عضو هیئت مدیره فدراسیون واردات، از رسوب و فاسد شدن کالاهای سلامت در گمرکات کشور انتقاد کرد.

رسوب کالاهای سلامت در گمرکات کشور/خطر فاسد شدن محصولات بهداشتی

سلامت نیوز:عضو هیئت مدیره فدراسیون واردات، از رسوب و فاسد شدن کالاهای سلامت در گمرکات کشور انتقاد کرد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر،حمید مقیمی، گفت: حدود ۵ میلیون تن کالای وارداتی از جمله محصولات آرایشی و بهداشتی با مجوزهای سازمان استاندارد و سازمان غذا و دارو وارد گمرک شده اند ولی متأسفانه به دلیل ناهماهنگی سازمان‌های مختلف با یکدیگر در گمرک رسوب کرده و هیچ مسئولی هم برای ترخیص این کالاها حمایت و اقدامی نمی‌کند.


وی افزود: به صراحت در بخشنامه وزارت صمت قید شده کالاهایی که قبل از اردیبهشت ۹۸ وارد کشور شده و قبض انبار دارند، از ممنوعیت خارج هستند و باید ترخیص شوند که متأسفانه هنوز حمایتی صورت نگرفته و با توجه به اینکه ۸ الی ۹ ماه با وزارت صنعت مکاتبه کردیم که نهایتاً پرونده به هیئت دولت ارسال شد و هیئت وزیران در بهمن ماه سال ۹۸ بخشنامه‌ای صادر کردند که ترخیص این کالاها ممنوع است.


مقیمی اظهار داشت: بعد از صدور بخشنامه هیئت وزیران، به دلیل شیوع کرونا و تعطیلی برخی سازمان‌ها، صاحبان کالا نتوانستند کالای خود را ترخیص کنند که مشکل ما در آن زمان هم همین بود که هماهنگی بین بانک مرکزی و وزارت صمت وجود نداشت و نتوانستیم کالاهای خود را ترخیص کنیم. با توجه به اینکه مجوزهای خود را ۲ بار تمدید کردیم.


رئیس هیئت مدیره انجمن واردکنندگان فرآورده‌های بهداشتی، آرایشی و عطریات ایران ادامه داد: در حال حاضر بیش از ۱۰ میلیون یورو کالا وارد گمرکات کشور شده‌اند که متأسفانه ترخیص نشده‌اند که در ۲۶ شهریور ۹۹ بخشنامه آن باطل می‌شود و با توجه به اینکه کالاهای موجود در گمرکات کالاهای فسادپذیر و تاریخ انقضا دارند، از بین می‌روند.


مقیمی اظهار داشت: کالاهای دپو شده در گمرک سرمایه ملی کشور هستند و اگر ترخیص نشوند صدها فعال اقتصادی ورشکست می‌شوند و علت اینکه کالاهایی که با مجوز قانونی وارد شده‌اند جای سوال است که با چه تدبیری در گمرک نگه داشته شده‌اند؟!!


وی ادامه داد: حدود ۴ و نیم میلیون تن کالا بر اساس آمار گمرک، کالاهایی هستند که در گمرکات کشور رسوب شده‌اند و لوازم مصرفی اساسی مردم در بین این کالاها از جمله مواد اولیه غذایی و دارویی نیز وجود دارد.


عضو هیئت مدیره فدراسیون واردات گفت: حوزه بازار هم شدیداً نیازمند این کالاها هستند و در شرایطی که در جنگ اقتصادی و تحریم قرار داریم نگهداری این کالاها در گمرکات با چه تدبیری است.


مقیمی در پایان تاکید کرد: این کالاها برای ترخیص هیچ نیاز ارزی ندارند و توسط صاحبان کالاها ارز آنها تهیه شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha