بیماری اسهالی ناشی از باكتری ای.كولای آنتروهموراژیك بیماری است كه منشاء پیدایی آن در كشورهای اروپایی و از جوانه حبوبات و صیفی‌جات گزارش شده است.

سلامت نیوز : بیماری اسهالی ناشی از باكتری ای.كولای آنتروهموراژیك بیماری است كه منشاء پیدایی آن در كشورهای اروپایی و از جوانه حبوبات و صیفی‌جات گزارش شده است.
 این بیماری به شكل اسهال خونی در مبتلایان بروز می‌كند و به دلیل بدخیم بودن باكتری این بیماری اگر فرد مبتلا تحت درمان قرار نگیرد، منجر به مرگ او می‌شود.
رییس اداره بیماری های منتقله از آب و مواد غذایی و عفونت های بیمارستانی در گفت و گو با وب دا به تشریح مهم ترین پرسش های شایع در خصوص بیماری ای كولای پرداخته است. حاصل این گفتگو را در پی می خوانید:
 
* سندرم همولیتیک اورمیک ( شایع ترین علت بیماری ای كولای) چیست ؟
باکتری Enterohemorrhagic E.coli میکروارگانیسمی است که میتواند ایجاد کولیت توأم با خونریزی ( اسهال خونی ) كند که بعضی از مبتلایان به این بیماری  ممکن است مبتلا به عارضه شدیدی تحت عنوان سندرم همولیتیک اورمیک (HUS ) شوند. سندرم همولیتیک اورمیک باعث آسیب به کلیه ها می شود. این  باکتری که نام دیگر آن  Shigatoxin Producing E.coli یا (STEC) است  همچنین بنام  Verotoxin Producing E.coli ( VTEC ) هم معروف است. مخزن این باکتری در روده حیوانات است و همه انواع آن برای انسان بیماری زا نیستند.

*  E.Coli که یک باکتری شایع در روده انسان و حیوان است پس چرا این بار این قدر نگرانی  ایجاد کرده است؟
E.coli یک باکتری شایع است که در روده انسان و حیوانات خونگرم زندگی می کند. E.coli زنجیره هایم5ختلفی دارد اما این سروتایپ خاص  E.coli( E.Coli O104-H4 ) که خیلی هم نادراست بسیار شدید بوده و درحال حاض در آلمان ایجاد یک همه گیری بزرگ اسهال خونی نموده است. موارد این بیماری در  14 کشور دیگر اروپایی و همچنین امریکاو کانادا مشاهده شده است ولی همگی در مسافرینی بوده که  از شمال آلمان برگشته بودند. درمیان کلیه مبتلایان تنها یک مورد دیده شده که نه مقیم شمال آلمان بوده و نه سابقه مسافرت به آن منطقه را داشته است. بروز موارد سندرم همولیتک اورمیک بدنبال ابتلای به این بیماری هم بسیار قابل توجه و بیشتر از سایر موارد همه  گیری این بیماری در گذشته بوده است. این بیماری بیشتر افراد بالای 20 سال و خانم ها را مبتلا کرده است ( 68% بیماران خانم بوده اند) که هر دوی این رویدادها غیر معمول است. منبع آلودگی در این همه گیری شناخته شده که از طریق جوانه حبوبات منتقل شده است.
 
 
*  آیا سروتایپ(یكی از انواع ای كولای) ویژگی خاصی دارد؟
سروتایپ ( E.Coli O104-H4 ) عامل ایجاد کننده این همه گیری در آلمان نوع نادری از باکتری است که تاکنون هیچگاه در انسان ایجاد همه گیری نکرده است. این عامل توسط یک مرکز تحقیقاتی ویژه مخصوص باکتری E.coli در دانمارک بنام Statens Serum Institute که مرکز ارجاعی اروپا و همکار مشترک WHO است شناسایی شد.

* طغیان بیماری EHEC( Entero Hemorrhagic Escherichia Coli )جدید در آلمان را چگونه توصیف می كنید؟
آلمان در حال تجربه یک طغیان مشخص و بارز از EHEC است، که یک باکتری بسیار بیماری زا از زیر گروهSTEC عامل آن است. تعداد اندکی از بیماران علائم پیچیده و مخلوطی از HUS را نشان داده اند که شامل یک سری بیماریهای تهدید کننده حیات مانند نارسایی حاد کلیه ها ، آنمی همولیتیک، و کاهش تعداد پلاکت ها می شود.
 
* آخرین طغیان بیماری EHEC چه زمانی اتفاق افتاد؟
هر ساله طغیان بیماری های EHEC در نقاط مختلف جهان و از آن جمله اروپا رخ می دهد. بعضی از مواقع با سندروم اورمیک همولیتیک همراه شده و با مرگ بیمار همراه است. اما تعداد مبتلایان خیلی خیلی کمتر از آنچه که آلمان با آن درگیر است رخ می دهد در بزرگترین طغیان جهانی که درسال 1996 در ژاپن گزارش شده تعداد مبتلایان شامل 000 10 نفر بوده است.

* چه تعداد از کشور ها شامل این طغیان شده اند؟
بیماران علاوه بر آلمان در 15 کشور شناسایی شده اند که شامل اطریش، جمهوری چک، دانمارک، فرانسه، هلند، نروژ، لهستان،  اسپانیا، سوئد، سویس، انگلستان،ایالت متحده آمریکا،کانادا، یونان، لوگزامبورگ است.

* آیا مردم خارج از آلمان بایستی  نگران باشند ؟
اکثریت بیماران ارتباط با شمال آلمان داشته اند  و تحقیقات برای تعریف موقعیت های ژنوگرافیکال که انتقال صورت پذیرفته در حال انجام است و در حال حاضر علاوه بر آلمان دو کانون جدید یکی در فرانسه با 8 بیمار ودیگری در سوئد با یک بیمار شناخته شده است که با کانون آلمان ارتباط ندارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha