استریل و قیف به مدت 5 دقیقه در Rpm 1500 سانتریفوژ شد. در نهایت از رسوب‌های ته لوله‌های آزمایش تعداد تخم‌ها و لاروها مشخص شد.
نتایج این مطالعه نشان داد: آلودگی توسط برخی سبزیجات مانند کاهو، تره به علت وضعیت فیزیکی برگها و تماس زیاد با خاک بیشتر حمل می‌شود. علاوه بر این باید گفت شستشوی مکانیکی فقط باعث کاهش آلودگی تخم و لارو و کرم‌ها در سبزیجات می‌شود.
طبق این بررسی و با توجه به وجود تخم و لارو انگل‌های بیماری زا در انواع سبزیجات، باید در حمل سبزی از تماس آن با لباس و دست جلوگیری شود. همچنین در سبزیجاتی مانند کاهو و تره تمامی برگها به صورت مجزا شسته شوند. علاوه بر این شستشوی فراوان و همچنین ضدعفونی كردن سبزیجات به طور جدی توصیه می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha