سه‌شنبه ۱۸ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۹

افزایش قیمت کالاها در ماه‌های اخیر و سرعت گرفتن آن دیگر موضوع جدیدی نیست اما همیشه قابل توجه است، چراکه هر افزایش قیمتی زندگی بسیاری از انسان‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد و باعث می‌شود تا تامین آن کالا برای برخی سخت و سخت‌تر شود.

سنگینی تخم طلای مرغان در سبد خانوار

سلامت نیوز: افزایش قیمت کالاها در ماه‌های اخیر و سرعت گرفتن آن دیگر موضوع جدیدی نیست اما همیشه قابل توجه است، چراکه هر افزایش قیمتی زندگی بسیاری از انسان‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد و باعث می‌شود تا تامین آن کالا برای برخی سخت و سخت‌تر شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ملی ،سرعت رشد قیمت‌ها از سرعت افزایش سطح درآمدها بیشتر و وضعیت معیشتی وخیم‌تر شده است. بعد از همه کالاهایی که با رشد قیمت مواجه شدند اینبار نوبت تخم‌مرغ شد. تخم‌مرغ یکی از کالاهایی است که در بین بیشتر خانواده‌ها استفاده می‌شود و از نظر سلامت و تغذیه هم جایگاه مهمی ‌دارد، اما این کالا هم مانند سایر کالاها با گران شدن در اولویت‌بندی خانواده قرار خواهد گرفت و مصرف‌ آن کاهش خواهد یافت.

یکی از مشکلاتی که همواره در مورد تخم‌مرغ وجود داشته این است که تولیدکنندگان آن همیشه نسبت به قیمت آن اعتراض داشته و معتقد بودند که قیمت آن باید بالاتر از آن چیزی باشد که حتی دولت سال‌هاست تعیین می‌کند. صادرات تخم‌مرغ در زمان تولید مازاد امری عادی است ولی زمانیکه میزان محصول در بازار داخلی کاهش می‌یابد، باید صادرات لغو و محصول به بازار داخلی داده شود با این حال و با توجه به شیوع کرونا و بسته شدن مرزها و کاهش میزان مبادلات تجاری و برخلاف تصور اینکه صادرات کاهش یافته مسئولان از رشد صادرات تخم‌مرغ خبر می‌دهند که خود عاملی برای گرانی تخم‌مرغ است.

بررسی داده‌های مرکز آمار از وضعیت تورم تخم مرغ نشان می‌دهد که در مردادماه سال جاری هر کیلوگرم از این محصول به طور متوسط 13 هزار و 700 تومان فروش رفته که در مقایسه با مرداد سال گذشته که هر کیلوگرم 9200 تومان 48 درصد افزایش قیمت دارد. قیمت هر کیلو تخم‌مرغ نسبت به تیرماه کاهش دارد و به طور متوسط 15 هزار و 400 تومان فروش رفته که در مرداد ماه 11 درصد کاهش پیدا کرده است. اما با توجه به اشاره‌ای که به وضعیت صادرات تخم مرغ از سوی فعالان بازار و اثرگذاری آن بر قیمت تخم مرغ شده است. سیدروح‌ا... لطیفی، سخنگوی گمرک، درباره وضعیت صادرات این محصول گفت:

«در پنج ماهه اول امسال 28 میلیون و 835 هزار و 220 دلار تخم مرغ و انواع تخم خوراکی صادرات شده که وزنی حدود 48 هزار و 119 تن داشته است. این در حالی است که تا پایان تیرماه 23 میلیون و 514 هزار و 581 دلار انواع تخم خوراکی صادر شده بود که نشان‌دهنده افزایش حدود پنج میلیون دلاری در ماه گذشته است. صادرات انجام شده به کشورهای مختلف این گونه بوده است که 21 میلیون و 881 هزار دلار به عراق، پنج میلیون و 579 هزار دلار به افغانستان، 720 هزار دلار به عمان، 590 هزار دلار به قطر، 17 هزار دلار به پاکستان، 13 هزار دلار به امارات، 34 هزار و 660 دلار به بحرین صادر شده است.»


9500 تا 35 هزارتومان!
داوود موسوی، معاون نظارت بر کالاهای مصرفی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، قیمت مصوب تخم‌مرغ در درب مرغداری‌ها را 9500 تومان در هر شانه و 11 هزار توان در هر کیلوگرم و در فروشگاه‌ها حداکثر 20 هزار تومان در هر شانه عنوان کرد و گفت: «این قیمت‌ها به سازمان‌های صمت استان‌ها ابلاغ شده و بازرسان بر اساس قیمت‌های مصوب در درب مرغداری‌ها و فروشگاه‌ها، رصد و کنترل قیمت تخم مرغ را در دستور کار دارند و در صورت احراز هرگونه تخلف از سوی واحد تولیدی یا صنفی مرتبط، موارد با تشکیل پرونده به مراجع قضایی رسیدگی کننده معرفی می‌شوند.»

او افزود: «همزمان برای تعدیل قیمت این کالاها در سطح عرضه هماهنگی لازم با سازمان میادین میوه و تره‌بار برای عرضه تخم‌مرغ با قیمت مصوب انجام شده که شروع طرح می‌تواند به مدیریت بازار این کارها کمک کند، از نظر این سازمان قیمت مصوب برای عرضه در درب کارخانه، همان مصوبه ستاد تنظیم بازار کشور است و غیر از این قیمت، تخلف به شمار می‌آید و حتما با متخلفان برخورد می‌شود.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha