پنجشنبه ۱۳ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۴
کد خبر: 299185

پزشکان بیمارستان آیت الله طالقانی ارومیه که پذیرای بیماران کرونایی است، بر این عقیده هستند که رعایت پروتکل‌های بهداشتی بهترین هدیه برای آنان می‌باشد زیرا روح و جسم آنان طاقت به نظاره نشستن لحظات تلخ بیماران را ندارد؛ امری که نوایی مشترک بین همه پزشکان و حتی کادر درمان و بیمارستان هاست.

درمان بیماران کرونایی؛ دغدغه اول و آخر این روزهای پزشکان

سلامت نیوز: پزشکان بیمارستان آیت الله طالقانی ارومیه که پذیرای بیماران کرونایی است، بر این عقیده هستند که رعایت پروتکل‌های بهداشتی بهترین هدیه برای آنان می‌باشد زیرا روح و جسم آنان طاقت به نظاره نشستن لحظات تلخ بیماران را ندارد؛ امری که نوایی مشترک بین همه پزشکان و حتی کادر درمان و بیمارستان هاست.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از  ایرنا، ورود به یک بیمارستان میزبان بیماران کرونایی در ارومیه می‌تواند برای هر فردی استرس داشته باشد زیرا در وهله اول ورود با افرادی مواجه می‌شوی که لباس گان و شیلد به تن و سر دارند و کارکنان پیوسته در حال ضد عفونی محیط هستند.


اما وقتی جانفشانی چندین پزشک متخصص به همراه ۷۰۰ نفر کادر درمانی که در بیمارستان آیت الله طالقانی ارومیه به صورت شبانه روزی در تلاش هستند تا از جان بیماران مبتلا صیانت کنند و به آنان آرامش هدیه کنند، در ذهن تداعی می‌شود، انعکاس خواسته های آنان از جامعه و شنیدن سخنانشان در اولویت قرار گیرد.


پای صحبت های پزشکان این بیمارستان که بنشینی آنان معتقد هستند که هم اکنون در خط مقدم سلامت مردم و فراتر از آن قرار دارند و همیشه تلاش کردند بر قسمی که خورده اند، پایبند باشند.
این مدافعان این روزها در سنگر سلامت کار خود را به عنوان یک شغل تلقی نمی‌کنند بلکه به عنوان یک وظیفه و تلاش عاشقانه برای سلامت مردم تلقی کرده و می‌کنند.
اینان با گریه های بیماران کرونایی و خانواده هایشان در این ۶ ماه گریسته‌اند و با شادی آنان چه شادی‌ها که نکرده‌اند ولی تمام خدماتشان را بی منت و یک وظیفه می‌دانند.


پای صحبت ۲ تن از پزشکان عفونی شهر ارومیه که نشستیم، آنان بهترین نوع قدردانی از مدافعان سلامت کشور از نیروهای خدماتی تا پزشکان را رعایت پروتکل های بهداشتی از طرف مردم و نیز بهبود بیماران کرونایی بیان کردند.


دکتر رحیم نژادرحیم متخصص بیماریهای عفونی بیمارستان آیت الله طالقانی ارومیه است که ناخواسته و برحسب تصادف میزبان خبرنگار ما شد.
چهره بشاش و شاد داشت اما شرط مصاحبه شان سریع تمام شدن گفت و گو بود و می‌گفت زمان ویزیت بیماران به تعویق می‌افتد.
با این مقدمه ۱۵ دقیقه ارزشمند به خبرنگار ایرنا اختصاص داده و در مصاحبه شرکت کرد چرا که معتقد بود فرهنگ سازی برای جلوگیری از شیوع بیماری کرونا هم به اندازه کار مدافعان سلامت ارزشمند است.


نژاد رحیم در گفت و گو با خبرنگار ماگفت: وقتی در سال‌های دهه ۱۳۶۰ وارد دانشگاه شهید بهشتی تهران شدم، تصور نمی‌کردم روزی با این چنین پاندمی مواجه شوم که شاهد لحظات بسیار تلخی برای هموطنانم باشم.


وی در حالی که محکم به صندلی تکیه  داده بود و دستها و پاهایش را به هم گره زده بود تا متوجه عجله اش برای حضور در بخش نشویم، ادامه داد: در این مدت خدمت با انواع حوادث مواجه شدم و انواع بیماری و ویروسها را دیدم ولی کرونا تجربه ای دیگر، جدید ، ناشناخته تر و مرموزتر بود .



نژاد رحیم با اشاره به اینکه کادر درمان و خانواده های آنان دارای استرس بسیاری بوده و هستند، بیان کرد: اوایل، چالش های زیادی با این بیماری منحوس داشتیم و شرایط بسیار حاد و سخت تر بود ولی کم کم با آن کنار آمدیم ولی سختی کار همچنان وحود دارد.
وی با چهره ای بشاش و پر انرژی ادامه داد: ۶ ماه است به مرخصی نرفته‌ام گاهی روزهای تقویم را هم فراموش می‌کنم چون کار برای بیماران کرونا جمعه و شنبه سرش نمی‌شود و همه کادر درمان با ایثاری مضاعف کار می‌کنند.


این پزشک با اشاره به سرافرازی کادر درمان آذربایجان غربی در مقابله با این بیماری اضافه کرد: این شغل رحمتی الهی است که در سایه آن سرمان پیش مردم بالاست و شرمنده آنان نیستیم.


وی زجر آورترین و ناراحت کننده ترین روزهای کرونایی اش را روز مرگ یک جوان ۱۹ ساله، مادر باردار ۲۱ ساله و صدور گواهی فوت برای همکارش بیان کرد و گفت: برای زنده نگه داشتن جوان ۱۹ ساله چندین ساعت عملیات احیای و سی پی آر را انجام دادیم ولی موفق نشدیم.


نژاد رحیم با بیان اینکه هیچ مرگی برای پزشک عادی نیست و پزشکان همه انسانهای با احساس و عاطفی هستند، افزود: وقتی مادر ۲۷ ساله باردار حال وخیمی پیدا کرد تا ساعت سه و نیم صبح به منزل نرفتم و بالای سر ایشان بودم تا هرکاری لازم است برایشان بکنیم اما وقتی تلاشها بی ثمر ماند و فوت شد، ساعت ها با همکاران گریستیم.


وی با کنکاشی در دفتر خاطرات ذهنش صدور گواهی فوت برای همکارش را خاطره بسیار تلخی بازگومی کند به گونه اینکه دقایقی حتی قادر به نوشتن و امضای گواهی نبود.


شیرین ترین خاطره‌اش نجات یکی از همکاران پزشکش از چنگال کرونا بعد از ۴۵ روز می‌داند و با لبخندی ادامه می دهد: ما پزشکان هم دلتنگ دوستان و جمع های دلنشین خانوادگی هستیم اما بایدهمه پروتکل های بهداشتی را رعایت کنیم .
این متخصص با بیان اینکه کار تیمی و جمعی در این زمینه عامل مهمی است، گفت: هر شبی صبحی دارد و این روزهای تلخ هم سپری می‌شوند و خاطراتش می‌مانند.


وی اشاره ای به نگرانی خانواده از شرایط کاری و سلامتی خودش کرد و افزود: به قدری در این ۶ ماه به صورت شبانه روزی در کار اداری و درمان بیماران غرق شدم که در منزل پسرم به من عنوان "پدر عالم" داده‌است.


نژادرحیم با اشاره به اینکه تاکنون در قبال کاری که انجام داده ریالی دریافت نکرده است، گفت: از نظر قانون اداری و استخدامی مقرر شده مبلغی پرداخت شود و قشر پزشکی در واقع قشر زیاد مرفهی نیست و ماهم مثل همه شهروندان بسته به شرایط حاضر گذران زندگی می‌کنیم.


وی افزود: در هفته گذشته روزی بود که هشت ساعت سرکار بودم و ۵۰ مریض ویزیت کردم و ساعت چهار و نیم عصر به منزل رسیدم و تمام اینکارها را برای سربلندی پیش خدا و شهروندان عزیز تحمل می‌کنیم.


به دنبال دکتر ناصر قره باغی متخصص بیماریهای عفونی و رییس بیمارستان آیت الله طالقانی ارومیه راهی اتاقشان شدیم، تا گفت و گویی با وی انجام دهیم که با راهنمایی کارکنان در درمانگاه وی را در حال ویزیت بیماران یافتیم.


وی نیز با رویی گشاده و در اسرع وقت پذیرای رسانه ما شد و وقتی از نیت مان با خبرشد از سختی کار در تابستان گفت: حساسیت اینکار به قدری زیاد است که در این گرما باید لباس‌های پلاستیکی ضدآب را حتما کادر درمان تحمل کنند.



این متخصص در حالی که آستین لباسش را نشان می‌داد، گفت: گاهی به قدری این لباس ها گرم می شود که برای نوشتن یک پرونده باید عرق دست و بازویمان را که از لباس روی کاغذ می‌چکد را ابتدا پاک کنیم و بعد دست به قلم شویم.


دکتر قره باغی با اشاره به اینکه ۱۲۰ نفر بیمار کرونا در بیمارستان بستری هستند، گفت: ۷۰۰ نفر پزشک و پرستار و نیروی خدماتی و راننده در این مرکز درمانی مشغول ارائه خدمات به این بیماران هستند.
وی با بیان اینکه کادر درمانی این روزها فشار مضاعفی را تحمل می‌کنند، افزود: خستگی روحی و جسمی در اثر کار زیاد و مشاهده فوت هموطنان برای کارکنان بسیار سخت  طاقت فرساست.


وی با اشاره به تعویض نیروهای دارای معذوریت کار در بیمارستان بیماران کرونایی افزود: بهره گیری از نیروهای تازه نفس برای این بیمارستان انجام شده و همه با جان و دل در راستای تامین سلامت جامعه کار می کنند.


دکتر قره باغی فرستادن کارکنان به مرخصی اجباری و تجدید قوا و انرژی برای کادر درمان را نیاز این قشر بیان کرد و گفت: از شهروندان درخواست می‌شود، در میهمانی ها، عروسی های باغ، جشنهای تولد و محل های پرتردد حضور نیابند و با رعایت پروتکل های بهداشتی همچنان یار و یاور کادر درمان باشند.


وی با اشاره به ابتلای بیش از ۴۰ نفر از کادر درمان این بیمارستان به کرونا در ۶ ماه گذشته افزود: با تلاش‌های انجام شده فردی از همکاران تا کنون فوت نشده‌است ولی پیش پای تیم خبری یک همکار پرستار مبتلا به اسکن اعزام شد.


این متخصص با اشاره به فعالیت ۲۴ ساعته پزشکان بیمارستانی در ایام کرونا افزود: شبها اغلب از طریق فضای مجازی به اسکنهای بیماران، سوالات همکاران شهرستانی و آشنایان پاسح می دهم و فرصتی برای گذراندن وقت با خانواده فراهم نیست.


طبق اعلام روابط عمومی وزارت بهداشت جامعه پزشکی و پرستاری کشور تاکنون در اپیدمی کرونا بیش از ۱۴۰ شهید خدمت تقدیم کرده‌ و البته تعداد فوتی‌های این گروه بر اثر کرونا بیش از این تعداد است.


شهدای خدمت کرونا افرادی هستند که حین درگیری برای خدمت به بیماران کرونایی به این بیماری مبتلا شدند و جان خود را از دست دادند و به همین علت شهید خدمت محسوب شدند اما تعداد پزشکان و پرستارانی که در این مدت درگیر کرونا شدند و جان خود را از دست دادند به مراتب بیشتر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha