دوشنبه ۱۳ تیر ۱۳۹۰ - ۱۰:۱۹
کد خبر: 29915

افرادی كه دیابت دارند نیز باید برای كنترل قند خون خود ورزش كنند زیرا یكی از اصل های مهم كنترل قند خون ورزش كردن است.

سلامت نیوز : مدیر عامل انجمن دیابت گفت: ورزش می تواند در بهتر و سریع تر سوزاندن قند خون و كاهش مقاومت بدن نسبت به انسولین، تاثیرات فراوانی بگذارد.
هرمز كیخان زاده مدیر عامل انجمن دیابت در گفتگو با باشگاه خبرنگاران گفت: افرادی كه دیابت ندارند باید برای قوی تر شدن ماهیچه ها و قلب و عروقشان و همچنین جلوگیری از ابتلا به دیابت ورزش كنند.
وی افزود: افرادی كه دیابت دارند نیز باید برای كنترل قند خون خود ورزش كنند زیرا یكی از اصل های مهم كنترل قند خون ورزش كردن است.
كیخان زاده سوزاندن بهتر و سریع تر قند خون و كاهش مقاومت بدن نسبت به انسولین را از جمله مزایای ورزش كردن برای افراد دیابتی دانست.
وی اظهار داشت: هدف انجمن این است كه برنامه هایی را در مكان هایی عمومی اجرا كند كه تمام افراد كه دیابتی و غیر دیابتی هستند ورزش كنند.

*انجام ورزش های سنگین برای دیابتی هایی كه ناراحتی چشمی دارند مضر است

كیخان زاده محدودیت خاصی برای ورزش كردن افراد دیابتی قائل نشد و افزود: اما افراد دیابتی كه بیماری های قلبی عروقی دارند باید ورزش های سبك انجام دهند و افراد دیابتی كه ناراحتی چشمی دارند نباید ورزش های سنگین مثل وزنه برداری را انجام دهند.
وی تصریح كرد: افراد دیابتی ممكن است در هنگام ورزش كردن افت قند خون پیدا كنند لذا توصیه می شود قبل از ورزش حتما قند خون خود را تست كرده و در صورت پایین بودن از مایعات شیرین استفاده كنند تا در هنگام ورزش دچار مشكلی نشوند.
كیخان زاده تاكید كرد: در هنگام ورزش اگر حالت ضعف، لرزش و یا عرق سرد داشتند باید قند خون خود را تست كرده و در صورت لزوم از مایعات شیرین استفاده كنند اما بهترین مایع برای رفع تشنگی آب آشامیدنی است.
وی عنوان كرد: با توجه به اینكه زندگی امروزه ما زندگی مدرنی است كه در آن فعالیت های بدنی كاهش یافته اما می توانیم با راه های ساده ای همچون استفاده از پله به جای آسانسور و یا عوض شدن شبكه تلویزیون به جای استفاده از كنترل از راه دور خودمان این كار را انجام دهیم.

*ورزش های هوازی برای دیابتی ها ثمر بخش تر است

سرمه رئیس زاده مدرس تغذیه انجمن دیابت گفت: ورزش برای همه افراد دارای فواید بسیاری است و ورزش راهی مناسب برای حفظ سلامتی و حفظ وزن می باشد.
وی افزود: ورزش برای افراد دیابتی به علت كنترل قند بسیار موثر است و می تواند جزو عوامل پایین آورنده قند باشد و همه افراد دیابتی می توانند همه انواع ورزش ها را انجام دهند اما ورزش های هوازی مانند پیاده روی برای آنها می تواند ثمربخش تر باشد.
وی تاكید كرد: ورزشی نیست كه فرد دیابتی نتواند آن را انجام دهد اما افراد دیابتی باید برای انجام ورزش های متناسب با وزن و سنشان و در صورت بروز عوارض دیابت بهتر است با پزشك مشورت كنند.
رئیس زاده لرزش دست و پا، عرق سرد و تاری چشم را از جمله علائم افت قند در هنگام ورزش دانست و افزود: بهترین روش برای مشخص كردن افت قند، تست قند خون با دستگاه است.

*بالا بودن تعداد دفعات ورزش در طول هفته برای افراد دیابتی مفیدتر است

رئیس زاده تصریح كرد: افراد دیابتی قبل از ورزش باید قند خون خود را تست كنند و اگر قند خونشان پایین بود از مواد غذایی شامل كربوهیدرات استفاده كرده تا قند خونشان بالا برود و بعد، انجام حركات ورزشی را شروع كنند.
وی افزود: آب بهترین مایع در هنگام ورزش برای رفع تشنگی است و افراد دیابتی نیز می توانند مانند افراد عادی به همان میزان در هنگام ورزش آب مصرف كنند.
رئیس زاده ادامه داد: هر فرد دیابتی باید در هفته 15 دقیقه ورزش را به صورت 5 بار در هفته به مدت 30 دقیقه یا سه بار در هفته به مدت 50 دقیقه انجام دهد.
وی خاطر نشان كرد: بهترین روش برای ورزش كردن افراد دیابتی مداومت در آن است و هر چه تعداد دفعات ورزش كردن در طی هفته بیشتر باشد ورزش مفیدتر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha