متاسفانه امروزه در دنیای طب‌سنتی، زیاد اتفاق می‌افتد كه دارویی كم‌تاثیر یا بی‌خاصیت و پرعارضه وارد بازار می‌شود و عده‌ای سودجو با شدت و قوت آن را تبلیغ و از آن بهره مالی سرشار می‌برند و پس از مدتی بی‌سروصدا از بازار جمع می‌شود.

سلامت نیوز: متاسفانه امروزه در دنیای طب‌سنتی، زیاد اتفاق می‌افتد كه دارویی كم‌تاثیر یا بی‌خاصیت و پرعارضه وارد بازار می‌شود و عده‌ای سودجو با شدت و قوت آن را تبلیغ و از آن بهره مالی سرشار می‌برند و پس از مدتی بی‌سروصدا از بازار جمع می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از رووزنامه جام جم ،برخی از این داروها به‌واسطه نام‌های خارجی وسوسه‌انگیز و تعدادی نیز با نام‌هایی فریبنده كه باورها و اعتقادات مذهبی را تحت تاثیر قرار می‌دهد، اغفال‌كننده گروهی از افراد شده‌است. به‌بازارآمدن دارویی منسوب به امام‌كاظم‌(ع) ازجمله داروهایی است كه این روزها به‌دنبال همه‌گیری و شیوع كرونا، مدعیان طب‌اسلامی به مصرف آن تاكید زیادی دارند و از طریق برخی افراد، كلیپ‌هایی با ادعای بهبود بیماران كرونایی با استفاده از این دارو در فضای‌مجازی منتشر می‌كنند.

برای اطلاع از صحت و سقم این موضوع با دكتر مرضیه‌بیگم سیاهپوش، پزشك متخصص طب‌سنتی گفت‌وگوی كوتاهی كرده‌ایم.این طبیب متخصص در حوزه طب سنتی درباره ادعاهای منتسب به دارویی با این نام به جام‌جم می‌گوید: «صرف‌نظر از این‌كه كلیپ‌ها و اخباری كه در مورد بهبود كرونا با دارویی كه منتسب به امام‌كاظم‌(ع) منتشر می‌شود تبلیغاتی باشد یا نباشد، به‌هیچ‌عنوان اعتبار علمی ندارد. داروی امام‌كاظم(ع) تركیبی از دو گیاه همراه با شكر سفید یا سرخ است. این دو گیاه هلیله و رازیانه تابستانه یا هلیله و مصطكی نوع زمستانه است. منبعی كه در آن از این گیاه یادشده، كتاب طب‌الائمه پسران بسطام است و در منابع طب‌سنتی این تركیب وجود ندارد.

منبعی كه این دارو از آن قید شده از نظر استادان علوم قرآن و حدیث اعتبار لازم را ندارد. همچنین بسیاری از احادیث طبی كه در كتاب‌های معتبر طب‌سنتی آمده‌اند حتی اگر سند معتبری هم داشته باشند باید از لحاظ محتوا از سوی دانشكده‌های علوم قرآن و حدیث و سازمان‌ها و نهادهای بازرسی مربوط بررسی شوند و این وظیفه طبیب نیست.»

دكتر بیگم سیاهپوش تأكید می‌كند: «اثرات ضدویروس كرونا كه برای تركیبات داروی منتسب به امام‌كاظم(ع) در فضای‌مجازی مطرح می‌شود تاكنون از نظر پزشكی مدرن تایید نشده‌است. ضمن این‌كه در طب‌سنتی داروهای درجه3 مانند مصطكی و رازیانه كه در داروی مورد اشاره وجود دارد برای درمان بیماری‌ها باید با احتیاط استفاده شود و این داروهای گیاهی اثری در پیشگیری از بیماری‌ها ندارند. اصولا در طب‌سنتی پیشگیری از بیماری‌ها با دارو نیست.

وی درخصوص عوارض مصرف این دارو می‌افزاید: «در مورد عوارض اصلی گیاهان مورداستفاده در این دارو باید بدانید هلیله در طولانی‌مدت می‌تواند سبب بروز صدمات كبدی و كلیوی و مسمومیت‌های حاد و در طب ممنوع و مصرف آن در مرحله ابتدایی بیماری‌ها خطرناك و قاعدتا در بیماران مبتلا به كرونا كه تازه ابتلایشان تشخیص‌داده‌شده نباید مصرف شود.

رازیانه ظرفیت سمیت سلولی و ایجاد جهش ژنی داشته و برای گرم‌مزاجان مضر است و مصطكی مسمومیت‌زاست و اغلب در طب‌سنتی به‌صورت غیر‌خوراكی تجویز می‌شود.»این پزشك متخصص طب‌سنتی تصریح می‌كند: «داروی منسوب به امام‌كاظم(ع) برای موارد مصرفی در خصوص بیماری كووید-19 كه سازندگان ادعا كرده‌اند به لحاظ نظری و بررسی منابع، از پشتوانه علمی قوی برخوردار نیست و به لحاظ اخلاقی نیز توصیه به مصرف چنین دارویی كه پژوهش‌ها در موردش بسیار محدود بوده و مسیر صحیح داروسازی را طی نكرده و مطالعات بالینی در خصوصش انجام نشده، در شرایط خطیر فعلی بسیار غیرمنصفانه و به دور از اخلاق است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha