یکشنبه ۱۶ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۲

دو تن از کارشناسان مدیریت بحران به تشریح ابعاد مدیریت بحران کرونا پرداختند.

تشریح ابعاد اجتماعی مدیریت بحران کرونا

سلامت نیوز:دو تن از کارشناسان مدیریت بحران به تشریح ابعاد مدیریت بحران کرونا پرداختند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر عرب، کارشناس مدیریت بحران، در در نشست هم اندیشی و اتاق فکر سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران که با حضور اساتید و متخصصان مدیریت بحران و به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد غافلگیرکنندگی، طولانی مدت بودن، ناشناخته بودن، همه‌گیر بودن، غیرقابل تمرین بودن و ... را از ویژگی‌های ویروس کرونا برشمرد و گفت: مواردی وجود دارد که در سراسر جهان این بحران را تشدید کرده است مواردی مانند عدم شفافیت، عدم دسترسی یکسان به امکانات و آموزش‌ها و ... از جمله این موارد است.


وی با بیان اینکه به نظر می‌رسد کرونا و پیامدهای آن همچنان ادامه داشته باشد، گفت: آیا فکر کرده‌ایم که اگر در این شرایط یک زلزله‌ای رخ دهد، چه کار باید انجام دهیم؟ مردم چطور باید با بحران بعدی احتمالی مواجه شوند و مسئولیت ما در این زمینه چیست؟


اویس ترابی، یک کارشناس دیگر مدیریت بحران نیز در این جلسه به ابعاد اجتماعی کرونا پرداخت و باید بیان اینکه بعد اجتماعی مدیریت بحران کرونا مغفول مانده، گفت: در بعد اجتماعی کرونا علی رغم تمام اقداماتی که در حوزه فیزیکی کرونا انجام دادیم اما در بعد اجتماعی موفق نبوده ایم. ما قرار است از پدیده ترس در دوره پیشگیری برای افزایش آگاهی استفاده کنیم تا مردم توصیه های بهداشتی را جدی بگیرند مانند رعایت فاصله اجتماعی در محیط ماسک زدن و استفاده از مواد ضد عفونی، پس در زمان اطلاع رسانی ترس ایجاد می کنیم تا مردم رعایت کنند.


وی ادامه داد: ترس که قرار است فقط کمک کننده باشد تا فرد مبتلا نشده و مسائل پیشگیری را رعایت کند، اما وقتی فرد بیمار می شود ترس عامل فزاینده می شود، کرونا هم به سیستم تنفسی حمله می کند و ترس هم بر سیستم تنفسی حمله می کند و به صورت فزاینده کسی که دچار ترس می شود بیماری در او تشدید خواهد شد. بنابراین کنترل ترس و حفظ آرامش فرد بیمار از نیازهای جدی در مدیریت بحران کرونا است. ما باید در عین حالی که می خواهیم برای پیشگیری به مردم پیش آگاهی بدهیم که مسائل ایمنی را رعایت کنند باید  یاد بدهیم که نترسند و آرامش خود را حفظ کنند.


ترابی به مسئولیت پذیری اجتماعی نیز اشاره کرد و گفت:  همه شهروند یک شهر هستیم  و نسبت به آن مسئولیم. باید برای افزایش روحیه اجتماعی مردم و مخصوصا کسانی که دچار این بیماری شده‌اند کار شود.


این کارشناس مدیریت بحران با اشاره به اقدام ضدانسانی برخی افراد سودجو در احتکار  دارو، ماسک ، مواد ضدعفونی و ... گفت: ما  شاهد آن بودیم که داروهایی با قیمت گزاف در بازار سیاه به فروش می رسید این موضوع فراموش کردن بعد انسانیت است و نیاز داریم که به یاد بیاوریم انسان هستیم و همه شهروند یک شهریم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha