دوشنبه ۱۷ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۹
کد خبر: 299375

«کریم سال‌ها قبل یکی از بزرگ‌ترین شکارچیان غیرمجاز بود، اما چنان متحول شد که به یکی از بزرگ‌ترین حامیان حیات‌وحش تبدیل شد و در نهایت هم جانش را فدای حفاظت از محیط‌زیست کرد.»

شکارچی جانش را فدای حیات‌وحش کرد

سلامت نیوز:«کریم سال‌ها قبل یکی از بزرگ‌ترین شکارچیان غیرمجاز بود، اما چنان متحول شد که به یکی از بزرگ‌ترین حامیان حیات‌وحش تبدیل شد و در نهایت هم جانش را فدای حفاظت از محیط‌زیست کرد.»

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همشهری ،این خلاصه‌ای از زندگی‌ پرفراز و نشیب قرق‌بانی است که شامگاه شنبه در جریان تعقیب شکارچیان غیرمجاز در حوالی شهرستان مهریز استان یزد به ضرب گلوله جانش را از دست داد. کریم بیگی را همه محیط‌بانان و حافظان محیط‌زیست در استان یزد می‌شناختند؛ مردی که حتی بیشتر از وظیفه سازمانی‌اش برای حفظ حیات‌وحش تلاش می‌کرد و سال‌ها بود که تبدیل شده بود به دشمن شماره یک شکارچیان غیرمجاز.

قرق‌بان 44ساله اما شامگاه شنبه، زمانی که برای کمک به محیط‌بانان مهریز راهی مناطق حفاظت‌شده این شهر شده بود، در جریان یک حادثه غیرعمدی هدف گلوله قرار گرفت و جانش را از دست داد.ماجرا از این قرار بود که روز شنبه، به اداره محیط‌زیست مهریز خبر رسید که عده‌ای شکارچی غیرمجاز وارد مناطق حفاظت‌شده شده‌اند.

خبر حضور شکارچیان خیلی زود به همه یگان‌های محیط‌بانی و قرق‌بانی اطراف ازجمله قرق‌بانی تنگ چنار هم رسید. کریم بیگی، سرپرست قرق بانی تنگ ‌چنار به محض اطلاع از حادثه به‌صورت داوطلبانه راهی کوه‌هایی شد که شکارچیان در آنجا دیده شده بودند تا به همکارانش کمک کند. عملیات شناسایی و دستگیری شکارچیان تا تاریک شدن هوا ادامه داشت و در نهایت آنها موفق شدند این افراد را ردزنی کنند. کریم ترک موتور یکی از محیط‌بان‌ها نشسته بود و آنها در مسیر سنگلاخ و صعب‌العبور در تعقیب شکارچیان بودند که ناگهان تعادل موتورشان به‌هم‌خورد و کریم و همکارش روی زمین افتادند.

اما زمین خوردن آنها باعث شد گلوله‌ای که از سلاح همکار کریم شلیک شد، به پهلوی قرق‌بان 44ساله اصابت کند؛ حادثه‌ای که باعث جراحت شدید او شد و وقتی وی به بیمارستان انتقال یافت، تلاش‌ها برای نجات او بی‌فایده ماند و وی جانش را از دست داد؛ حادثه‌ای که به گفته رئیس روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان یزد، سهوی و به‌طور غیرعمد بود و تحقیقات تکمیلی از طریق مراجع مسئول درباره آن آغاز شده‌ است.


شکارچی سابق

عجیب‌ترین نکته در زندگی کریم بیگی، ماجرایی است که مجتبی جهانی، یکی از دوستان صمیمی‌اش در گفت و گو با همشهری تعریف می‌کند. «کریم قبل از اینکه قرق‌بان شود، یک شکارچی بود. البته این ماجرا برای سال‌ها پیش است. زمانی که او در بوانات استان فارس زندگی می‌کرد. او آمادگی بدنی بسیار بالایی داشت. ورزشکار بود و خودش تعریف می‌کرد که سال‌ها قبل وقتی شکارچی بود، در یک روز توانسته بود 9حیوان مختلف را شکار کند و محیط‌بان‌ها در به در به ‌دنبالش بودند.

می‌گفت که گاهی وقت‌ها وقتی کل یا بز کوهی شکار می‌کرد، لاشه‌اش را روی دوشش می‌انداخت و 20کیلومتر پیاده می‌رفت که به جاده برسد.»  او ادامه می‌‌دهد: «اینکه چه شد که کریم ناگهان زندگی‌اش عوض شد، هرگز درباره‌اش چیزی به من نگفت، اما حدس می‌زنم که ماجرا برمی‌گردد به شهادت برادرش. او محیط‌بان استان فارس بود که در راه حفظ محیط‌زیست به شهادت رسید و فکر می‌کنم از آن زمان بود که کریم تغییر کرد. قبل از اینکه به تنگ ‌چنار بیاید هم در بوانات قرق‌بان بود، اما از حدود سال90 بود که به تنگ ‌چنار آمد.

من از نزدیک او را می‌شناختم و دوستان صمیمی  و خیلی وقت‌ها با هم بودیم. کریم قسم خورده بود که دیگر لب به گوشت شکار نخواهد زد. او زندگی‌اش را وقف حفاظت از محیط‌زیست کرده بود. خیلی بیشتر از وظیفه‌اش کار می‌کرد و شده بود دشمن شماره یک شکارچیان غیرمجاز.»  کریم بیگی نه‌تنها شکارچیان غیرمجاز زیادی را دستگیر کرده و تحویل قانون داده بود که همه تلاشش محافظت از حیوانات بود.

دوستش می‌گوید:«خیلی وقت‌ها او را می‌دیدم که یک کیسه سیمان پشتش انداخته و راهی کوه است. در نقاط صعب‌العبور کوه، به‌تنهایی 14 یا 15 چشمه برای جمع شدن آب ساخته بود تا حیوانات بتوانند از آنجا آب بخورند. هنوز هم باورم نمی‌شود که این اتفاق برایش رخ داده است. او 3دختر و یک پسر و حتی نوه هم داشت و بارها به من گفته بود که حاضر است زندگی‌اش را از دست بدهد، اما اجازه ندهد حیات‌وحش به خطر بیفتد.»‌

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha