دوشنبه ۱۳ تیر ۱۳۹۰ - ۱۰:۴۸
کد خبر: 29926
 سلامت نیوز : رئیس دانشكده طب سنتی دانشگاه علوم پزشكی تهران گفت: فعالان عرصه طب سنتی حتماً باید پزشك باشند و دوره طب سنتی را در مراكز معتبر گذارنده باشند ما هیچ ادعایی را در طب سنتی قبول نداریم مگر اینكه اجماع دانشمندان و نتایج دقیق آزمایش‌های علمی را پشت سر خود داشته باشد.

به گزارش فارس محمدرضا شمس اردكانی در میزگرد طب سنتی كه در فارس برگزار شد، اظهار داشت: درمان در طب سنتی و طب جدید 2 مسیر متفاوت است. طب قدیم طبی كل‌نگر ولی طب جدید، طبی جزء نگر است.

وی در پاسخ به پرسش فارس مبنی بر اینكه برخی افراد ادعا می‌كنند می‌توانند برخی بیماری‌ها مانند ایدز را درمان كنند، افزود: ما هیچ ادعایی را در طب سنتی قبول نداریم مگر اینكه اجماع قوی از دانشمندان چند قرن گذشته پشت سر خود داشته باشد ولی اگر غیر از این مطلب باشد، ما قبول نمی‌كنیم.

رئیس دانشكده طب سنتی دانشگاه علوم پزشكی تهران اضافه كرد: برخی از متخصصان طب سنتی می‌گویند كه سرطان را می‌توانند درمان كنند ولی ما داروهایی برای درمان سرطان در طب سنتی نداریم. ما اگر داروهایی برای درمان بیماری‌های صعب‌العلاج داشته باشیم باید در كارآزمایی بالینی قرار دهیم و هر موضوعی كه در طب سنتی نیازمند آزمایش باشد، با علم جدید آن را آزمایش می‌كند.

*حجامت برای برخی از افراد مضر است و درمان همه بیماری‌ها نیست
---------------------------------------------------------------------------------

شمس اردكانی بیان كرد: حجامت روشی است كه در طب سنتی توصیه بزرگان دینی را به همراه دارد. بحث‌های زیادی در مورد حجامت وجود دارد و ما از دانشجویان phd خود خواسته‌ایم كه پایان‌نامه خود را در مورد اثرات حجامت ارائه دهند ولی به جرئت می‌گویم كه حجامت برای برخی از افراد مضر است و درمان همه بیماری‌ها نیست.

وی گفت: سازمان انتقال خون یك ارگان رسمی كشور است و در حقیقت كاری را انجام می‌دهد كه به آن محول شده است. نباید حجامت را در مقابل اهداء خون قرار دهیم به دلیل اینكه حجامت با اهداء خون بسیار متفاوت است و اینكه برخی می‌گویند كسانی كه حجامت كرده‌اند، فرهنگ اهداء خون را زیر سؤال می‌برند، بحث قابل تأملی است.

رئیس دانشكده طب سنتی دانشگاه علوم پزشكی تهران بیان داشت: حجامت با خون گرفتن متفاوت است و اهداء خون در سازمان انتقال خون موجب نجات جان افراد می‌شود. حجامت روش درمانی نیست و برخی از افراد نباید حجامت شوند.

* درمان، تشخیص و تجویز دارو در عطاری‌ها مورد تأیید دانشكده طب سنتی نیست
-----------------------------------------------------------------------------------------------

شمس اردكانی اضافه كرد: اگر كسی در طب سنتی به درمان می‌پردازد، حتماً باید پزشك باشد و دوره طب سنتی را گذرانده باشد. درمان، تشخیص و تجویز دارو در عطاری‌ها مورد تأیید دانشكده طب سنتی نیست و كسانی كه در داروسازی طب سنتی وارد می‌شوند، نیز باید دوره داروسازی گیاهی طب سنتی را گذرانده باشند و بتوانند در این زمینه كاری انجام دهند.

وی ادامه داد: برخورد با عطاری‌ها برعهده وزارت بهداشت است و هر كس كه در طب سنتی ادعا كند، دلیل بر توانایی شخص در انجام طبابت نیست؛ برنامه دانشكده طب سنتی برنامه‌ای بلند‌مدت و برای همیشه است.

وی خبر داد: از بهمن امسال 2 واحد درسی طب سنتی به واحدهای درسی دانشجویان پزشكی اضافه می‌شود.

رئیس دانشكده طب سنتی دانشگاه علوم پزشكی تهران افزود: سازمان نظام پزشكی كشور وظیفه دارد كه از پزشكان دفاع كند و اگر ما بخواهیم از پزشكان طب سنتی دفاع كنیم، بر مبنای قانون، آئین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌هایی باید انجام شود؛ حیثیت طب سنتی یك كلمه عام است كه می‌توانیم به صورت علمی و منطقی با آن برخورد كنیم و در اصل آموزش و پژوهش در طب سنتی وظیفه ماست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha