دوشنبه ۱۷ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۹
کد خبر: 299388

پژوهش های موسسه ملی سلامت آمریکا (NHI) نشان میدهد که تقریبا بین 30 تا50 میلیون آمریکایی نارسایی لاکتوزی دارند، این امر بدین معناست که آنها حداقل یک بار پس از مصرف محصولات لبنی، نفخ شکم، گرفتگی عضلات و دیگر مشکلات گوارشی مشابه را تجربه کرده اند. اما برخی از افراد نیز واکنش های شدیدتری مانند خارش و کهیر پوستی را تجربه کرده اند. این علائم نه به خاطر نارسایی لاکتوز، بلکه در اثر حساسیت به شیر ایجاد میشود.

علائم حساسیت به شیر را بشناسید

سلامت نیوز:پژوهش های موسسه ملی سلامت آمریکا (NHI) نشان میدهد که تقریبا بین 30 تا50 میلیون آمریکایی نارسایی لاکتوزی دارند، این امر بدین معناست که آنها حداقل یک بار پس از مصرف محصولات لبنی، نفخ شکم، گرفتگی عضلات و دیگر مشکلات گوارشی مشابه را تجربه کرده اند.

اما برخی از افراد نیز واکنش های شدیدتری مانند خارش و کهیر پوستی را تجربه کرده اند. این علائم نه به خاطر نارسایی لاکتوز، بلکه در اثر حساسیت به شیر ایجاد میشود.

حساسیت به شیر عموما در کودکان رخ میدهد، بیشتر کودکان 2 تا 5 ساله در سالهای اول زندگی خود به شیر حساسیت دارند. دکتر جولیا مک نیرن، ایمنولوژیست، معتقد است: اکثر موارد حساسیت به شیر با بزرگتر شدن کودکان از بین میرود اما در معدود مواردی، این حساسیت تا بزرگسالی نیز ادامه دارد.

حساسیت به شیر چیست؟

دکتر مک نیرن میگوید: زمانی که شما شیر مصرف میکنید، آنتی بادی IGE علائم حساسیت را در شما ایجاد میکند که این علائم میتواند خود را در عرض چند دقیقه یا چندساعت نشان دهد. خوشبختانه علائم حساسیت شدید در کمتر کسی دیده میشود اما همچنان خطر بروز حساسیت های مرگباری به نام "آنفیلاکسی" وجود دارد.

علائم رایج حساسیت به شیر شامل موارد زیر است:

  • خارش، کهیر و اگزما که باعث توم و قرمزی پوست میشود.
  • گرفتگی شکم
  • اسهال
  • حالت تهوع یا استفراغ
  • ابریزش بینی
  • خارش و آبریزش چشم
  • عطسه
  • مشکلات تنفسی
  • تورم لب ها یا زبان

حساسیت به شیر یا نارسایی لاکتوز؟

به دلیل شباهت علائم حساسیت به شیر و نارسایی لاکتوز – مانند گرفتگی شکم- اکثرا این دو مورد با هم اشتباه گرفته میشود. اما حساسیت به شیر و نارسایی لاکتوز دو شرایط کاملا متقاوت هستند که علل کتفاوتی نیز دارند. دکتر نیرن میگوید: نارسایی لاکتوز در اثر کمبود آنزیمی در روده بزرگ رخ میدهد. این آنزیم وظیفه تقسیم مولکول های لاکتوز به قند ساده را به عهده دارد. برخلاف حساسیت به شیر، خارش پوستی، کهیر و یا تورم لب ها در افرادی که تارسایی لاکتوزی دارند، رخ نمیدهد.

زندگی با حساسیت به شیر

دکتر مک نیرن میگوید: هنوز مشخص نیست که چرا بدن برخی از اقرادی که به شیر حساسیت دارند، واکنش نشان میدهد و بدن برخی دیگر، نه. اما اگر به شیر حساسیت دارید، عاقلانه ترین کار این است که از مصرف تمامی اشکال آن مانند: کره، خامه، پنیر و ماست پرهیز کنید. با اینکه قوانین بسته بندی جدید، صاحبان صنایع غذایی را موظف میکند که بر رو مواد حساسیت زا برچسب هشدار بزنند، اما بهتر است که پیش از مصرف اینگونه مواد اطلاعات درج شده بر روی بسته بندی را با دقت مطالعه کنید. برچسب "فاقد شیر" روی مواد غذایی بدین معنا نیست که این محصول فاقد پروتئین شیر است. از خوردن غذاهای سرخ شده و یا غذاهایی که ممکن است حاوی پروتئین شیر باشند، پرهیز کنید. پیش از اینکه در رستوران غذا سفارش دهید، حتما محتویات آن را از کارکنان آنجا بپرسید.

احتمالا پزشک به شما توصیه میکند که همواره آمپول اپی نفرین همراه خود داشته باشید تا در صورت مصرف تصادفی شیر، به خود تزریق کنید. در صورت بروز چنین شرایطی و علائمی مانند تورم لب، درد قفسه سینه و نگرانی، حتما اپی نفرین را به خود تزریق کنید و با اورژانس تماس بگیرید.

حساسیت به شیر به این معنا نیست که دیگر نمیتوانید از غذا خوردن لذت ببرید، بلکه تنها باید در آنچه که میخورید دقت بیشتری به خرج دهید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha