چهارشنبه ۱۹ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۵
کد خبر: 299505

محاسبات نشان می‌دهد از سال92 که نخستین رأی وقف به نفع وقف جنگل‌ آقمشهد صادر شد، این موقوفه می‌توانست تا به امروز، 16 تا 20میلیارد تومان از خانه‌های این روستا، جنگل و زمین‌های آق مشهد درآمد داشته باشد.

سلطان 20میلیاردی آقمشهد

سلامت نیوز:محاسبات نشان می‌دهد از سال92 که نخستین رأی وقف به نفع وقف جنگل‌ آقمشهد صادر شد، این موقوفه می‌توانست تا به امروز، 16 تا 20میلیارد تومان از خانه‌های این روستا، جنگل و زمین‌های آق مشهد درآمد داشته باشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همشهری ،این اعداد مربوط به برداشت چوب‌، حق اجاره زمین‌های زراعی و املاک است.  با بررسی درآمدهای حاصل از وقف روستا و جنگل آقمشهد به نفع متولی وقف این مجموعه 5600هکتاری، در پی پاسخ به این سؤال برآمد که پیگیری وقف آقمشهد توسط «ح.خ» و هزینه‌های فراوانی که او برای دریافت حکم وقف این بخش از جنگل هیرکانی از سال‌82 تا 92 متحمل شده است، چه سودی برای او و مجموعه در اختیارش داشته است؟ 

اطلاعات اختصاصی از منابع محلی و تماس با ساکنان منطقه نشان می‌دهد که مالکان 470هکتار از زمین‌های کشاورزی روستای آقمشهد باید حق وقف پرداخت کنند. علاوه بر آن، منازل مسکونی ساخته‌شده در محدوده وقفی نیز باید سالانه رقمی به‌عنوان حق وقف به شخص متولی پرداخت کنند. این درآمدها البته فارغ از درآمد برداشت چوب‌های جنگلی از جنگل آقمشهد تا ابتدای سال99 است.

آنطور که بهره‌بردار منابع چوب جنگل آقمشهد گفته است، سالانه دست‌کم 2میلیارد تومان درآمد از محل برداشت چوب‌های شکسته و افتاده از این منطقه حاصل شده است. اگرچه براساس قانون طرح تنفس جنگل برداشت چوب از درختان سالم ممنوع است، اما تصاویری از قطع درختان جنگل آقمشهد به همشهری رسیده ‌که نشان می‌دهد درختان بسیاری تنها طی سال‌های اخیر در جنگل آقمشهد قطع شده که درآمد ناشی از قطع درختان سالم در این گزارش محاسبه نشده است.

درآمد میلیاردی موقوفه کجاست؟

زمین‌های زراعی، املاک مسکونی و چوب 3محل درآمد اصلی موقوفه آقمشهد است و براساس محاسبه همشهری، وقف آقمشهد می‌توانسته از سال92 که حکم تأیید موقوفه بودن جنگل و روستای آقمشهد را دریافت کرد، تاکنون به‌طور متوسط سالانه 3میلیارد تومان درآمد داشته باشد و این عدد تاکنون به 16 تا 20میلیارد تومان برسد.

اگرچه کارشناسان اسناد و املاک کشور، به ماهیت سند وقف 5600هکتار از جنگل‌های هیرکانی آقمشهد خدشه وارد کرده‌اند، اما براساس کتیبه وقفی، موقوفه آقمشهد غیرمتصرفی است و حتی اداره اوقاف هم نمی‌تواند در آن دخالت کند و هر تصمیمی درباره آن تنها در اختیار متولی وقف است.

همچنین براساس تنها سندی که «ح.خ»، متولی موقوفه به آن تکیه کرده و مربوط به دوره پهلوی اول است، املاک موقوفه وقف امامزاده حارث است که باید خرج مراسم مذهبی و تعمیر و روشنایی این بقعه شود. اما پرسش اینجاست که آیا او طی سال‌های اخیر واقعا درآمد سالانه حدود 3میلیارد تومان را که براساس محاسبه همشهری می‌توانسته از محل املاک و اراضی زراعی و برداشت چوب به‌دست آورده باشد، خرج موارد اشاره‌شده در وقفنامه کرده است؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha