دکتر فردین علی ملایری در گفت و گو با خبرنگار سلامت نیوز، درباره رابطه بین مصرف شیر و افزایش قد گفت:« بین مصرف مواد لبنی مخصوصاً شیر و افزایش قد در جامعه رابطه مستقیمی وجود دارد. متاسفانه از چند سال پیش که یارانه شیر را برداشتند باعث شد که قیمت شیر به قیمت اصلی حساب شود و خیلی از توانایی خرید شیر را ندارند و کاهش مصرف شیر در جامعه باعث شده میانگین قدی ایرانیان در نسل جدید نسبتا کاهش پیدا کند.»

سرانه مصرف شیر در ایران یک سوم دیگر کشورها است/ حذف یارانه شیر سیاست غلطی بود

سلامت نیوز:دکتر فردین علی ملایری در گفت و گو با خبرنگار سلامت نیوز، درباره رابطه بین مصرف شیر و افزایش قد گفت:« بین مصرف مواد لبنی مخصوصاً شیر و افزایش قد در جامعه رابطه مستقیمی وجود دارد. متاسفانه از چند سال پیش که یارانه شیر را برداشتند باعث شد که قیمت شیر به قیمت اصلی حساب شود و خیلی از توانایی خرید شیر را ندارند و کاهش مصرف شیر در جامعه باعث شده میانگین قدی ایرانیان در نسل جدید نسبتا کاهش پیدا کند.»


وی تاکید کرد:« حذف یارانه شیر یک سیاست بسیارغلطی بود. یارانه بسیاری از تنقلات و کالاها مثل شکلات و شیرینی که قند بالایی دارند یا بستنی های یخی که حاوی قند فراوانی هستند یا سیگار را می توان قطع کرد یا مالیات آنها را افزایش داد متاسفانه می بینیم که سیگار با قیمت پایین و به صورت آزادانه در اختیار مردم قرار می گیرد ولی وقتی به شیر می رسیم قیمت آن گران می شود.»


وی گفت:« سرانه مصرف شیر در ایران به نسبت همه کشورهای دنیا شاید یک سوم باشد و همین مسئله باعث شده که افراد به دلیل اینکه در دوران کودکی شیر کمتری مصرف می کنند در دوره بزرگسالی معده آنها به مصرف شیر حساس می شود بنابراین بهتر است مصرف شیر روزانه و از همان دوران طفولیت تا سنین بالاتر باشد. بهتر است که درصد چربی شیر بالا نباشد البته در کودکان مصرف شیر کم چرب توصیه نمی شود ولی مصرف شیر پرچرب هم توصیه نمی شود و بهتر است از شیر معمولی که دو درصد چربی دارد استفاده کنند.»


وی با تاکید بر اینکه روزانه باید سه وعده شیر مصرف شود،‌ گفت:« ثابت شده است شیر یک ماده غذایی کامل است. در شیر فقط بحث کلسیم و فسفر مطرح نیست بلکه مصرف شیر باعث تامین پروتئین، ویتامین B2 و ویتامین C بدن می شود لذا به شیر فقط به عنوان ماده غذایی تامین کننده کلسیم بدن نباید نگاه کنیم. برای رشد ما هم به پروتئین احتیاج داریم و هم به سایر مواد مغذی و املاح مثل کلسیم این دو در شیر مقدار زیاد وجود دارد. »


مسوول انجمن تغذیه شهرستان زابل گفت:« متاسفانه یک موج عجیبی در جامعه از اطلاعات نادرست فضای مجازی ایجاد شده است که علیه شیر مطالبی را بخصوص در فضای مجازی منتشر می کنند و ابتلا به سرطان را به مصرف شیر ربط می دهند و یا آن را در افزایش قد بی تاثیر عنوان می کنند که کاملاً اشتباه است. در کشور اسپانیا و ژاپن در یک دوره سی چهل ساله مصرف شیر را در کشورشان افزایش دادند که همین باعث شد رشد قدی ۱۰ سانتی متر در هر دو کشور ایجاد شد و نسل جدید شان ۱۰ سانتیمتر افزایش قد داشتند که همه مربوط به مصرف شیر می شود.»


وی گفت:« مصرف شیر فله ای احتمال بروز بیماری های مربوط به شیر را افزایش می دهد لذا افراد باید از شیرهای پاستوریزه و استرلیزه استفاده کنند.  شیرهای تهیه شده به روش سنتی با جوشاندن خاصیت خود را از دست می‌دهند. شیر های محلی گاه شیرهایی هستند که از نظر بار میکروبی به حدی بوده اند که کارخانه‌ها آن را قبول نکرده اند و سر از مغازه های لبنیات فروشی در می آورند که این نوع شیرها را هر قدر هم بجوشانیم زود خراب می شوند.»


عضو انجمن تغذیه ایران درباره مصرف شیرهای میوه ای یا مصرف شیرکاکائو،‌گفت:« برخی از کودکان و حتی بزرگسالان وقتی که شیر معمولی می خورند دچار مشکلات گوارشی می‌شوند و بعضاً دیده می‌شود که وقتی این افراد شیر عسل یا شیر کاکائو یا شیر موز مصرف می کنند به علت این که غلظت شیر کمتر می شود آن واکنش گوارشی را ندارند در نتیجه مصرف شیرکاکائو یا شیر میوه ای در این دسته از افراد اشکالی ندارد. چنین نیست که کاکائو خاصیت شیر را به طور کلی از بین ببرد. کاکائو خاصیت انرژی زایی دارد و اگر به اندازه متعادل در رژیم غذایی فرد باشد مشکلی ایجاد نمی کند و مصرف این نوع شیرها کمک می کند که مصرف شیر بالاتر رود و نگرانی از بابت مصرف این نوع شیرها وجود ندارد.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha