مطالعه جدیدی که توسط دانشمندان علوم مغز و اعصاب "دانشگاه آکسفورد" انجام شده نشان می‌دهد، فشار خون بالا و دیابت در میانسالی به طور قابل توجهی عملکرد شناختی مغز به ویژه عملکرد سرعت تفکر و حافظه کوتاه مدت را مختل می‌کنند.

فشار خون بالا و دیابت در میانسالی ساختار مغز را تغییر می‌دهد

سلامت نیوز: مطالعه جدیدی که توسط دانشمندان علوم مغز و اعصاب "دانشگاه آکسفورد" انجام شده نشان می‌دهد، فشار خون بالا و دیابت در میانسالی به طور قابل توجهی عملکرد شناختی مغز به ویژه عملکرد سرعت تفکر و حافظه کوتاه مدت را مختل می‌کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا از تک اکسپلوریست، به نظر می‌رسد این تأثیرات در ساختار مغز با استفاده از روش‌های جدید ام.آر.آی و بررسی اسکن مغز قابل شناسایی باشند. در مطالعات گذشته، دانشمندان دریافتند که فشار خون و دیابت در میانسالی می‌تواند توسعه زوال عقل را در مراحل بعدی زندگی افزایش دهد. این مطالعه جدید نشان می‌دهد که این عوامل همچنین می‌توانند تأثیر مستقیمی بر عملکرد شناختی در میانسالی داشته باشند.

"مسعود حسین"(Masud Husain)، استاد مغز و اعصاب در بخش علوم اعصاب بالینی دانشگاه و محقق اصلی مطالعه گفت: در فشار خون، هر میلی متر فشار در شریان‌های افراد حتی در افرادی که تحت هیچ درمانی نیستند، مهم است. برای افرادی که تحت درمان هستند، فشار خون سیستولیک بالای ۱۴۰ میلی متر با عملکرد شناختی پایین‌تری همراه است. هرچه فشارخون بیشتر باشد، این موضوع بدتر می‌شود.

دانشمندان با مشاهده داده‌های پزشکی ۲۲ هزار داوطلب در بانک اطلاعات پزشکی انگلستان که تحت اسکن مغزی قرار گرفته بودند، دریافتند که توانایی‌های شناختی به طور مخربی تحت تأثیر عوامل خطرناک بیماری‌های مغزی-عروقی قرار دارند.

دکتر "میشل ولدسمن"(Michele Veldsman)، دانشمند فوق دکترای مغز و اعصاب شناختی و یکی از محققان این مطالعه گفت: اسکن ام.آر.آی نشان می‌دهد که فشار خون و گلوکز بالا به نظر می‌رسد هم ماده خاکستری و هم ماده سفید در مغز را تغییر می‌دهند. به نظر می‌رسد این تغییرات مستقیماً بر سرعت تفکر و حافظه کوتاه مدت تأثیر می‌گذارند.

پروفسور "حسین" در انتها گفت: کنترل و درمان فشار خون حتی به میزان متوسط ممکن است در ساختار مغز و سرعت تفکر در میانسالی تفاوتی ایجاد کند، همچنین کنترل این موضوع سبب کاهش خطر ابتلا به زوال عقل می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha