شنبه ۲۲ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۹
کد خبر: 299613

طولانی شدن دوران نامزدی و عقد و به تأخیر افتادن آغاز زندگی مشترک یکی از پیامدهای منفی کرونا برای زوجین بوده است که به عقیده کارشناسان عواقب و لطمات جبران‌ناپذیری نیز می‌تواند در زندگی آنان داشته باشد.

آسیب‌های نامزدی طولانی مدت

سلامت نیوز: طولانی شدن دوران نامزدی و عقد و به تأخیر افتادن آغاز زندگی مشترک یکی از پیامدهای منفی کرونا برای زوجین بوده است که به عقیده کارشناسان عواقب و لطمات جبران‌ناپذیری نیز می‌تواند در زندگی آنان داشته باشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از زندگی آنلاین، طولانی شدن دوران نامزدی و عقد و به تأخیر افتادن آغاز زندگی مشترک یکی از پیامدهای منفی کرونا برای زوجین بوده است که به عقیده کارشناسان عواقب و لطمات جبران‌ناپذیری نیز می‌تواند در زندگی آنان داشته باشد.

معمولاً دوران عقد را دوران شناخت زوجین از یکدیگر می‌نامند؛ این دوران طلایی باعث می‌شود دختر و پسر بهتر یکدیگر را شناخته و با روحیات و خواسته‌های یکدیگر آشنا شوند. با شیوع ویروس کرونا بسیاری از زوجین برگزاری مراسم عروسی خود را به زمان دیگری موکول کردند و زندگی مشترک آنان زیر یک سقف شکل نگرفت. اما این روزها با گذشت بیش از پنج ماه از شیوع ویروس کرونا و مشخص نبودن روند این بیماری و لزوم پرهیز از تجمعات و حفظ فاصله‌گذاری اجتماعی، برپایی مراسم عروسی همچنان امکان‌پذیر نیست.

طولانی شدن دوران نامزدی و عقد و به تأخیر افتادن آغاز زندگی مشترک یکی از پیامدهای منفی کرونا برای زوجین بوده است که به عقیده کارشناسان عواقب و لطمات جبران‌ناپذیری نیز می‌تواند در زندگی آنان داشته باشد. بدین جهت در گفت‌و گو با کارشناسان به بررسی ابعاد این موضوع پرداختیم که در ادامه می‌خوانید.

مریم سادات ظهوریان، روانشناس و درمانگر خانواده، در این‌باره، اظهار کرد: دوره عقد و نامزدی می‌تواند از جهاتی برای زوجین لازم و واجب باشد، چراکه آنان بدون تعهدات زندگی مشترک و در چهارچوب صحیح شرعی، اخلاقی و خانوادگی می‌توانند زمان بیشتری را با محدودیت‌های کمتر در کنار یکدیگر سپری کنند.

وی با بیان اینکه شرایط ذکر شده، موقعیت مناسبی را برای شناخت بیشتر سبک زندگی، خانواده و نگرش‌های فرد مقابل، قبل از ورود به زندگی مشترک ایجاد می‌کند، تصریح کرد: مدت زمان این دوره به زوجین و زمانی که با یکدیگر می‌گذرانند بستگی دارد و نمی‌توان برای آن دوره زمانی دقیقی مشخص کرد.

وی در ادامه تشریح کرد: طولانی شدن دوره نامزدی و به تأخیر افتادن برآورده شدن انتظارات افراد، سبب دل‌زدگی از بعضی خصوصیات شخص مقابل و کم شدن عشق و شیفتگی در برخی از زوجین می‌شود که خشونت‌های رفتاری و کلامی را به همراه دارد. زوجین باید بدانند سازش افراد بعد از ازدواج از قبل آن بیشتر است، به همین علت این دوره بسیار حساس بوده و نیاز به جلوگیری از ایجاد ناراحتی دارد.

ظهوریان در ادامه بیان کرد: هر یک از زوجین در زندگی چشم‌انداز مشخصی دارند و مراحلی را برای زندگی مشترک خود متصور می‌شوند. بدترین آسیب در به تأخیر افتادن هدف‌گذاری‌های ذهنی زوجین، مشکلات عاطفی است که برای آنها ایجاد می‌شود.

امکان برآورده شدن برخی از انتظارات زوجین به دلیل برخی محدودیت‌ها در دوران نامزدی و عقد و زمانی که دختر و پسر زیر یک سقف مشترک زندگی نمی‌کنند، وجود ندارد و همین امر باعث ایجاد صدمه به روابط عاطفی آنان می‌شود. نگهداشتن چنین حریم‌هایی برای زوجین دارای تلنگرهای عاطفی و احساسی است و ممکن است زوجین نسبت به یکدیگر دلسرد شوند.

این درمانگر خانواده در توصیه‌ به کسانی که مدت زمان کافی برای دوران نامزدی و عقد را سپری کرده‌اند و نمی‌خواهند دچار آسیب در رابطه عاطفی خود شوند، اظهار کرد: با توجه به شرایط فعلی و همه‌گیری ویروس کرونا، زوجین نباید آغاز زندگی مشترک خود را در گرو برگزاری مراسم ازدواج بدانند. می‌توان برگزای مراسم عروسی را به زمان دیگری موکول کرد که شرایط به حالت عادی بازگردد، چراکه اصل زندگی سلامت رابطه با همسر است و مراسم عروسی و ولیمه فرع آن محسوب می‌شود و ما نباید اصل را فدای فرع کنیم. خوشبختانه بسیاری از زوجین در دوران شیوع کرونا به این بلوغ رسیده‌اند و زندگی مشترک خود را آغاز کرده‌اند.

در زمان حاضر، با توجه به وضعیت اقتصادی و شیوع ویروس کرونا برگزاری مراسم عروسی تقریباً غیرممکن است. از طرفی در تعالیم دینی و سیره اهل بیت (ع) همواره به آسان‌گیری در امر ازدواج جوانان توصیه شده است. همچنین مقام معظم رهبری تکلف را از بزرگترین آفت‌های زندگی می‌دانند که بسیاری از خانواده‌ها به این آفت خطرناک مبتلا شده‌اند.

جعفر ساوالان‌پور اردبیلی، مشاور زوجین در امور ازدواج و خانواده، در این‌باره بیان کرد: شیوع ویروس کرونا دلیل اصلی به تعویق افتادن ازدواج جوانان نیست، بلکه توقعات اجتماعی مانند هزینه‌های مرسوم، جشن‌ها و آداب تعریف شده در فرهنگ، عامل اصلی آن محسوب می‌شود. بیشترین آسیبی که زوجین متحمل می‌شوند در پی پاسخ به توقعات اجتماعی است، در واقع باید گفت تأخیر در آغاز زندگی مشترک آسیبی است که زوجین و خانواده‌ها خود باعث آن بروز آن می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه اغلب مراجعان با چنین شرایطی دچار مشکلات اساسی در روابط خود شده‌اند و ۳۰ تا ۴۵ درصد از این زوجین بدون اینکه زیر یک سقف بروند، از یکدیگر جدا می‌شوند، اظهار کرد: جوانان می‌خواهند توقعات خانواده، دوستان و آشنایان را برآورده و مراسم عروسی خود را به بهترین شکل و همراه با تجملات برگزار کنند، در صورتی که زوجین باید بدانند که اصل، برگزاری مراسم نیست و اگر شرایط مناسب انجام برخی از رسوم نیست زوجین باید خود را با آن منطبق کنند. حتی اگر مسئله ویروس کرونا وجود نداشت، شرایط اقتصادی کنونی اجازه برگزاری چنین مراسمی را نمی‌دهد، پس بهتر است جوانان زندگی مشترک خود را آغاز کنند و معطل شرایط نشود، چراکه بسیار آسیب‌زننده است. غلط بودن این توقعات در شرایط کنونی باید از سمت رسانه‌ها به‌طور گسترده تبیین شود.

این مشاور در پایان به زوجین توصیه کرد: از آسیب‌های احتمالی جلوگیری و خود را با شرایط فعلی هماهنگ کنید و نگذارید زندگی‌ای که می‌تواند با شادی آغاز شود و استمرار یابد به دلایل بی‌ارزش دچار آسیب و بعضاً ختم به جدایی شود.


یادآوری می‌شود، کرونا امروز زندگی بشر را از جهات مختلف مورد آسیب قرار داده و نه تنها سلامت جسم، بلکه سلامت روح افراد و خانواده‌ها را نیز مورد تهدید قرار داده است.

در شرایطی که برگزاری مراسم عروسی به خاطر شیوع این ویروس میسر نیست و با توجه به تورم سنگین حاکم بر جامعه، بهتر است زوجین جوان با دوراندیشی و بکارگیری روش‌های نوین در پی فرهنگسازی و زدودن آداب و رسوم جعلی که فرهنگ اصیل ازدواج را مورد هجمه قرار داده است برایند و از این فرصت طلایی برای احیای سبک زندگی ایرانی ـ‌ اسلامی و ازدواج آسان استفاده کنند.

در این میان خانواده‌ها باید بیش از پیش به یاری فرزندان خود بیایند و فارغ از آمال و آرزوهایی که تحقق آنها بعضاً نه تنها به سعادت فرزندانشان منجر نمی‌شود، به راهی برای آغاز هر چه بهتر و سریع‌تر زندگی مشترک آنان در شرایط کنونی شیوع ویروس کرونا بپردازند، چراکه به تأخیر افتادن سن ازدواج و تجرد طولانی مدت آنان آسیب‌هایی برای فرد و جامعه به دنبال دارد که مطمئناً در تعارض با آمال و آرزوهای هر پدر و مادری است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha