دوشنبه ۱۳ تیر ۱۳۹۰ - ۱۰:۵۵
کد خبر: 29928
سلامت نیوز : رییس سازمان انتقال خون ایران، هیچ سرمایه‌ای را برای سازمان، برتر از اهداكنندگان خون ندانست و گفت: با وجود فعالیت 600 پزشك متخصص در سازمان انتقال خون، سرمایه اصلی ما مردم هستند.

به گزارش ایسنا دكتر حسن ابوالقاسمی در همایش روحانیون عضو شوراهای امر به معروف و نهی از منكر كشور كه به میزبانی سازمان انتقال خون ایران برگزار شد، درباره جایگاه این سازمان در میان سایر دستگاه‌ها و سازمان‌های خدماتی و اجرایی كشور اظهار كرد: سازمان انتقال خون در طبقه‌بندی‌ها به عنوان یك دستگاه خدماتی كه امانت مردم را به دست گروهی از بیماران نیازمند می‌رساند، معرفی می‌شود اما باید گفت كه سازمان انتقال خون فعالیت فرهنگی عمیق انجام داده و به اشاعه فرهنگ اصیل برآمده از دین مبین اسلام كه همان اهدای خون و اهدای عضو است، می‌پردازد.


وی همچنین اضافه كرد: داستان اهدای خون پیش از انقلاب، بسیار غم‌انگیز است. به این خاطر كه در آن زمان كمبود خون وجود داشت و این فرهنگ در كشور نهادینه نشده بود، صدها هزار نفر جان خود را از دست می‌دادند اما در حال حاضر انتقال خون ایران با پیشرفت‌هایی كه حاصل شده است در آسیا سرآمد است و جزو پنج كشور دنیاست كه صد درصد اهدای خون داوطلبانه دارند. ژاپن، كره جنوبی، سنگاپور، مالزی و ایران جزو پنج كشور هستند كه شاخص‌های اهدای خونشان بر طبق معیارهای جهانی انتقال خون قابل قبول است.

وی اضافه كرد: بیش از 50 درصد از 91 میلیون واحد خون اخذ شده در دنیا در اختیار 16 درصد جمعیت جهان قرار می‌گیرد. این در حالی است كه بیش از 500 هزار نفر از زنان در كشورهای در حال توسعه جان خود را به هنگام زایمان تنها به خاطر نبود خون از دست می‌دهند.

دكتر ابوالقاسمی همچنین درباره حجامت و اهدای خون توضیح داد: می‌دانیم كه حجامت سنت اسلامی نیست و سنت مصرباستان بوده است كه در اسلام هم مورد تاكید قرار گرفته است و به ویژه افراد متدین، برای حفظ سلامتی‌شان اقدام به انجام عمل حجامت می‌كنند در حالی كه نباید در ترویج این سنت كاری كنیم كه به اهدای خون لطمه وارد شود. منابع سالم خونی ما افراد متدین هستند و این دو با یكدیگر قابل مقایسه نیستند. با اهدای خون، جان یك انسان نجات پیدا می‌كند.

وی در پایان افزود: به دلیل آن كه در حجامت اولین سد دفاعی بدن یعنی پوست تخریب شده و خراش برمی‌دارد و می‌تواند مكانی برای رشد میكروب باشد، كسانی كه حجامت می‌كنند از اهدای خون محروم می‌شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha