محققان چینی موفق به شناسایی یک نورون خاص شدند که نقش اساسی در تنظیم خواب دارد. این کشف می‌تواند به ابداع درمان های بالقوه برای اختلالات خواب منجر شود.

نورون مهم تنظیم کننده خواب شناسایی شد

سلامت نیوز: محققان چینی موفق به شناسایی یک نورون خاص شدند که نقش اساسی در تنظیم خواب دارد. این کشف می‌تواند به ابداع درمان های بالقوه برای اختلالات خواب منجر شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا از خبرگزاری شینهوا، تنظیم خواب مستلزم دو مکانیسم اساسی است که ریتم شبانه روزی و هموستاز خواب را که به تعادل بین مدت خواب و بیداری اشاره دارد، در بر می گیرد. محققان پیش از این در جریان مطالعات موفق به شناسایی ژن ها و مولکول های بسیاری مرتبط با هموستاز خواب شده اند که در میان آنها آدنوزین یک عامل اصلی است. اما این موضوع که چگونه فعالیت نورونی ترشح آدونوزین را در مغز کنترل می کنند ، مشخص نبود.

اکنون محققان مرکز علوم و فناوری اطلاعات دانشگاه پکن در چین با همکاری سایر موسسه ها در این کشور یک حسگر آدنوزین رمزگذاری شده ژنتیکی را با حساسیت بالا طراحی  و  آن را روی موش ها مطالعه کردند.

آنها متوجه شدند که نورون های گلوتاماتریک در ناحیه قاعده ای مغز جلویی ( basal forebrain region ) در افزایش آدنوزین و انباشتگی فشار خواب نقش دارند. این تحقیق نشان میدهد که مکانیسم عصبی تنظیم هموستاز خواب  اطلاعاتی را در مورد درمان اختلالات خواب ارائه می دهد.

به طور کلی، هر فردی باید ۷ الی ۸ ساعت مفید در طول شبانه‌روز به مغز خود استراحت بدهد و بخوابد؛ وقتی ساعت و میزان خواب شبانه به هم می‌ریزد، پای اختلال خواب و عوارض آن به زندگی باز خواهد شد.

اختلالات خواب، شرایطی هستند که بر توانایی خوب خوابیدن به‌طور منظم تأثیر می‌گذارند، این اختلالات چه در اثر یک مشکل سلامتی ایجاد شوند و یا به‌خاطر استرس بیش‌ ازحد باشد، روزبه‌روز شایع ‌تر می‌شوند. طبیعی است که در برخی از شب ها در هنگام خواب افراد با مشکل روبرو شوند، اما طبیعی نیست که مرتباً شب ها از خواب بیدار شود و یا در طول روز احساس خواب آلودگی کنید.

اختلالات خواب ، زیاد یا کم خوابیدن، پریدن از خواب، نرفتن به مرحله خواب عمیق و سخت به خواب رفتن است. با توجه به نوع اختلال خواب، افراد ممکن است به‌ سختی به ‌خواب بروند و در طول روز به ‌شدت احساس خستگی کنند. کمبود خواب می‌تواند روی انرژی، خلق‌ و خو، تمرکز و سلامت کلی تأثیر منفی بگذارد.

این مطالعه در مجله Science منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha