چهارشنبه ۱۹ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۴
کد خبر: 299470

به احتمال زیاد شما هم چیزهای بدی در مورد كلسترول شنیده‌اید. اگر یك ماده موم‌مانند و چرب را در جریان خون‌تان تصور كنید، می‌توانید درك كنید چگونه كلسترول عروق را مسدود كرده و منجر به بیماری‌های قلبی و سكته می‌شود.

6 راه افزایش كلسترول خوب

سلامت نیوز:به احتمال زیاد شما هم چیزهای بدی در مورد كلسترول شنیده‌اید. اگر یك ماده موم‌مانند و چرب را در جریان خون‌تان تصور كنید، می‌توانید درك كنید چگونه كلسترول عروق را مسدود كرده و منجر به بیماری‌های قلبی و سكته می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جام جم ،باما همه انواع كلسترول یكسان نیستند. كلسترول HDL  یك كلسترول خوب است كه خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را كاهش می‌دهد. درواقع دو نوع كلسترول خوب و بد خواص كاملا متفاوتی دارند.لیپوپروتئین‌های با چگالی كم (LDL): این نوع كلسترول روی دیواره شریان‌ها به صورت پلاك تجمع پیدا می‌كند.

شكسته شدن این پلاك‌های تجمع‌یافته، می‌تواند باعث لخته شدن خون در شریان شود و حمله قلبی یا سكته را به همراه داشته باشد. برای جلوگیری از ایجاد این شرایط، سطح كلسترول LDL خون باید كمتر از 130 و ترجیحا كمتر از صد باشد.

لیپوپروتئین‌های با چگالی بالا (HDL) :

این نوع كلسترول با از بین بردن پلاك‌های LDL از دیواره شریان‌ها مانند یك عامل پاكسازی‌كننده عمل می‌كند. میزان HDL خون شما باید حداقل 40 و در شرایط ایده‌آل بیشتر از آن باشد.نكته قابل توجه این است كه كنترل سطح كلسترول خون به منظور كاهش خطر حمله قلبی فقط شامل كاهش كلسترول  LDLنیست. بلكه دارا بودن مقادیر كافی از كلسترول  HDL نیزبه همان اندازه مهم است.

زیرا به نظر می‌رسد سطح بالاتر این كلسترول از بیماری‌های قلبی جلوگیری می‌كند. استاتین‌ها (دسته‌ای از داروها كه معمولا برای كاهش كلسترول تجویز می‌شوند) در كاهش كلسترول بد موثر هستند. اما تأثیر كمتری در افزایش HDL  دارند.

كارهایی كه به افزایش كلسترول خوب كمك می‌كند

هر روز 30 دقیقه فعالیت بدنی داشته باشید:

این كار می‌تواند HDL خون را حدود پنج درجه افزایش دهد.مصرف فیبرهای محلول را افزایش دهید: مواد غذایی شامل جو دوسر، لوبیا، نخودفرنگی، سبوس برنج، مركبات، توت‌فرنگی و سیب.

به رژیم غذایی غنی از چربی‌های غیر اشباع روی بیاورید:

روغن‌های زیتون، كانولا، بادام‌زمینی، كنجد، آووكادو، كره بادام‌زمینی و بسیاری از مغزها و دانه‌ها منابع خوبی از این چربی‌ها هستند.

از مصرف اسیدهای چرب ترانس خودداری كنید:

چیپس، كراكر  و كوكی، غذاهای سرخ‌شده و محصولاتی مثل بیسكویت‌ها و كیك‌ها.

وزن‌تان را كاهش دهید: 

HDL  بالا می‌رود.سیگار  نکشید: این كار  HDL  را  افزایش  می‌دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha