سلامت نیوز : دبیر انجمن علمی پزشكی خواب ایران گفت: اگر مواد محركی چون شیركاكائو، قهوه، چای، نوشابه، تركیبات حاوی شكلات و سیگار، دو تا سه ساعت قبل از خواب استفاده شوند فرد را دچار اختلالات خواب می‌كنند.

دكتر خسرو صادق نیت در گفت‌وگو با ایسنا، ضمن تاكید بر صرف شام سبك قبل از خواب، اظهار كرد: این وعده غذایی می‌تواند شامل تركیبات كربوهیدراتی باشد. مواد پرچرب و پروتئین به میزان زیاد می‌تواند فرد را دچار مشكلات خواب كند. ضمن اینكه گرسنه خوابیدن هم خوب نیست. تغذیه با نان و پنیر، برنج و ماست و نظیر آن می‌تواند به عنوان وعده غذایی شام مناسب باشد.

وی به مواد غذایی كه موجب داشتن یك خواب راحت در طول شب می‌شوند نیز اشاره كرد و گفت: از جمله مواد غذایی كه بسیار به خواب آلودگی و راحت‌تر خوابیدن كمك می‌كند گوشت بوقلمون است كه در حال حاضر قرص آن نیز در خارج از كشور ساخته شده و مورد استفاده قرار می‌گیرد.

دكتر صادق نیت در پاسخ به این پرسش كه آیا برخی عرقیات گیاهی در بهتر خوابیدن به ما كمك می‌كنند یا خیر گفت: شاید این عرقیات گیاهی تاثیر هم داشته باشند ولی مطالعه علمی روی تاثیر این مواد انجام نشده است و نمی‌توان به یقین درباره آن پاسخ داد.

دبیر انجمن علمی پزشكی خواب ایران درباره علت خواب آلودگی در ساعات میانی روز بویژه پس از وعده غذایی نهار، اظهار كرد: بحث خواب آلودگی مستقل از تغذیه است و ارتباطی با آن ندارد. ریتم‌های بیولوژیكی در بدن ما تنظیم می‌شود كه خواب و بیدار ی ما به آن وابسته است و باعث می‌شود از حدود 11 نیمه شب تا 3 بامداد و از ساعت یك تا 4 بعدازظهر احساس خواب آلودگی كنیم. در واقع پیك دوم خواب آلودگی ما همین ساعات بعدازظهر است و افراد اغلب احساس می‌كنند به این دلیل كه حدود ساعت 12 بعدازظهر نهار میل می‌كنند، خواب آلودگی اتفاق می‌افتد اما اینگونه نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha