رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های مركز بهداشت همدان گفت: 50 درصد بیماران دیابتی هیچ‌گونه اطلاعی در رابطه با بیماری خود ندارند.

50 درصد دیابتی‌ها از بیماری خود مطلع نیستند
سلامت نیوز : رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های مركز بهداشت همدان گفت: 50 درصد بیماران دیابتی هیچ‌گونه اطلاعی در رابطه با بیماری خود ندارند.

سیدجلال‌الدین بطحایی امروز در گفت‌وگو با فارس  با اشاره به برگزاری همایش كشوری برنامه پیشگیری و كنترل دیابت و غربالگری كم‌كاری تیروئید در همدان، اظهار داشت: تشخیص دیرهنگام بیماری و بالطبع اغاز درمان با تأخیر كم‌كاری تیروئید نوزادان، موجب عقب‌افتادگی ذهنی و اختلال در رشد و نمو نوزادان مبتلا خواهد شد.
وی با بیان اینكه با توجه به مطالعات جهانی آمارها نشان از افزایش شیوع بیماری‌های غیر واگیر دارند، افزود: خسارت‌های وارده از این بیماری‌ها و هزینه‌های سرسام‌آور آنها برای سیستم‌های بهداشتی، همواره محرك جدی و قوی برای طرح و اجرای برنامه‌های پیشگیری در سطوح مختلف است.
رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های مركز بهداشت استان همدان تصریح كرد: 60 درصد كل مرگ‌های جهان و 64 درصد بیماریهای ناشی از بیماری‌های غیر واگیر است.
وی، كم‌كاری تیروئید را یكی از علل مهم قابل پیشگیری عقب‌افتادگی ذهنی در نوزادان دانست و گفت: در صورت وجود كم‌كاری تیروئید در جنین، اختلالاتی در بخش‌های مهم از جمله سیستم عصبی مركزی و اسكلتی ایجاد می‌شود اما اغلب نوزادان در بدو تولد كاملاً طبیعی به نظر می‌رسد.
بطحایی بیان كرد: كم‌كاری مادرزادی تیروئید معمولاً بیماری كم‌علامت است و فقط در حدود پنج درصد موارد ابتلا در روزهای اولیه پس از تولد دارای علائم و نشانگان بیماری هستند و این علائم كم و غیر اختصاصی بوده و معمولاً تشخیص بالینی بیماری در روزهای اولیه زندگی به ندرت داده می‌شود.
وی گفت: در برنامه غربالگری كم‌كاری تیروئید نوزادان در ایران، نمونه‌گیری از پاشنه پا در روزهای 5 ـ 3 تولد بر كاغذ فیلتر مخصوص و مورد تأیید وزارت بهداشت انجام می‌شود سپس نمونه‌ها در پاكت مخصوص گذاشته و با پست پیشتاز به آزمایشگاه غربالگری استان ارسال می‌شود.
رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های مركز بهداشت استان همدان ادامه داد: در آزمایشگاه سطح TSH ارزیابی و موارد بالاتر از 5 mu/dl به صورت تلفنی فراخوان می‌شوند.
وی گفت: نوزادان با سطح TSH بین 5 تا 10، مجدداً تحت نمونه‌گیری از پاشنه پا قرار گرفته و موارد با سطح TSH بالاتر از 10 برای بررسی آزمایشگاهی وریدی ارجاع می‌شوند.
بطحایی با اشاره به آغاز برنامه غربالگری كم‌كاری تیروئید نوزادان در استان همدان از اردیبهشت ‌ماه 85، بیان كرد: از شروع برنامه تا كنون، 126 هزار و 776 نوزاد تحت غربالگری قرار گرفته و 315 نوزاد مبتلا به كم‌كاری تیروئید نوزادی شناسایی و تحت درمان قرار گرفته‌اند.
وی تصریح كرد: پوشش برنامه غربالگری كم‌كاری تیروئید در استان همدان در سال 89، 97 درصد بوده و هم اكنون نیز 106 پایگاه نمونه‌گیری در استان وجود دارد.
رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های مركز بهداشت همدان اظهار داشت: میزان بروز كم‌كاری مادرزادی تیروئید در جهان یك در 3 هزار تا 4 هزار است در حالی كه در ایران بروز، بالاتر بوده و بیشتر از یك مورد در هر یك هزار تولد زنده است.
وی در ادامه افزود: بروز كم‌كاری مادرزادی تیروئید در مناطق كمبود ید و مواردی كه والدین نسبت فامیلی با هم داشته‌اند، بیشتر است.
بطحایی گفت: برنامه پیشگیری و كنترل دیابت به عنوان یك بیماری شایع با عوارض ناتوان‌كننده كه در ابتدا سیر مزمن و نامحسوسی داشته و برای آن(دیابت نوع2) روش‌های پیشگیری مؤثری وجود دارد، برای ادغام در نظام شبكه‌های بهداشتی درمانی كشور انتخاب شده است.
وی افزود: با توجه به مطالعاتی كه در كشور انجام شده، شیوع دیابت در كل جمعیت ایران سه تا پنج درصد است و به طور كلی 15 درصد مردان و 29 درصد زنان در معرض خطر هستند.
رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های مركز بهداشت همدان با بیان اینكه شیوع دیابت در مناطق شهری دو برابر روستایی و در زنان دو برابر مردان است، تصریح كرد: در مناطق روستایی، شیوع دیابت برابر با 2.21 درصد، اما در مناطق شهری پنج درصد است و 50 درصد بیماران از بیماری خود مطلع نیستند.
وی اضافه كرد: در سال 84 و 87 نوبت غربالگری بیماری دیابت در كل جمعیت روستایی بالای 30 سال استان همدان همزمان با سراسر كشور صورت گرفت و افراد در معرض خطر شناسایی شده و برای انجام آزمایش قند خون ناشتا ارجاع شدند.
بطحایی افزود: بیماران شناسایی شده تحت مراقبت بهورزان در خانه‌های بهداشت و پزشكان مراكز بهداشتی درمانی روستایی قرار دارند و در صورت لزوم به سطوح تخصصی‌تر در واحد دیابت شهرستان و بیمارستان‌ها ارجاع می‌شوند.
وی در پایان با بیان اینكه شیوع دیابت در مناطق روستایی استان 2.4 درصد و در زنان دو برابر مردان است، اظهار داشت: از زمان آغاز غربالگری تا كنون كل زنان باردار نیز از نظر دیابت بارداری غربالگری شده و افراد مبتلا تحت مراقبت و درمان مورد نیاز قرار می‌گیرند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha