دوشنبه ۱۳ تیر ۱۳۹۰ - ۱۰:۲۱
کد خبر: 29916

یك متخصص تغذیه گفت:به دلیل آنكه در موقع آبكشی كردن برنج ویتامین های نوع گروه B آن از بین می رود ضروری است برنج را به صورت كته مصرف كنیم.

سلامت نیوز : یك متخصص تغذیه گفت:به دلیل آنكه در موقع آبكشی كردن برنج ویتامین های نوع گروه B آن از بین می رود ضروری است برنج را به صورت كته مصرف كنیم.
دكتر مسعود كیمیاگر، متخصص تغذیه در گفتگو با باشگاه خبرنگاران اظهار داشت: برنج یكی از غلات اساسی و پایه است و به صورت اصولی رژیم های غذایی بر مبنای غلات بوده و حدود یك سوم تا یك چهارم انرژی بدن از غلات بدست می آید كه در این میان برنج به عنوان یكی از غلات دارای جایگاه خوبی بوده و دارای ویتامین گروه B است.

كیمیاگر گفت: حدود سه چهارم برنج خام دارای نشاسته، 7 درصد پروتئین، 13 درصد آب و بقیه آن دارای املاح، ویتامین و فیبر است.

وی تصریح كرد: با آبكشی كردن برنج ویتامین های گروه B آن از بین می رود، پس لازم است كه برنج را بصورت كته مصرف كرده و از آبكشی كردن آن خودداری كنیم.

وی افزود: تصور افرادی كه فكر می كنند با آبكشی كردن برنج نشاسته آن از بین می رود اشتباه بوده و چون در آبكشی كردن این غله (برنج) ویتامین های گروه B آن از بین می رود پس توصیه می شود كه برنج را بصورت كته تهیه كنیم.

* برنج در مقایسه با نان باید كمتر مصرف شود

كیمیاگر در ادامه افزود: برنج در مقایسه با گندم، نوع و كیفیت پروتئین آن بهتر بوده اما مقدار پروتئین گندم نسبت به برنج بیشتر است،پس نان را باید بیشتر از برنج مصرف كرده و در هفته 2 تا 3 مرتبه برنج مصرف شود.

وی تصریح كرد: بعضی افراد خوردن برنج را با چاقی همراه دانسته اند كه باید گفته شود هر ماده غذایی اگر زیاد خورده شود چاق كننده است، بنابراین باید برنج را به اندازه لازم و مناسب مصرف كرد.

كیمیاگر تاكید كرد: نان و برنج هركدام دارای خواص مخصوص به خود هستند كه باید به اندازه لازم آنها را مصرف كرد و در ضمن باید مصرف برنج در هفته نسبت به نان كمتر باشد و بصورت صحیح می توان آن را در هفته 2 تا 3 مرتبه در هفته توصیه كرد.

* غلات یكی از منابع تامین كننده فیبر است

كیمیاگر در ادامه تاكید كرد: غلات حاوی مقادیر قابل توجهی كربوهیدرات است و در بسیاری از جوامع، غذای اصلی مردم محسوب می شود.

وی خاطرنشان كرد: غلات یكی از منابع تامین كننده فیبر بوده و از انواع آن می توان گندم، برنج، جو و هم ذرت را اشاره كرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha