واکسن آنفلوآنزا هر سال از اواخر شهریور عرضه می‌شود و پزشکان درباره لزوم تزریقش در گروه‌های خاص صحبت می‌کنند اما امسال شرایط کمی متفاوت است. امسال هم مثل تمام فصل‌های سرد آنفلوآنزا شایع می‌شود و هم بیماری کرونا همچنان پایدار است و این دو بیماری که علائم شان شباهت‌هایی به هم دارد ممکن است جان خیلی‌ها را به خطر بیندازد. به همین دلیل امسال باید جدی‌تر به تزریق واکسن آنفلوآنزا فکر کنید.

زمان طلایی واکسن آنفلوآنزا را از دست ندهید

سلامت نیوز: واکسن آنفلوآنزا هر سال از اواخر شهریور عرضه می‌شود و پزشکان درباره لزوم تزریقش در گروه‌های خاص صحبت می‌کنند اما امسال شرایط کمی متفاوت است. امسال هم مثل تمام فصل‌های سرد آنفلوآنزا شایع می‌شود و هم بیماری کرونا همچنان پایدار است و این دو بیماری که علائم شان شباهت‌هایی به هم دارد ممکن است جان خیلی‌ها را به خطر بیندازد. به همین دلیل امسال باید جدی‌تر به تزریق واکسن آنفلوآنزا فکر کنید.

مهرماه ویژه

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ضمیمه خانواده روزنامه اطلاعات، واکسن آنفلوآنزا محتوی آنتی ژن‌های سطحی ویروس آنفلوآنزا است و پس از تزریق پادتن آنفلوآنزا در بدن تولید می‌شود و تا حدود زیادی در برابر این بیماری مصونیت ایجاد می‌کند.

امسال به دلیل شیوع بیماری کرونا هم واردات واکسن بیشتر مورد توجه قرار گرفته و هم بر کسانی که باید واکسن دریافت کنند تأکید می‌شود.

به گفته متخصصان، شاغلان در مراکز بهداشتی و درمانی و کودکان شش ماه تا پنج سال، افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای مانند بیماری‌های قلبی، تنفسی، دیابت، کبدی، متابولیک و کلیوی از جمله افرادی هستند که در اولویت تزریق این واکسن قرار دارند.

اگر جزو این گروه‌ها هستید باید بدانید بهترین زمان برای تزریق واکسن در کشور، اوایل مهرماه تا اواسط مهرماه است؛ چراکه اگر خیلی زود زده شود، ایمنی ایجاد شده در اواخر فصل اپیدمی، از بین می‌رود و اگر هم دیر زده شود، ممکن است آلودگی قبل از ایمنی سازی رخ دهد.

دکتر شروین شکوهی مدیرگروه بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درباره میزان اثرگذاری این واکسن می‌گوید: «واکسن آنفلوآنزا بسته به مولفه‌هایی از جمله سن، بیماری‌های زمینه‌ای و داروهای مصرفی، بین ۳۰ تا ۶۰ درصد ایمنی ایجاد می‌کند. این بدین معنی است که در بهترین شرایط هم نمی‌تواند به طور کامل شما را در برابر ویروس مصون نگه دارد و حتماً پس از تزریق باید مراقبت‌های خاصی اعمال شود.»

ضمن اینکه زنانی که تازه زایمان کرده‌اند در دو هفته اول پس از زایمان در معرض شدید آلودگی به این ویروس قرار دارند و از طرفی باید مدنظر داشته باشند که برای نوزادان زیر شش ماه، واکسن تزریق نمی‌شود، در نتیجه حتما باید از خود و نوزادشان مراقبت کنند.

مهمترین عارضه این واکسن ایجاد حساسیت است که البته به علت نقش سلول‌های تخم مرغ در تولید واکسن‌ها، توصیه می‌شود اگر فردی به تخم مرغ حساسیت دارد، حتما تزریق را در مراکز پزشکی انجام دهد، چراکه عدم رعایت برخی نکات، موجب بروز اختلال در سیستم اعصاب محیطی در فرد می‌شود. البته این عارضه در حدود یک بیمار به ازای هر میلیون دز واکسن دیده شده است.

اشتباهات ما درباره واکسن آنفلوآنزا

اما درباره واکسن آنفلوآنزا باورهای اشتباهی وجود دارد که بهتر است امسال و با توجه به حساسیت این مساله بیشتر درباره اش بدانیم و اگر این باورهای اشتباه را داریم آن را کنار بگذاریم.

اولین باور اشتباه این است که آنفلوآنزا خطرناک نیست و یک عفونت ویروسی خفیف است. آنفلوآنزا خطرناک‌ترین بیماری دنیا نیست اما هر سال حدود ۲۵۰ تا ۵۰۰ هزار نفر به علت این بیماری جان خود را از دست می‌دهند. آنفلوآنزای H1N1 برای جوانان هم خطرناک است و نوع فصلی آن برای آنان که سیستم ایمنی ضعیف دارند و افراد مسن و کودکان خطرناک است.

شایع‌ترین باور اشتباه هم این است که واکسن آنفلوآنزا در برابر سرماخوردگی مصونیت ایجاد می‌کند. اگرچه برخی علائم بیماری سرماخوردگی و آنفلوآنزا مشابه هم است ولی این واکسن در مقابل سرماخوردگی از ما محافظت نمی‌کند و سرماخوردگی توسط باکتری یا ویروس ایجاد شده، ربطی به آنفلوآنزا ندارد و واکسن نمی‌تواند موجب محافظت شما از سرما خوردگی شود.

خیلی‌ها هم ممکن است تا به حال در زندگی شان به آنفلوآنزا مبتلا نشده باشند و فکر کنند دیگر هم دچار این بیماری نمی‌شوند اما آنفلوآنزا هر سال تغییر می‌کند و به همین دلیل است که هر سال نیاز به تزریق واکسن جدید است. بنابراین نمی‌توان گفت که شما اگر از قبل نسبت به آن مصونیت گذشته داشته‌اید در برابر انواع جدید آن نیز در امان هستید.

کسانی هم هستند که از تزریق واکسن آنفلوآنزا می‌ترسند چون فکر می‌کنند پس از تزریق ممکن است دچار این بیماری شوند اما باید بدانید که شما با زدن واکسن تزریقی آنفلوآنزا، این بیماری را نمی‌گیرید. تنها و در مواردی عوارضی جزیی مانند تورم، تب خفیف و درد بدن ممکن است ایجاد شود. واکسن آنفلوآنزا حاوی نمونه‌های مرده این ویروس است و در صورتی بیماری ایجاد می‌شود که واکسن زنده باشد.

البته پس از تزریق این واکسن عوارضی مانند درد ماهیچه‌ها، خستگی، تورم و سرخی در محل تزریق سرنگ خواهند داشت که در مدت کوتاهی از بین می‌رود.

اگر فکر می‌کنید با زدن واکسن آنفلوآنزا دیگر آنفلوآنزا نمی‌گیرید باید بدانید که اشتباه می‌کنید. این واکسن ایمنی بالایی دارد ولی نمی‌توان گفت که ۱۰۰درصد تاثیر دارد. موفقیت واکسن آنفلوآنزا به سن و سلامت شخص و گونه ویروس وابسته است.

تضعیف سیستم ایمنی بدن بعد از تزریق واکسن آنفلوآنزا هم باور غلط دیگری است که بعضی‌ها دارند. برعکس این فکر این واکسن سیستم ایمنی را در برابر ویروس آنفلوآنزا تقویت می‌کند.

استفاده از واکسن آنفلوآنزا در هر سال به دو دلیل ضروری است؛ اول اینکه پاسخ بدن به واکسیناسیون در طول زمان کاهش پیدا می‌کند و برای محافظت مطلوب، تزریق واکسن سالیانه لازم می‌شود. دوم اینکه ویروس‌های آنفلوآنزا دائماً در حال تغییر هستند، برای همین منظور متخصصین هر ساله در حال بررسی واکسن آنفلوآنزا هستند و گاهی اوقات آن را به روز می‌کنند تا بتوانند با تغییر رویکرد ویروس آنفلوآنزا بهتر مبارزه کنند. پس امسال تزریق واکسن آنفلوآنزا را جدی‌تر بگیرید. به خصوص اگر در گروه‌های حساس هستید.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha