عضو انجمن علمی روان‌پزشکان ایران معتقد است، اضطراب و نگرانی ناشی از شیوع کرونا با تقویت سازوکارهای دفاعی روانی همچون تاب‌آوری کاهش می‌یابد.

مقابله با اضطراب کرونا با تقویت سازوکارهای دفاعی روانی

سلامت نیوز:عضو انجمن علمی روان‌پزشکان ایران معتقد است، اضطراب و نگرانی ناشی از شیوع کرونا با تقویت سازوکارهای دفاعی روانی همچون تاب‌آوری کاهش می‌یابد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، فربد فدایی در خصوص کاهش و رفع اضطراب و تنش ناشی از شیوع کرونا اظهار داشت: یکی از مهمترین مفاهیم در علم روانپزشکی مبحث فشار روانی و استرس است که به جهت تغییر و تحولات ناگهانی در زندگی بروز می‌کند.


وی افزود: این تغییر و تحولات که مستلزم سازگاری مجدد است برای آدمی موجب تجربه عواطف و احساسات منفی و گاه مثبت است؛ به عنوان مثال عدم کسب نمره قبولی در یک امتحان (به عنوان یک تجربه منفی) و تولد فرزند در خانواده (به عنوان یک تجربه مثبت) نیازمند سازگاری مجدد، تغییر وظایف و پذیرش مسئولیت‌های جدید است.


فدایی ادامه داد: براین اساس یکی از مهمترین عناصر جهت مواجهه با استرس و چالش‌های روانی افزایش تاب‌آوری با هدف مقاومت در برابر فشارهای روانی است.


این متخصص اعصاب و روان خاطرنشان کرد: یکی از اقدامات اساسی جهت افزایش تاب‌آوری تغییر نگرش آدمی نسبت به مسائل متعدد است. چالش‌های اجتماعی و روانی و... نباید به عنوان یک بحران (صرفا) منفی درنظر گرفته شود؛ زیرا هر یک از دشواری‌ها می‌تواند زمینه‌ای به منظور کسب موفقیت و پیشرفت باشد.


فدایی افزود: به عبارت دیگر گذار از هر یک از بحران‌های سیاسی و اجتماعی و... که با موفقیت همراه باشد، به مانند کسب پیروزی در یک امتحان سبب رشد و بالندگی است. استفاده از ظرفیت‌های اجتماعی همچون حمایت خانواده و سازمان‌های مربوطه نیز می‌تواند در این زمینه اثربخش باشد.


وی ادامه داد: همچنین برای مواجهه با کرونا که با تنش و اضطراب واقعی یا تصوری همراه است، تقویت سازوکار دفاعی روانی نظیر نوشتن درد وآلام و کمک به دیگران می‌تواند موثر باشد.


به گفته این متخصص اعصاب و روان، احساس ارزشمندی فشار روانی انسان را کاهش می‌دهد و با استفاده از منابع و ظرفیت‌های اجتماعی و روانی، اضطراب ناشی از کرونا هم تقلیل می‌یابد.


عضو انجمن علمی روان‌پزشکان ایران یادآور شد: ناآگاهی در باره یک مبحث ناشناخته همچون کرونا با کسب دانش ‌و آگاهی در خصوص این ویروس، روش‌های پیشگیری و مبارزه با بیماری نیز به طور حتم سبب کاهش اضطراب و تنش است.


فدایی تصریح کرد: کاربرد روش‌های ساده و قابل انجام نیز نظیر استفاده از ماسک و شست وشوی مداوم دست‌ها جهت مقابله با کرونا ضروری و اضطراب و نگرانی را تضعیف می‌کند.


وی افزود: احساس تنهایی ناشی از کرونا به دلیل کاهش ارتباطات اجتماعی و خانوادگی (جهت پیشگیری از شیوع کرونا) هم باید از طریق تلفن و فضای مجازی تداوم یابد و به کمک کتاب و روزنامه و... تعامل با دنیا حفظ شود.


فدایی تاکید کرد: بنابراین بروز یک بیماری نوپدید (ناآشنا) نیز می‌تواند یک منبع برای توسعه و پیشرفت باشد. به عنوان مثال امروزه دورکاری کارمندان و... می‌تواند صرف آموزش و تعلیم یک مهارت و تخصص یا مطالعه و کتابخوانی شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha