مراقبت‌های دوران بارداری علاوه بر مو به مو انجام دادن توصیه‌های پزشک توسط مادر، مراقبتی است که مادر خود به عهده دارد که بدون شک یکی از این مراقبت‌ها ورزش کردن است. ایمن‌ترین تحرک و فعالیت سالمی که یک مادر باردار می‌تواند داشته باشد و از فوایدش هم بهره‌مند شود، پیاده‌روی است.

اصول صحیح پیاده‌روی در دوران بارداری

سلامت نیوز:مراقبت‌های دوران بارداری علاوه بر مو به مو انجام دادن توصیه‌های پزشک توسط مادر، مراقبتی است که مادر خود به عهده دارد که بدون شک یکی از این مراقبت‌ها ورزش کردن است. ایمن‌ترین تحرک و فعالیت سالمی که یک مادر باردار می‌تواند داشته باشد و از فوایدش هم بهره‌مند شود، پیاده‌روی است.در این مطلب به فواید و اصول صحیح پیاده‌روی دوران بارداری می‌پردازیم:

پیاده روی چه فایده‌هایی دارد؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان ، پیاده‌روی علاوه برتقویت عضلات بدن، برای مادرانی که درباره اضافه وزن و تناسب اندام خود پس از زایمان حساس هستند مفید است. با پیاده‌روی در بارداری از ابتلا به بیماری دیابت بارداری مصون می‌مانید زیرا دیابت با افزایش وزن زنان باردار مرتبط است. 

به علت تغییر هورمونی و افکار منفی ناشی از نگرانی مادران باردار، استرس موضوعی طبیعی است که با پیاده‌روی می‌توان بر آن غلبه کرد. پیاده‌روی باعث رفع اختلالات جسمی و روحی زنان باردار  می شود و با آن می‌توانند زایمان  آسانی را تجربه کنند. با پیاده‌روی وزن بدن متعادل می شود و به همان نسبت فشارخون مادر هم در شرایط مناسبی ثابت می‌ماند و خطر زایمان زودرس را دور می‌کند.  پیاده‌روی احتمال تهوع‌های صبحگاهی، خستگی، گرفتگی‌های عضلانی، یبوست، واریس و بی خوابی شبانه را کاهش می‌دهد. 

پیاده‌روی از چه زمانی آغاز شود؟

در هر زمانی از بارداری می‌توانید پیاده‌روی را با درنظر گرفتن نکات ایمنی و نیز ملاحظات توصیه شده توسط پزشک شروع کنید. تا سومین سه ماهه خود و حتی بعد از تولد و تا زمانی که احساس راحتی می‌کنید محدودیتی برای انجامش ندارید مگر این‌که با توصیه پزشک در استراحت مطلق باشید. 

پیاده‌روی در چه حد باشد؟

اگر پیش از زایمان عادت به پیاده‌روی داشته‌اید به همان روال ادامه بدهید اما اگر تازه‌کارید با 15 دقیقه و سه روز در هفته شروع  کنید و به مرور زمان آن را به 30 دقیقه و چهار روز در هفته افزایش دهید در حین پیاده‌روی می‌توانید با مشورت پزشک‌تان ورزش‌های لگنی مخصوص را  به منظور تقویت آن انجام دهید. 

چطوری پیاده‌روی کنید؟ 

ازکفش‌های ورزشی استاندارد استفاده کنید تا از کف و مچ پا محافظت شود.  بطری آبی همراه داشته باشید تا حین پیاده‌روی بدن با افزایش دما دچار کم‌آبی نشود و مادر و جنین در شرایط نامناسبی قرار نگیرند.  برای پیاده‌روی در روز آفتابی، از کرم‌های ضد آفتاب و کلاه آفتاب‌گیر غافل نشوید.  استفاده از کمربند مخصوص بارداری در پیاده‌روی به قرارگیری درست وضعیت بدن کمک می‌کند.

 پیش از پیاده‌روی با انجام حرکات کششی، عضلات و رباط‌ها را نرم  و بدن را آماده کنید.  موقع پیاده‌روی مراقب جلوی پای‌تان و هر قدمی که برمی‌دارید باشید تا منجر به زمین‌خوردن و آسیب‌تان نشود.  در بارداری با سرعت متوسط پیاده‌روی کنید تا به عملکرد بهتر قلب و ریه کمک کنید.   به محض گرگرفتگی، خستگی یا تنگی نفس شدید، پیاده‌روی را متوقف کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha