جمعه ۱۴ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۱
کد خبر: 299209

کارشناسان بر اساس چندین مطالعه نتیجه‌گیری کرده‌اند که گرم شدن هوا باعث افزایش پرخاشگری، خشونت و حتی خودکشی می‌شود و بنابر یافته‌ها یکی از دلایل مهم این پدیده، تغییرات در میزان تولید ماده سروتونین در بدن است.

تاثیر تغییرات آب و هوایی بر افزایش پرخاشگری

سلامت نیوز: کارشناسان بر اساس چندین مطالعه نتیجه‌گیری کرده‌اند که گرم شدن هوا باعث افزایش پرخاشگری، خشونت و حتی خودکشی می‌شود و بنابر یافته‌ها یکی از دلایل مهم این پدیده، تغییرات در میزان تولید ماده سروتونین در بدن است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، طبق برآوردهای موسسه "روبرت کُخ" آلمان در سال ۲۰۱۸ میلادی حدود ۵۰۰ نفر در برلین به دلیل افزایش بیش از حد دما جان باخته‌اند.

به این ترتیب  به ازای هر ۱۰۰ هزار شهروند برلین ۱۲ نفر قربانی تغییر درجه حرارت هوا شده‌اند.

علت مرگ این افراد اختلالات قلبی عروقی، نارسایی کلیه، بیماری‌های تنفسی و سکته مغزی اعلام شده است.

علاوه بر این، بر اساس پژوهشی در آفریقای جنوبی، بالارفتن حرارت هوا باعث تغییر آمار قتل می‌شود، به این معنا که  به ازای هر درجه سانتیگراد بیشتر، میانگین قتل ۱.۵ درصد بالا می‌رود.

براساس مطالعات در فنلاند نیز با هر درجه سانتیگراد اضافی، میزان قتل حتی ۱.۷ درصد افزایش می‌یابد.

نشریه تاتس آلمان به نتیجه تحقیقاتی اشاره کرده که روی ۷۰۰۰ تظاهرات در ایالات متحده انجام شده و این نتیجه را داشته‌اند که هر چه دمای هوا بالا برود، پرخاشگری هم بیشتر می‌شود.

در تحقیقات دیگری در آمریکا معلوم شد که بالارفتن درجه حرارت هوا باعث می‌شود که رانندگان تهاجمی‌تر رفتار کنند. به‌ویژه رانندگانی که با پنجره باز حرکت می‌کردند، زودتر ناراحت می‌شدند و بوق می‌زدند.

در یک آمار مقایسه‌ای در ۱۲ کشور، از جمله کشورهای آسیایی، این نتیجه حاصل شد که تعداد خودکشی‌ها هم در هوای گرم بیشتر از هوای سرد است.

حتی گزارشگران هم از پیامدهای افزایش گرما در امان نیستند. در بازی‌های المپیک پکن در سال ۲۰۰۸ زبان گزارشگران آمریکایی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و معلوم شد که با بالارفتن گرما و افزایش آلودگی هوا، گزارشگران آمریکایی هم بیشتر از کلمات منفی استفاده می‌کردند.

بنابر گزارش دویچه‌وله، پژوهشگران فنلاندی دریافته‌اند که یکی از دلایل مهم این امر می‌تواند میزان ماده پیام‌رسان «سروتونین» باشد. این انتقال‌دهنده عصبی علاوه بر ایجاد «احساس خوب» در انسان، فشار خون، قدرت درک، خواب و همچنین درجه حرارت بدن را تنظیم می‌کند. در عین حال میزان تولید سروتونین در بدن به آب و هوا هم بستگی دارد. تولید سروتونین در ماه ژوئیه (اوج گرمای تابستان) در پایین‌ترین سطح و در فوریه (اواسط زمستان) حداکثر است. به این ترتیب نوسانات در تولید این انتقال دهنده‌ عصبی و ضروری، روی خلق و خوی افراد تاثیرگذار است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha