دوشنبه ۱۷ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۳
کد خبر: 299353

افراد دیابتی بیشتر از دیگران به COVID-19 مبتلا می شوند وجود ندارد.اما می دانیم مشکلی که افراد دیابتی با آن روبه رو هستند نسبت به دیگران شدیدتر است، نه احتمال بیشتری برای ابتلا به ویروس. در ادامه به پاسخ متخصصان هیئت علمی بنیاد بین المللی پیشگیری و کنترل دیابت ایرانیان به سوالات رایج درباره دیابت و کرونا می‌پردازیم : آیا افراد مبتلا به دیابت عوارض جدی تری دارند؟به طور کلی، افراد مبتلا به دیابت در صورت ابتلا به ویروس، علایم و عوارض شدیدی را تجربه می کنند.

پرسش و پاسخ درباره تأثیر کووید 19 بر دیابتی‌ها‌

سلامت نیوز:افراد دیابتی بیشتر از دیگران به  COVID-19 مبتلا می شوند وجود ندارد.اما می دانیم  مشکلی که افراد دیابتی با آن روبه رو هستند نسبت به دیگران شدیدتر است، نه احتمال بیشتری برای ابتلا به ویروس. در ادامه به پاسخ  متخصصان هیئت علمی بنیاد بین المللی پیشگیری و کنترل دیابت ایرانیان به سوالات رایج درباره دیابت و کرونا می‌پردازیم : 

 آیا افراد مبتلا به دیابت عوارض جدی تری دارند؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان ،به طور کلی، افراد مبتلا به دیابت در صورت ابتلا به ویروس، علایم و عوارض شدیدی را تجربه می کنند.اگر دیابت به خوبی کنترل شود احتمال خطر ابتلا به بیماری COVID-19 کمتر خواهد بود. هنگامی که افراد دیابتی دیابت خود را به خوبی کنترل نمی کنند و نوسان قند خون را تجربه می کنند، به طور کلی در معرض ابتلا به عوارض مربوط به دیابت هستند. داشتن بیماری قلبی یا سایر عوارض ناشی از دیابت می تواند احتمال ابتلا به بیماری COVID-19 را بیشتر کند، زیرا توانایی سیستم ایمنی بدن برای مقابله با عفونت کمتر می شود.عفونت های ویروسی به دلیل نوسان قند خون  می تواند التهاب یا تورم داخلی را در افراد دیابتی افزایش دهد. 

آیا کووید 19 باعث دیابت می شود؟

ما هنوز شواهدی درباره این‌که COVID-19 در شروع دیابت نقش دارد، در دست نداریم.  علایم و نشانه های هشدار دهنده ای که افراد باید مراقب آن‌ها باشند چیست ؟به علایم بالقوه COVID-19 از جمله تب، سرفه خشک و تنگی نفس توجه کنید. اگر احساس می کنید علایمی دارید، با پزشک خود تماس بگیرید.وقتی تماس می گیرید:  قند خون خود را در دسترس داشته باشید.   میزان مصرف مایعات خود را پیگیری کنید (می توانید از بطری آب 1 لیتری استفاده کنید) و گزارش دهید. 

 علایم خود را واضح نشان دهید (به عنوان مثال: آیا حالت تهوع دارید؟

فقط گرفتگی بینی دارید؟)  سوالات خود را در باره چگونگی مدیریت دیابت بپرسید.  علایم هشدار دهنده اضطراری چیست ؟ اگر آن‌ها را تجربه کردم چه کاری باید انجام دهم؟اگر علایم هشدار دهنده اضطراری برای  COVID-19 ایجاد شد، بلافاصله تحت مراقبت پزشکی قرار بگیرید.

در بزرگ سالان علایم هشدار دهنده اضطراری عبارت است از:  مشکل در تنفس یا تنگی نفس  درد یا فشار مداوم در قفسه سینه  سردرگمی یا ناتوانی در تحریک جدید  لب‌ها یا صورت مایل به آبی 

آیا خطرات در افراد دیابتی نوع 1 و 2 متفاوت است؟

اکنون افراد در هر سنی که دارای شرایط پزشکی خاصی هستند، از جمله دیابت نوع 2، در معرض خطر بیماری شدید ناشی از COVID-19 قرار دارند.از آن‌جا که COVID-19 یک بیماری جدید است، اکنون اطلاعات محدودی درباره تأثیر شرایط پزشکی زمینه ای و این که آیا بیماری های زمینه ای خطر ابتلا به نوع شدیدتر بیماری ناشی از COVID-19 را افزایش می دهند، وجود دارد. افراد مبتلا به دیابت نوع 1 یا دیابت حاملگی ممکن است در معرض خطر بیشتری برای نوع شدید بیماری ناشی از COVID-19 باشند.

** یادآوری می شود که افراد مبتلا به هر دو نوع دیابت می توانند از نظر سن، عوارض و میزان کنترل بهتر دیابت شان متفاوت باشند. افرادی که از قبل دارای عوارض مرتبط با دیابت هستند، در صورت ابتلا به  COVID-19  نسبت به افراد دیابتی که به عوارض دیابت دچار نشده اند، صرف نظر از هر نوع دیابتی که دارند، ممکن است نتایج بدتری داشته باشند. 

 آیا لازم است نگران DKA (کتواسیدوز دیابتی) باشم؟

دیابتی هنگام بیماری با عفونت ویروسی، با افزایش خطر DKA (کتواسیدوز دیابتی) روبه رو می شوند که معمولاً توسط افراد مبتلا به دیابت نوع 1 تجربه می شود. سپسیس و شوک سپتیک از عوارض جدی تری است که برخی از افراد مبتلا به COVID-19 آن‌ها را تجربه کرده اند. کتواسیدوز دیابتی شرایطی بسیار جدی است که می‌تواند برای هر دو نوع دیابت (نوع 1 و نوع 2) رخ دهد و موجب تولید بیش از حد کتون ها ( سمی ) شود.(این اطلاعات براساس دانش فعلی COVID-19 است و با انتشار شواهد علمی جدید به روز می شود.)

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha