سلامت نیوز : روسای بیمارستان های شهرستان ها نیز مانند بیمارستان های تهران،با بدهی بیمه ها دست و پنجه نرم می كنند؛ این درحالیست كه بدهی بیمه ها به بیمارستان های شهرستانها بیشتر از بیمارستان های تهران است.
به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ مجهز نبودن بیمارستانها، پرداخت نشدن هزینه و حقوق پرسنل و در نهایت تمایل نداشتن برای ادامه كار در بیمارستان ها از جمله دلایل مهم دربدهی بیمه ها به بیمارستانها است؛به طوری كه بسیاری از روسای بیمارستانها چه در شهرستان ها و چه در تهران،خواستار ادغام سازمان بیمه با وزارت بهداشت و درمان هستند.

در همین راستا به سراغ دكتر مجید جدیدی،رئیس دانشگاههای علوم پزشكی سمنان رفتیم و وی گفت:متاسفانه بیمه تامین اجتماعی حدود 2 میلیارد و 600 تومان و نیروهای مسلح حدود 600 میلیون تومان به دانشگاههای علوم پزشكی سمنان بدهكار هستند.

وی افزود:تاخیر پرداختی بیمه ها،تا حدی بالاست كه پرداختی آنها به آذرماه سال 89 مربوط می شود.

جدیدی تصریح كرد:با توجه به اینكه 60 درصد هزینه های بیمارستانها مربوط به استان سمنان از محل درآمدهای بیمه ای برطرف می شود؛لذا تاخیر در پرداختی بیمه ها مشكلات زیادی را برای بیمارستانها به وجود آورده است.

وی با بیان این مطلب كه تاخیر در پرداخت بیمه ها با كاهش كیفیت بیمارستان های دولتی همراه است،اظهار داشت:تاخیر در دستمزد پرسنل بیمارستانها و كاهش كیفیت خدمات درمانی از جمله نتایج این امر بوده است.

جدیدی خاطرنشان كرد:متاسفانه با جداسازی سازمان بیمه گر از وزارت بهداشت و درمان چنین مشكلاتی در اغلب بیمارستانهای دولتی مشاهده می شود و اگر این امر به سمتی برود كه سازمان بیمه گر با وزارت بهداشت و درمان ادغام شود،وضعیت بهتر می شود.

*رفتار دوگانه سازمان های بیمه گر و وزارت بهداشت از بدهی بیمه ها مهمتر است

عبدالرضا صباحی،رئیس دانشگاههای علوم پزشكی كرمان در ادامه گفت:متاسفانه مشكل بدهی بیمه ها به بیمارستانها در اغلب بیمارستانها دیده می شود،ولی آنچه مهم است رفتار دوگانه ای است كه متاسفانه شاهد آن هستیم.

وی افزود:وقتی پرداخت های بیمارستانها به روز نیست؛قاعدتا روسای بیمارستانها نیز پرداخت هایشان با تاخیر انجام می شود و این امر قطعا در كیفیت خدمات و رشد تعرفه ها تاثیرگذار است.

صباحی با بیان این مطلب كه اگر خریدار از فروشنده جدا باشد؛هم برای خریدار و هم برای فروشنده خوب است،اظهار داشت:بحث جداسازی سازمان های بیمه گر و وزارت بهداشت مبحث مهمی است؛چراكه اگر خریدار و فروشنده از یكدیگر جدا باشند،وضعیت مطلوب و بهینه است،اما اگر سازمان های بیمه گر با وزارت بهداشت و درمان ادغام شود،گردش كار سریعتر و درك واقعی تری صورت می گیرد.

*بدهی بیمه ها به بیمارستان های علوم پزشكی شیراز 30 میلیارد تومان است

ایمانی،رئیس دانشگاه های علوم پزشكی شیراز در ادامه گفت:بدهی بیمه ها به دانشگاه های علوم پزشكی شیراز،بیش از 30 میلیارد تومان است و این بدهی بیشتر به بیمه خدمات درمانی و تامین اجتماعی اختصاص دارد.

وی افزود:تاخیر در پرداخت بدهی بیمه ها به بیمارستانهای این استان،به 5 ماه نیز رسیده كه این امر هم برای پرسنل بیمارستان و هم مدیریت بیمارستان مشكلاتی را به وجود آورده است.

ایمانی با بیان این نكته كه جدا بودن خریدار و فروشنده محاسنی را برای مردم به همراه دارد، اظهارداشت:البته جدا بودن خریدار و فروشنده محاسنی دارد؛اما با توجه به اختیارات فعلی به نظر می رسد كه این امر نیازمند مدیریت ارشد یكسان است،اما در مدیریت نظارتی به نظر می رسد كه مدیران ارشد وزارت بهداشت جدا باشند،بهتر است.

*عدم پرداخت ارایه كنندگان خدمات،مشكلات زیادی را برای بیمارستانها به وجود آورده است

صادق رجایی،قائم مقام غذا و دارو در ادامه گفت:با تصویب برنامه پنجم توسعه درمجلس شورای اسلامی، 5 درصد حقوق افراد به عنوان بیمه به سازمان بیمه گر پرداخت می شود كه درسال گذشته این میزان 7 درصد بوده كه تامین نشده و امیدواریم با این 5 درصد كه به وجود آمده،تامین شود.

وی افزود:اگر ارایه دهنده خدمات با خریدار خدمات جدا باشد؛معقول است،اما اگر ارائه كننده خدمات نتواند هزینه های خود را تامین كند،با خدماتی كه به شركت های بیمه گر ارایه می دهد با مشكلات زیادی روبرو می شود.

رجایی تصریح كرد:برای حل این مشكل راهكار این است كه قانونی درمجلس تصویب شود كه این پرداخت ها با تاخیر صورت نگیرد؛هم اكنون سه سازمان بیمه اگر اصلی در كشور وجود دارد كه اعتبارات هریك از آنها جدا بوده كه متاسفانه دو بیمه دولتی هركدام با 4 یا 5 ماه تاخیر بدهی خود را به بیمارستانها می دهند و البته تا زمانی كه برنامه پنجم توسعه در رابطه با یكسان كردن پایه های این بدهی به وجود نیاید،این تاخیرها همچنان ادامه دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha