سلامت نیوز : دبیر علمی انجمن جراحان عمومی گفت: مصرف دراز مدت قرص‌های ضدبارداری و خوردن غذاهای مانده از عوامل ابتلا به سنگ كیسه صفرا هستند.

دكتر پرویز دریایی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان این مطلب اظهار كرد: برخی دختران جوان به علت ابتلا به كیست تخمدان به صورت مقطعی و طی سه، چهار ماه قرص‌های ضدبارداری مصرف می‌كنند ولی برخی از زنان حدود 8، 9 سال این قرص‌ها را می‌خورند و مدت طولانی استفاده از این قرص‌ها باعث می‌شود كه آنان مستعد ابتلا به سنگ كیسه صفرا شوند.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی تهران افزود: مصرف درازمدت قرص‌های ضدبارداری یكی از فاكتورهای ابتلا به چاقی است و زمانی كه فرد چاق می‌شود چربی‌هایی كه در بدن او نسوخته‌اند وارد كیسه صفرا می‌شوند در نتیجه صفرا غلیظ و زمینه تشكیل سنگ كیسه صفرا فراهم می‌شود.

وی تاكید كرد: در بیشتر موارد زنان بالای 40 سال كه چاق هستند و بیش از سه زایمان داشته‌اند به سنگ كیسه صفرا مبتلا می‌شوند.

دریایی خوردن غذاهای باقیمانده از وعده‌های غذایی قبلی مانده را یكی دیگر از عوامل ابتلا به سنگ كیسه صفرا برشمرد و اظهار كرد: برخی از خانواده‌ها غذای باقیمانده از ناهار را در وعده شام مصرف می‌كنند. از سوی دیگر برخی از آنان در وعده صبحانه به مصرف موادی مانند نان، كره و چای شیرین اكتفا نمی‌كنند و غذاهایی مانند نیمرو و كله پاچه را در این وعده غذایی مصرف می‌كنند اما این كار زمینه‌ساز ابتلا به سنگ كیسه صفرا می‌شود.

وی سابقه ابتلا به بیماریهایی مانند وبا، طاعون، آبله و حصبه را از دیگر عوامل موثر در ابتلا به كیسه صفرا برشمرد و تصریح كرد: در مجموع هرگونه ناهنجاری كه روند تخلیه صفرا به دستگاه گوارش را تضعیف كند می‌تواند موجب ابتلا به سنگ كیسه صفرا شود.

دریایی درباره انواع سنگهای كیسه صفرا گفت: برخی افراد با وجود آن كه مبتلا به این بیماری هستند ولی هیچ یك از علامت‌های این بیماری را تجربه نمی‌كنند و به طور اتفاقی متوجه ابتلا به سنگ كیسه صفرا می‌شوند.

وی افزود: برخی از جراحان معتقدند كه در صورت ابتلای بیمار به سنگ كیسه صفرای بدون علامت باید او را جراحی و كیسه صفرای او را خارج كرد چرا كه ممكن است این سنگ‌ها در درازمدت موجب ابتلای او به سرطان مجاری صفراوی شود. این درحالیست كه سنگهای كیسه صفرا كه زمینه ساز ابتلا به سرطان مجاری صفرا هستند دارای ویژگی‌های خاصی هستند.

دبیر علمی انجمن جراحان عمومی در ادامه اظهار كرد: اگر تعداد سنگهای كیسه صفرا كم و اندازه آنها بزرگ باشد ممكن است فرد دچار سرطان كیسه صفرا شوند. علاوه بر آن افرادی كه زمینه ارثی ابتلا به این بیماری را دارند و به سرطا‌ن‌هایی مانند گوارش مبتلا بوده‌اند مستعد ابتلا به سرطان كیسه صفرا هستند.

وی به افراد مبتلا به سنگ كیسه بدون علامت توصیه كرد كه غذاهای كم چرب بخورند و در رژیم غذایی خود از سبزیجات زیادی استفاده كنند.

رئیس درمانگاه انستیتو سرطان ایران با اشاره به علائم سنگ كیسه صفرای با علامت گفت: اگر فردی استفراغ كند دچار زردی و خارش شود، ادرار او پررنگ و مدفوع او سفید باشد به سنگ كیسه صفرا مبتلا است كه با انجام سونوگرافی و سی‌تی‌اسكن می‌توان به تشخیص قطعی درباره جراحی كیسه صفرا رسید. در كل 4 دهم درصد افراد در جهان ریسك ابتلا به سرطان كیسه صفرا را دارند.

دریایی در پایان اظهار كرد: مردان حتی اگر مبتلا به سنگ كیسه صفرای بدون علامت هستند باید تحت عمل جراحی قرار گیرند چرا كه ریسك سرطانی شدن كیسه صفرا در آنان بالاست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha