دوشنبه ۱۳ تیر ۱۳۹۰ - ۱۰:۵۶
کد خبر: 29929
 سلامت نیوز : متخصص مغز و اعصاب گفت: سفت شدن گردن می تواند نشانه یك بیماری عفونت مغزی موسوم به آنسفالیت باشد.
 
امیررضا برومند در گفت و گو با ایرنا افزود: مهمترین علت التهاب بافت پارانشیم مغز، عفونت های ویروسی است كه از راه تنفسی فوقانی پیشرفت كرده و پس از عبور از سد مغزی، وارد مغز انسان می شود.
وی اظهار داشت: تغییرات رفتاری و پرخاشگری غیرمتعارف نیز از علایم این بیماری است و این تغییر رفتارها، نشانه مهمی برای تشخیص عفونت مغزی به شمار می رود.
این متخصص مغز و اعصاب خاطرنشان كرد، مبتلایان به بیماری آنسفالیت در روزهای نخست، علایمی مانند تب، سردرد و گلودرد و سپس سفتی گردن و پس از این علایم تغییر رفتار دارند.
برومند گفت: شایع ترین ویروس ابتلا به بیماری آنسفالیت، ویروسی موسوم به هرپس سیمپلكس است كه این ویروس دو نوع دارد و معمولا نوع نخست آن موجب عفونت مغزی می شود.
وی تصریح كرد، بیماری آنسفالیت یك اورژانس پزشكی است كه می تواند علایمی مانند تشنج، اختلال حافظه و اختلال شنوایی را در بدن فرد مبتلا ایجاد كند.
این متخصص مغز و اعصاب افزود: مبتلایان این بیماری در ابتدا باید به متخصصان مغز و اعصاب یا متخصصان بیماری های عفونی مراجعه كنند و در اسرع وقت، بستری شده و تحت درمان ضد ویروسی قرار گیرند.
برومند خاطرنشان كرد، درمان سریع و به موقع این بیماری، میزان مرگ و میر را به شدت كاهش می دهد اما به تاخیر انداختن درمان منجر به بروز عوارض در اعصاب مركزی یا مرگ خواهد شد.
وی با اشاره به اینكه سالانه دو هزار نفر در آمریكا به این بیماری مبتلا می شوند، گفت: بیماری آنسفالیت با دارو درمان می شود.
برومند یادآور شد، افراد دارای نقص ایمنی بدن، بیش از سایر اقشار در معرض ابتلا به بیماری آنسفالیت قرار دارند، همچنین اوایل بهار و پاییز به عنوان فصل های ابتلا به عفونت های ویروسی شناخته شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha