بر اساس تحقیقات جدید ارائه شده در کنگره چاقی اروپا و بین المللی ۲۰۲۰ ، غذاهای بسیار فرآوری شده و مملو از چربی، نمک، شکر و نشاسته می توانند انسان را دچار پیری زودرس کند.

خوردن بیش از حد غذاهای فرآوری شده انسان را سریعتر پیر می‌کند

سلامت نیوز: بر اساس تحقیقات جدید ارائه شده در کنگره چاقی اروپا و بین المللی ۲۰۲۰ ، غذاهای بسیار فرآوری شده و مملو از چربی، نمک، شکر و نشاسته می توانند انسان را دچار پیری زودرس کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از شفقنا، خوردن حداقل سه وعده غذای فرآوری شده در روز با تلومرهای کوتاه تر، ساختارهای کروموزومی که پیری بیولوژیکی را نشان می دهد، مرتبط است و این با خطر بالاتر بیماری مزمن مرتبط است.

محققان دانشگاه ناوارا در پامپلونا، اسپانیا ، نمونه های DNA و عادات غذایی ۸۸۶ شرکت کننده ۲۰ ساله و بالاتر، با میانگین سنی ۶۷ سال را مطالعه کردند. آنها دریافتند که تلومرها در افرادی که روزانه سه وعده یا بیشتر غذای فرآوری شده می خورند در مقایسه با کسانی که کمتر از دو وعده در روز از این غذاها می خورند، تقریباً دو برابر کوتاه تر است.

 غذاهای فرآوری شده با خطر بیشتری برای بیماری طولانی مدت در ارتباط هستند.

تلومرها به تثبیت کروموزوم ها و DNA ما کمک می کنند. با افزایش سن، سلول ها تقسیم می شوند و تلومرها کوتاه می شوند. استرس، التهاب و رژیم غذایی نامناسب می تواند این روند پیری را تسریع کند.

تلومرهای کوتاهتر با خطر بیشتر بیماری های وابسته به سن مانند سرطان و دیابت نوع ۲ در ارتباط هستند.

محققان همچنین دریافتند که غذاهای فوق العاده فرآوری شده با مواردی مانند افسردگی (به ویژه در افرادی که ورزش نمی کنند)، فشار خون بالا و چاقی در ارتباط هستند. و شواهد گسترده قبلی برای ارتباط مواد غذایی فرآوری شده با عواقب ضعیف سلامتی وجود دارد.

شرکت کنندگان در این مطالعه که غذاهای فرآوری شده بیشتری مصرف می کردند ، تمایل بیشتری به خوردن میان وعده داشتند و چربی اشباع، سدیم و کلسترول بیشتری مصرف می کردند.

اما آنچه آنها نمی خوردند به همان اندازه مهم بود – محققان دریافتند افرادی که بیشترین غذای فرآوری شده را مصرف می کنند کمتر احتمال دارد غذاهای کامل مغذی مانند میوه ها و سبزیجات را در رژیم غذایی خود قرار دهند. آنها همچنین پروتئین کمتری مصرف می کردند، فیبر کمتری داشتند، کربوهیدرات کمتری داشتند و احتمال مصرف چربی های سالم مانند روغن زیتون در آنها کمتر بود.

از آن الگوی غذایی، غذاهای غالباً گیاهی، سرشار از فیبر، چربی اشباع نشده و عناصر ریز مغذی ، گاهی اوقات به عنوان رژیم مدیترانه ای یاد می شود. تحقیقات گسترده رژیم غذایی مدیترانه ای را با فواید سلامتی مانند کاهش خطر بیماری، بهبود پایدار فشار خون و قند خون و پیری سالم مرتبط دانسته است.

بنابراین، بدیهی است که الگوی غذایی مخالف، یک رژیم غذایی سرشار از غذای ناخواسته، با پیری سریعتر مرتبط است. با این حال ، این مطالعه جدید اولین مطالعه ای است که این نوع ارتباط بین تلومرهای کوتاه و غذای فرآوری شده را نشان می دهد. تحقیقات قبلی همچنین نشان داده است که نوشیدنی های شیرین، الکل و گوشت های فرآوری شده نیز با تلومرهای کوتاه ارتباط دارند.

منبع: www.msn.com

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha