شنبه ۲۲ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۰
کد خبر: 299578

از ابتدای عالمگیری كووید-۱۹ این سوال مطرح شد كه آیا برای این بیماری واكسنی ساخته می‌شود؟كشورهای مختلف، علاوه‌بر تلاش برای ساخت داروهایی با اثر احتمالی بر این ویروس، بودجه‌های كلانی را به تحقیقات برای تولید واكسن اختصاص داده‌اند‌؛ بسیاری از این طرح‌ها در مراحل اولیه با شكست مواجه شد كه بیشتر ناشی از آشنا نبودن با ساختار ویروس، جدید بودن آن و عدم ایجاد پاسخ ایمنی مناسب بود.

واكسن كرونا چقدر به ما نزدیک است؟

سلامت نیوز:از ابتدای عالمگیری كووید-۱۹ این سوال مطرح شد كه آیا برای این بیماری واكسنی ساخته می‌شود؟كشورهای مختلف، علاوه‌بر تلاش برای ساخت داروهایی با اثر احتمالی بر این ویروس، بودجه‌های كلانی را به تحقیقات برای تولید واكسن اختصاص داده‌اند‌؛ بسیاری از این طرح‌ها در مراحل اولیه با شكست مواجه شد كه بیشتر ناشی از آشنا نبودن با ساختار ویروس، جدید بودن آن و عدم ایجاد پاسخ ایمنی مناسب بود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جام جم ، اكنون تعداد محدودی از مطالعات به مراحل انتهایی نزدیك شده‌ است و نمی‌توان با قطعیت از نتیجه آنها سخن گفت. واكسن مورد مطالعه در كشور روسیه به عنوان واكسن مؤثر از طرف مقامات آن كشور اعلام شده، اما هنوز مجوزهای لازم از جانب سازمان بهداشت جهانی برای این واكسن صادر نشده است.در كشور ما نیز از چند ماه پیش، مطالعات تحقیقاتی برای تولید واكسن آغاز شده است.

اما وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی اعلام كرده در صورت تولید زودتر واكسن در كشورهای دیگر، اقدامات لازم برای خرید و توزیع آن انجام خواهد شد.از آنجا كه موارد ابتلای مجدد به كووید-۱۹ در ایران و سایر كشورها گزارش شده و پاسخ ایمنی ناشی از ابتلا به بیماری اغلب ماندگارتر و قوی‌تر از ایمنی ایجاد شده با واكسن است، نگرانی مهم، درباره پاسخ ایمنی ناشی از تزریق واكسن است؛ این نكتهبیشترین چالش پیش رو در تولید این واكسن خواهد بود. یادآوری این نكته لازم است كه واكسنی در كنترل همه‌گیری مؤثر خواهد بود كه حداقل ۷۰ درصد ایمنی مورد انتظار را در جامعه ایجاد كند كه البته در مورد كووید-۱۹ این مسأله مورد تردید است.

با توجه به گزارش‌های جسته و گریخته‌ای كه از ساخت واكسن به گوش می‌رسد، بسیار بعید است زودتر از سال ۲۰۲۱ میلادی این فرآورده در دسترس قرار گیرد؛ حتی در آن زمان هم با توجه به جدید بودن واكسن، احتمالا تعداد عرضه‌شده آن بسیار محدود خواهد بود. بنابراین در حال حاضر و همچنین در ماه‌های ابتدایی توزیع واكسن، آسان‌ترین و بهترین راه پیشگیری از ابتلا به كووید-۱۹، رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، شست‌وشوی مكرر دست‌ها و استفاده صحیح از ماسك خواهد بود. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha