سال تحصیلی از امروز در حالی آغاز می‌شود که عدم مدیریت یکپارچه وزارت آموزش و پرورش در بحث نحوه آغاز فرآیند رسمی آموزش و فقدان اظهارنظر قطعی ستاد مقابله با کرونا والدین دانش‌آموزان را با نگرانی و سردرگمی مواجه کرده است.

آموزشی که به قیمت جان تمام می‌شود

سلامت نیوز:سال تحصیلی از امروز در حالی آغاز می‌شود که عدم مدیریت یکپارچه وزارت آموزش و پرورش در بحث نحوه آغاز فرآیند رسمی آموزش و فقدان اظهارنظر قطعی ستاد مقابله با کرونا والدین دانش‌آموزان را با نگرانی و سردرگمی مواجه کرده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آنا، با شیوع گسترده کرونا در کشور روال کلیه امور از جمله آغاز سال تحصیلی برهم خورد به‌طوری‌که وزارت آموزش و پرورش تشخیص داد تا به‌واسطه کاهش حضور دانش‌آموزان در مدارس و فراهم نشدن شرایط معمول، امسال مدارس از پانزدهم شهریور ماه فعالیت‌های خود را آغاز کنند.
با وجود نگرانی‌های والدین و وزارت بهداشت مبنی بر افزایش احتمال ابتلا به کرونا در میان دانش‌آموزان با آغاز سال تحصیلی اما وزیر آموزش و پرورش از سخت‌گیرانه بودن پروتکل‌های آموزش و پرورش سخن به‌میان آورده و همچنان بر بازگشایی مدارس مصر است.


بازگشایی مدارس فاجعه انسانی ایجاد خواهد کرد
با وجود اطمینان خاطر وزیر آموزش و پرورش از رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مدارس همزمان با آغاز سال تحصیلی از ۱۵ شهریور اما عباس آقازاده رئیس مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی از احتمال بروز یک فاجعه انسانی با آغاز سال تحصیلی سخن به‌میان آورد و در نامه‌ای سرگشاده نسبت به این اقدام آموزش و پرورش هشدار داد.


متن این نامه بدین شرح است:
«ستاد ملی مبارزه با کرونا، ازجان میلیون‌ها دانش آموز دفاع کند!
وزیر آموزش و پرورش طی بیاناتی در اجلاس با مدیران مربوطه، اظهار داشته‌اند که مدارس باید از شنبه ۱۵شهریور، بطور حضوری بازگشایی شوند. این «دستور» جناب وزیر با شرایط حاکم بر همه‌گیری ویروس کرونا و وضعیت «قرمز» بسیاری از مناطق کشور، همخوانی ندارد.
به خطر انداختن جان میلیون‌ها دانش آموز و آموزگار و خانواده‌های ایشان و دخالت در کارشناسی تخصصی نحوه مقابله و مبارزه با بیماری از سوی مسئولین غیرمرتبط با امور بهداشتی، می‌تواند در کمترین فاصله زمانی به یک فاجعه انسانی تبدیل شود.
لذا از مسؤلین ستاد ملی مبارزه با کرونا، جدا تقاضا می‌کنیم ضمن اعمال قاطعیت در اجرای فرامین بهداشتی و پروتکل‌های ملی مبارزه با کرونا، از احتمال بازگشایی حضوری مدارس در همه مقاطع تحصیلی و در کلیه استان‌ها و مناطق کشور، اکیداً جلوگیری بفرمایند.»


اولیاء دانش‌آموزان نگران و سردرگم هستند
این اظهارات ضد و نقیض و عدم موضع‌گیری مشخص ستاد ملی مقابله با کرونا در این موقعیت حساس باعث شده تا والدین از آغاز سال تحصیلی امسال اظهار نگرانی و سردرگمی کنند.
از یک‌سو برخی از مدارس با تعهد گرفتن از والدین مبنی بر برگزاری مجازی کلاس‌ها آنها را تحت فشار قرار داده‌اند و از سوی دیگر برخی مدارس دیگر از بازگشایی مدارس به‌صورت حضوری سخن به‌میان می‌آورند.
این بی‌برنامگی آموزش و پرورش در اجرای یک دستورالعمل یکپارچه در بازگشایی مدارس تا حدی جالب می‌شود که علی باقرزاده رئیس مرکز هماهنگی حوزه وزارتی آموزش و پرورش در اظهاراتی ضمن تأکید مجدد بر باز بودن مدارس می‌گوید که والدین روز شنبه پیش از رفتن دانش‌آموزان به مدرسه با مدرسه تماس بگیرند (که آیا کلاس‌ها حضوری برگزار می‌شود یاخیر).


اجرای طرح زوج و فرد برای دانش‌آموزان!
جدیت محسن حاجی‌ میرزایی وزیر آموزش و پرورش در برگزاری حضوری مدارس به حدی است که در یکی از اظهارات خود از زوج و فرد شدن حضور دانش‌آموزان در مدارس سخن به‌میان می‌آورد و می‌گوید که طرح زوج و فرد در مدارس بدین معنی است که دانش آموزان مدارس پرجمعیت به دو گروه تقسیم می‌شوند عده‌ای سه روز در هفته در روزهای زوج و عده‌ای نیز در روزهای فرد در مدرسه حضور خواهند داشت.
وزیر آموزش و پرورش در حالی‌ نگرانی جامعه پزشکی را نسبت به بازگشایی حضوری مدارس نادیده می‌گیرد که سازمان نظام‌پزشکی، وزارت آموزش و پرورش را به‌عنوان یک ارگان غیرمرتبط با امور بهداشتی زمینه‌ساز  بروز یک فاجعه انسانی می‌داند.


زیرساخت‌های آموزش از راه دور نیز همچنان فراهم نیست
البته در این میان شاید بتوان به آموزش و پرورش در تأکید بر حضوری بودن سال تحصیلی نیز حق داد زیرا بنا بر اذعان کارشناسان حوزه آموزش گیرایی دانش‌آموزان در روش‌های از راه دور بسیار پایین است و از سوی دیگر در دسترس نبودن تبلت (برای دسترسی به برنامه‌های شبکه شاد) و همچنین پوشش فراگیر اینترنت برای دانش‌آموزان در مناطق محروم کشور علی‌رغم تلاش‌های بی‌شائبه بنیاد مستضعفان برای تأمین آن را نیز خود مزید بر علت دانست.
در هر حال سال تحصیلی امسال بدون بوی ماه مهر آغاز خواهد شد اما ناپختگی وزارت آموزش و پرورش در مدیریت این شرایط و اعمال یک مدیریت یکپارچه در مدارس از اسفند ماه تاکنون و همچنین تردید وزارت بهداشت و ستاد ملی مقابله با کرونا در موضع‌گیری قاطع در برابر تصمیم وزارت آموزش و پرورش آغاز فرآیند آموزش را در کشور با تشویش و نگرانی همراه کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha