مرکز پیشگیری و کنترل بیماری های آمریکا به تازگی دستورالعملی جنجالی را منتشر کرده که واکنش بسیاری از محققان و کارشناسان حوزه سلامت را به دنبال داشته است.

بی علامت ها تست ندهند!

سلامت نیوز: مرکز پیشگیری و کنترل بیماری های آمریکا به تازگی دستورالعملی جنجالی را منتشر کرده که واکنش بسیاری از محققان و کارشناسان حوزه سلامت را به دنبال داشته است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از کرونا، طبق این دستورالعمل جدید، آن دسته از افرادی که در معرض ویروس کرونا قرار داشته اما علامتی ندارند، لزومی به انجام تست ندارند. از همان روزهای نخست شیوع ویروس کرونا، محققان به طور رسمی اعلام کردند که بسیاری از مبتلایان به کووید- 19 بدون علامت هستند و آنها به نوعی جدی ترین و اصلی ترین موارد شیوع کرونا را در دنیا به خود اختصاص می دهند.

دلیل آن هم این است که افراد بدون علامت، به دلیل نداشتن علامت و مشخصه خاصی از بیماری، آزادانه در جامعه حضور پیدا کرده و با دیگر افراد ارتباط برقرار می کنند و همین امر ویروس را از فردی به فرد دیگر انتقال می دهد.

درواقع، اصل اعمال قرنطینه و منع آمد و شد در بسیاری از کشورها و درخواست از مردم برای رعایت فاصله اجتماعی در زمان حضور در جامعه برهمین اساس است که ممکن است افراد به این ویروس مبتلا باشند اما فاقد علامت بوده و ویروس را در سطح گسترده به دیگران منتقل کنند.

به گزارش webmd، محققان از همان روزهای ابتدایی به تحقیق و مطالعه پیرامون شناخت بیشتر ویروس کرونا پرداختند تا از این طریق بتوانند راه پیشگیری و درمان آن را هم کشف کنند و هر روز این شناخت کامل تر می شود. اما جدیدترین دستورالعمل مرکز پیشگیری و کنترل بیماری های آمریکا جنجال برانگیز بوده و اعتراض محققان را به دنبال داشته است.

این مرکز توصیه می کند افرادی که به تازگی در معرض ویروس کرونا بوده اما علائمی از کووید- 19 ندارند، نیازی به انجام تست کرونا ندارند. این دقیقا برخلاف دستورالعمل قبلی مرکز پیشگیری و کنترل بیماری های آمریکاست که پیش از این گفته شده بود افرادی که در معرض ویروس بوده و علامتی ندارند، بهتر است با انجام تست، غربالگری شوند.

دستورالعمل جدید، نگرانی متخصصان بیماری های عفونی و محققان را به دنبال داشته است. آنها در گزارش های قبلی به اهمیت شناسایی افراد مبتلا و بدون علامت در کوتاه ترین زمان ممکن اشاره کرده بودند. زمانی که یک فرد مبتلا به کووید- 19 بدون علامت باشد، درست در خطرناک ترین مرحله سرایت بیماری قرار دارد به طوری که بدون این که خودش مطلع باشد در حال آلوده کردن دیگران است. درحقیقت، حدود نیمی از انتقال ویروس کرونا از طریق افرادی صورت می گیرد که در مرحله پیش از بروز علائم قرار دارند.

با این اوصاف، محققان با اعتراض نسبت به این دستورالعمل، از مرکز پیشگیری و کنترل بیماری های آمریکا درخواست تجدیدنظر کرده اند و معتقدند که این کار، علاوه بر این که روند درمان بیماری را به تأخیر می اندازد، باعث شیوع بیشتر ویروس هم می شود.

یکی از متخصصان بیماری های عفونی معتقد است که این دستورالعمل جدید بسیار خطرناک است و به نوعی می تواند هشدار برای شیوع گسترده تر بیماری در جوامع مختلف باشد. محدود کردن انجام تست تنها به افرادی که علائم بارز کووید- 19 دارند به این معناست که بسیاری افرادی را که بالقوه عامل شیوع ویروس هستند، نادیده گرفته ایم و این وضعیت را وخیم تر می کند.

یکی دیگر از متخصصان عفونی دانشگاه کلورادو معتقد است که در چنین شرایط بحرانی، کاهش میزان تست گیری با اعمال تغییر در دستورالعمل ها، گامی اشتباه است که می تواند میزان شیوع بیماری را چند برابر کند.

از طرف دیگر، یکی از میکروب شناسان بالینی در دانشکده پزشکی دانشگاه کالیفرنیای جنوبی این دستورالعمل را بازگشت به عقب عنوان می کند و می گوید: دنیا در حال حاضر در میانه راه است و نیمی از همه گیری را پشت سر گذاشته ایم و این وضعیت می تواند تغییر منفی واقعا بزرگی را ایجاد کند.

به گفته او، چنین دستورالعملی از سوی مرکز پیشگیری و کنترل بیماری های آمریکا ممکن است از سوی عامه مردم سوءبرداشت شود و افراد تصور کنند مبتلایانی که فاقد علامت خاصی هستند ویروس را به دیگران انتقال نمی دهند و می تواند تبعات ناگواری به همراه داشته باشد.

افرادی که در معرض ویروس قرار می گیرند و تست نمی دهند و به دنبال آن خود را قرنطینه نمی کنند، مشکل را حادتر خواهند کرد.

به گفته سخنگوی وزارت بهداشت و خدمات انسانی آمریکا، ظرفیت تست گیری در دنیا گسترش یافته و در حال حاضر کشورها از تمام ظرفیت خود برای غربالگری بیماران و افراد مشکوک استفاده نمی کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha