مدیرکل دفتر مدیریت پسماند سازمان حفاظت محیط زیست: مدیریت پسماند در استان‌های شمالی به موضوعی حاد تبدیل شده است.

دور باطل مدیریت پسماند در استان‌های شمالی کشور

سلامت نیوز: مدیرکل دفتر مدیریت پسماند سازمان حفاظت محیط زیست: مدیریت پسماند در استان‌های شمالی به موضوعی حاد تبدیل شده است.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از پانا، سال‌هاست مدیریت پسماند در استان‌های شمالی کشور به ویژه استان مازندران به یک معضل تبدیل شده است و اکنون پس از دو دهه اقدام‌ مدیریتی برای حل معضل پسماند در این استان‌ها به یک بحران تبدیل شده است و روز به روز بحرانی‌تر می‌شود.

روزانه حدود 6 هزار تُن پسماند در استان‌های ساحلی شمالی با سرانه هر نفر بیش از ۹۰۰ گرم در روز تولید می‌شود و سهم قابل توجهی از پسماندهای عادی این استان‌ها مربوط به گردشگران است. تولید این میزان زباله موجب شده تا معضل زباله همچنان بدون اقدامات عملی به بحرانی برای سه استان شمالی کشور تبدیل شود. این در حالی است که اقدام‌های اولیه چون کاهش میزان تولید زباله، تفکیک زباله از مبدا و یا شعارهای متعدد چون ایجاد واحد کمپوست و یا فرهنگ‌سازی برای رها نساختن زباله‌ها در محیط زیست شکننده استان، در واقع نتوانسته مشکلی از زباله در مازندران را حل کند و این مساله همچنان در دوری باطل می‌چرخد.

مشکل زباله در مازندران در حالی است که این چالش از بلای جان طبیعت فراتر رفته و تبدیل به بلای جان ساکنان این استان شده‌است. طبق آمار همچنان میلیون‌ها تن زباله در گوشه و کنار مناطق ساحلی و جنگلی مازندران رها شده و با گذشت زمان شیرابه این حجم زباله وارد رودخانه‌ها و از آنجا وارد زمین‌ها و محصولات کشاورزی و دریا می شود.

عیسی کلانتری، رئیس سازمان محیط زیست اخیرا درباره حل مشکلات مربوط به پسماندهای شمال کشور با بیان این که مجلس سال ۹۶ با برداشت ۱.۶ میلیاردی دلاری از صندوق توسعه ملی مخالفت کرد، اظهارکرد: «برای سازماندهی پسماندهای شمال باید از روش‌های نوین دفن پسماند استفاده کرد و این مبلغ قرار بود صرف ساماندهی این امر شود که با مخالفت مجلس به سرانجام نرسید.»

احمدرضا لاهیجان‌زاده، معاون محیط زیست دریایی و تالاب های سازمان حفاظت محیط زیست نیز اخیرا در جلسه کمیته مدیریت احیاء تالاب انزلی گفت: «برای سال آتی یک هزار میلیارد تومان با اولویت استان های ساحلی در ارتباط با بحث پسماند در قانون بودجه لحاظ شده است.»

مدیریت پسماند در استان‌های شمالی از اولویت‌های دولت است

حسن پسندیده، مدیر کل دفتر مدیریت پسماند سازمان حفاظت محیط زیست نیز درباره مدیریت پسماند در استان‌های شمالی کشور گفت: «مدیریت پسماند در استان‌های شمالی کشور یکی از اولویت‌های دولت است اما مدیریت پسماند در استان‌های شمالی به موضوعی حاد تبدیل شده است که بحرانی است و باید سرعت عمل اقدامات و برنامه‌ریزی‌های این حوزه بیشتر شود.»

مدیرکل دفتر مدیریت پسماند سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه برنامه مدیریت پسماند در استان‌های شمالی با همکاری وزارت کشور، شهرداری‌ها و استانداری‌ها تهیه شده است، گفت: «مساله مهم تامین منابع مالی برای اجرای این برنامه است که باید مورد توجه قرار بگیرد. البته سازمان برنامه و بودجه، امسال اعتبارات ویژه‌ای برای مدیریت پسماندها در اختیار وزارت کشور قرار داد تا اقداماتی عملیاتی برای اجرای برنامه مدیریت پسماند در کشور به‌ویژه استان‌های شمالی انجام شود.»

به گفته وی، حمایت از طرح‌ها و پروژه‌های مرتبط با تبدیل پسماند به انرژی و اجرای اقداماتی مانند بازیافت، تولید کمپوست و تاسیس نیروگاه‌های زباله‌سوز در اولویت مدیریت پسماند قرار دارند.

وی خاطرنشان کرد: «بر اساس تبصره ۶ قانون بودجه ۹۹ از محل عوارض فروش کالاهایی که مصرف آن‌ها منجر به تولید پسماند مخرب محیط زیست می‌شود تا سقف هزار میلیارد تومان عوارض برای بازیافت پسماندهای این کالاها پیش‌بینی شده است.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha