سلامت نیوز : عضو مرکز تحقیقات روانپزشکی و علوم رفتاری دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت : والدین نقش مهمی در افزایش عزت نفس در فرزندان خود دارند .
به گزارش خبرنگار وب دا از مشهد، دکتر پیمان هاشمیان عضو مرکز تحقیقات روانپزشکی و علوم رفتاری این دانشگاه گفت : والدین با ارزش نهادن و تائید کارها و رفتارهای صحیح کودک ، صرف وقت کافی با آنها ، درک درست احساساتشان ، اعتماد و احترام گذاشتن و همراهی کردن آنها در مشکلات می توانند موجب تقویت عزت نفس در فرزندانشان شوند .
این فوق تخصص روانپزشكی كودك و نوجوان با اشاره به اینکه ریشه بسیاری از مشکلات رفتاری کودکان و نوجوانان از جمله پرخاشگری ، اضطراب ، بزهکاری و افت تحصیلی ریشه در کمبود یا نبود عزت نفس در آنها است اظهار داشت :والدین می توانند با ایجاد محیطی مساعد و مملو از محبت ، اجتناب از سرزنش  و تحقیر آنها و همچنین نسبت دادن رفتارشان به خود رفتار تا به شخصیت و صفت کودک عزت نفس فرزند خود را بالا برده و از بروز مشکلات ناشی از کمبود آن جلوگیری کنند .
گفتنی است : فرد با عزت نفس و خود باور، فردی است که مستقل عمل می كند و مسوولیت پذیر است و همچنین نسبت به پیشرفت هایش افتخار می كند و دامنه وسیعی از هیجان ها و احساس ها را نشان می دهد در ضمن ناكامی را به راحتی تحمل کرده و دیگران را به راحتی تحت تاثیر قرار می دهد.
دکتر هاشمیان نشانه افراد با خودباوری کم را، دست کم گرفتن  توانمندی های خود و احساس درماندگی برشمرد.
وی در ادامه گفت: افراد با خود باوری کم به آسانی تحت تاثیر دیگران قرار می گیرند و دامنه محدودی از احساسات و عواطف خود را نشان می دهند و از موقعیت های جدید و تازه دوری کرده و بلافاصله بهانه جویی می كنند و دیگران را در ضعف های خود سرزنش می كنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha