بالاخره بعد از مدت‌ها بحث و جدل و کش‌وقوس در مورد بازگشایی مدارس، دیروز در سایه کرونا به صورت رسمی زنگ آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ نواخته شد و رئیس‌جمهور که به بازگشایی مدارس در این ایام کرونایی تاکید داشت، خود به دلیل شیوع این ویروس و برخلاف رویه هر سال در مراسم بازگشایی مدارس حضور نیافت و به صورت ویدئویی در این مراسم شرکت کرد.

دانش‌آموزان سرگردان بین سلامت و آموزش

سلامت نیوز:بالاخره بعد از مدت‌ها بحث و جدل و کش‌وقوس در مورد بازگشایی مدارس، دیروز در سایه کرونا به صورت رسمی زنگ آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ نواخته شد و رئیس‌جمهور که به بازگشایی مدارس در این ایام کرونایی تاکید داشت، خود به دلیل شیوع این ویروس و برخلاف رویه هر سال در مراسم بازگشایی مدارس حضور نیافت و به صورت ویدئویی در این مراسم شرکت کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همدلی ، حسن روحانی از محل نهاد ریاست‌جمهوری دستور نواخته شدن زنگ شروع سال تحصیلی را صادر کرد.بازگشایی مدارس و شروع سال تحصیلی در کشور امسال با اما و اگرهای زیادی همراه بود. بسیاری از کارشناسان و متخصصان بهداشتی در مورد بازگشایی مدارس هشدار دادند که این اقدام باعث شیوع بیشتر ویروس کرونا می‌شود و به ویژه در پاییز می‌تواند روزهای سیاهی را رقم بزند.

اما علی‌رغم تمام هشدارها، اگرچه دولت برنامه مدون و منطقی برای بازگشایی مدارس نداشت و کاملا بلاتکلیفی و بی‌برنامگی در اظهارات مسئولان آموزشی کشور مشهود بود، اما با این حال به شروع سال تحصیلی اصرار داشت و نهایتاً با وجود ‌این‌که تا روز چهارشنبه هفته گذشته، وزیر آموزش‌وپرورش اعلام کرد مدارس در مناطق قرمز به صورت مجازی برگزار خواهد شد، اما روز پنجشنبه شرایط تغییر کرد و دستور به بازگشایی تمامی مدارس کشور داده شد و دیروز نیز زنگ بازگشایی مدارس توسط رئیس‌جمهور به صورت مجازی نواخته شد.

دانش‌آموزان سرگردان بین سلامت و آموزش

گفتنی است روحانی هر ساله با آغاز سال تحصیلی بر اساس یک سنت جاری برای تمام روسای جمهور با حضور در یکی از مدارس زنگ شروع سال تحصیلی را به صورت نمادین می‌نواخت؛ اما گویا امسال وی به دلیل شیوع کرونا در دوگانه سلامت و آموزش برای خود سلامت را برگزید و با ویدیوکنفرانس از راه، دور ضمن نواختن زنگ آغاز سال تحصیلی با نفی دوگانه سلامت و آموزش آن را نادرست خواند و از دانش‌آموزان خواست که در این دوگانه هر دو را با هم برگزینند.

دوگانه‌ای که انتخاب هر دوی آن با هم، آن‌هم از سوی قشری که کودک محسوب می‌شوند و معمولا درک درستی از خطرات پیرامونشان ندارند، تقریبا غیرممکن و نشدنی است. روحانی در سخنرانی مجازی خود در آغاز سال تحصیلی گفت: «ثابت می‌کنیم دوگانه سلامت یا آموزش نادرست است» و خطاب به دانش‌آموزان و کادرهای آموزشی گفت که «اگر نظافت مد نظر ما باشد، ضدعفونی کلاس، ضدعفونی یا شستن دست‌ها، استفاده مداوم از ماسک و رعایت فاصله می‌تواند ما را از این بیماری مصون بدارد.»

او گفته «سلامت دانش‌آموزان به دلیل حضور یک دشمن طبیعی در میان جامعه یعنی ویروس کرونا با دقت بیشتری باید مدنظر قرار بگیرد و این بار بر دوش پدران، مادران، خانواده، مدیران و بردوش معلمان سرفراز ماست.»

خانواده‌ها به بازگشایی مدارس تمایل ندارند

شروع سال تحصیلی ۱۳۹۹-۱۴۰۰ و آغاز آموزش حضوری در مدارس همزمان با ادامه شیوع ویروس کرونا باعث انتقادهای فراوانی شده است.

علاوه بر برخی از مسئولان و متخصصان حوزه پزشکی، بسیاری از والدین دانش‌آموزان نیز گفته‌اند که از بیم ابتلا به بیماری، تمایلی به حضور فرزندانشان در مدرسه ندارند و آموزش را به صورت غیرحضوری در خانه پیگیری خواهند کرد؛ چراکه از نظر بسیاری از خانواده‌ها در مرحله اول سلامت فرزندان آن‌ها اهمیت دارد و حضور با استرس و نگرانی در مدارس نه تنها سلامت دانش‌آموزان را تهدید می‌کند خود نیز می‌تواند به افت تحصیلی دامن بزند. این عدم تمایل خانواده‌ها به فرستادن فرزندان خود به مدرسه در نظرسنجی‌ها نیز آمده است.در یک نظرسنجی اینستاگرامی بیش از ۷۰درصد از پاسخ‌دهندگان گزینه «فرزندم را به مدرسه نخواهم فرستاد» انتخاب کردند.

انتقاد به بازگشایی مدارس

دیروز و همزمان با آغاز سال تحصیلی برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز از بازگشایی مدارس انتقاد کردند. ولی اسماعیلی، نایب رئیس اول کمیسیون اجتماعی مجلس این اقدام را «تصمیمی شتاب‌زده» توصیف و وزیر آموزش‌وپرورش را به استیضاح تهدید کرد.

وی در حساب کاربری‌اش در توئیتر نوشت: «آقای وزیر آموزش و پرورش، شتاب‌زدگی در بازگشایی مدارس بدون تامین زیرساخت‌ها مخصوصا در مناطق محروم، به استقبال کرونا رفتن است. ایران فقط ولنجک نیست که آقازاده‌های حضرات غرق در بهترین امکانات‌اند؛ دانش‌آموزان مناطق محروم حتی آب برای شستن دست‌ ندارند! منتظر سوال و استیضاح باشید.»

حسینعلی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی نیز در این زمینه گفته: «ما به طور جد نگران سلامت دانش‌آموزان هستیم. ‌این‌که فکر کنیم دانش‌آموزان مخصوصاً مقاطع پایین را طوری مدرسه ببریم که پروتکل‌ها رارعایت کنند بیشتر به یک شوخی شبیه است.» وی افزود: «از وزیر شنیدم که با روش‌های اروپا مدارس را بازگشایی می‌کنیم، این هم فکر می‌کنم شایعه است و اگر مطرح هم شده باشد باز هم شبیه شوخی است که مدارس را به ویژه در مناطق محروم با اروپا مقایسه کنیم.»

دکتر محمدرضا ظفرقندی، رئیس سازمان نظام پزشکی هم تصمیم به بازگشایی مدارس را مخاطره‌آمیز خوانده است و در نامه‌ای به وزیر آموزش‌و‌پرورش با اشاره به شرایط قرمز و هشدار استان‌ها و تاکید آموزش‌وپرورش بر بازگشایی حضوری مدارس در همه سطوح و نگرانی خانواده‌ها و جامعه پزشکی آورده است:«علت این تصمیم غیرمنتظره هر چه هست با شرایط خطیر بیماری کرونا و سلامت ‌دانش‌آموزان و خانواده آن‌ها سازگاری ندارد و یقینا موجب تحمیل بیماران بیشتر بر جامعه پزشکی، پرستاری و کادر درمان خواهد شد.»

مینو محرز عضو ستاد ملی مقابله با کرونا نیز در واکنش به بازگشایی مدارس به رکنا گفته که «باید مانند تمام دنیا، در زمانی که مدارس تعطیل کامل بود، تامین ابزار آموزش آنلاین و فرایند آن را شروع می‌کردند. حالا هم اگر برای آموزش‌وپرورش امکان برگزاری کلاس آنلاین، تا هر کجا که ممکن است، وجود دارد، اجرا کند. این بهتر است. آموزش حضوری خطر دارد. اگر یک تعدادی فرد حتی با ماسک در یک تجمع به مدت طولانی مستقر بماند، خطرناک است.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha