یکشنبه ۲۳ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۵
کد خبر: 299627

رییس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری با اشاره به نگرانی‌های موجود در رابطه با همزمانی شیوع آنفلوآنزا و کووید ۱۹ در فصل سرد سال، علایم بالینی قابل افتراق این دو بیماری را تشریح کرد.

انواع آنفلوآنزا در پاییز و تفاوت‌ آن با کرونا

سلامت نیوز:رییس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری با اشاره به نگرانی‌های موجود در رابطه با همزمانی شیوع آنفلوآنزا و کووید ۱۹ در فصل سرد سال، علایم بالینی قابل افتراق این دو بیماری را تشریح کرد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از روابط عمومی بیمارستان مسیح دانشوری، دکتر پیام طبرسی با بیان اینکه هر ساله و با شروع فصل سرما و پاییز  بیماری آنفلوآنزا شیوع پیدا می‌کند، اظهار کرد:‌معمولا بین ۳ تا ۴ ماه با این بیماری درگیر هستیم که در برخی موارد منجر به بروز شرایط حاد بیماری و یا حتی فوت بیماران می‌شود.


این متخصص عفونی با اشاره به ویژگی خاص پاییز امسال یعنی همزمانی آنفلوآنزا با پاندمی کرونا، عنوان کرد: ‌از همان ماه‌های آغازین شیوع کرونا، نگرانی‌هایی در خصوص همزمانی دو ویروس آنفلوآنزا و کووید ۱۹ و جولان این دو در جوامع و تبعات آن بر سلامت مردم و سیستم بهداشت مطرح بود.


وی با بیان اینکه ویروس آنفلوآنزا از ویروس‌های تنفسی قدیمی‌است، گفت: در حال حاضر دو سویه از ویروس آنفلوآنزا در حال چرخش در جوامع است که سویه A یا همان H۱N۱ معروف مربوط به این سویه است و یکی H۳N۲ و دیگری آنفلوآنزای B با دو زیرگونه است.


وی در توضیح سویه‌های مختلف آنفلوآنزا، بیان کرد:‌ آنفلوآنزا B  معمولا با بیماری و اپیدمی محدودتری بروز پیدا کرده و نسبت به آنفلوآنزا A از شدت کمتری برخوردار است؛ هرچند آنفلوآنزا B  هم می‌تواند بیماری شدید ایجاد کند، ولی آنفلوآنزا  A به خصوص H۱N۱  عمدتا منجر به بروز بیماری‌های شدید و حتی مرگ بیمار می‌شود.


طبرسی با بیان اینکه علایم بیماری آنفلوآنزا عمدتا مشابه کروناست، عنوان کرد:‌ با این حال تفاوت‌هایی نیز در این علایم وجود دارد؛ به عنوان نمونه علایم آنفلوآنزا ناگهانی بوده و در اکثر افراد با بروز تب، بدن درد شدید و سر درد بروز می‌کند؛ در حالیکه بروز کرونا در اکثر افراد می‌تواند همراه با تب نباشد؛ به عبارت دیگر بروز بیماری کرونا در ابتدا با علایم دیگر شروع شده و بعد ممکن است تب نیز بروز کند، ولی در آنفلوآنزا تب جزو علایم غالب بیماری است و بعد از دو یا سه روز سرفه اضافه می‌شود.
وی طول دوره بیماری آنفلوآنزا را معمولا پنج روزه بیان کرد و گفت: این در حالیست که دوره بیماری کرونا معمولا ۲ تا ۳ هفته طول می‌کشد. البته موارد عارضه دار آنفلوآنزا نیز بین ۲ تا ۳ هفته فرد را درگیر می‌کند.
این متخصص عفونی افتراق این دو بیماری در فصل سرما، تنها از طریق علایم بالینی را بسیار دشوار دانست و ادامه داد: البته برخی علایم کمک کننده وجود دارد؛ مثلا از دست دادن حس بویایی و چشایی و یا اسهال بیشتر در کرونا دیده می‌شود تا در آنفلوآنزا. یا تب بیشتر از علایم غالب آنفلوآنزاست و ممکن است در کل سیر بیماری کرونا اصلا تب بروز نکند.


وی با بیان اینکه به خصوص در زمان شیوع اپیدمی تشخیص این دو بیماری بسیار مشکل بوده و باید در  برخورد با بیماران هر دو بیماری را در نظر داشته باشیم، اظهار کرد: در این میان واکسیناسیون اولین راهکاری‌است که به کاهش بار بیماری کمک می‌کند و در مورد آنفلوآنزا واکسن‌های شناخته شده خوبی با  اثرات نسبی تولید شده، لذا توصیه می‌شود کلیه افراد در معرض خطر یعنی افراد بالای ۶۵ سال و زیر پنج سال، افراد دارای بیماری سرطان، قند و فشار خون، بیماران قلبی، ریوی، کبدی و کلیوی مزمن، افراد دارای بیماری‌های نقص ایمنی و بخصوص خانم‌های باردار حتما امسال واکسن آنفلوآنزا را تزریق کنند.


معاون آموزشی بیمارستان مسیح دانشوری با تاکید بر ضرورت برنامه ریزی و اولویت بندی در توزیع  واکسن آنفلوآنزا، اظهار کرد:‌ باید دقت کنیم که ۸۰ میلیون جمعیت داریم و امسال با توجه به شرایط خاص یعنی پاندمی کرونا، میزان واردات واکسن آنفلوآنزا نسبت به گذشته ۸ برابر شده و به ۱۶ میلیون واحد رسیده،‌ بنابراین ۱۶ میلیون نفر می‌توانند واکسیناسیون شوند؛ بنابراین باید ابتدا افراد دارای ریسک فاکتور و عوامل خطر واکسیناسیون شوند.


طبرسی در خاتمه با بیان اینکه هفت ماه سخت پاندمی کرونا را پشت سر گذاشته‌ایم، گفت:‌ احتمالا تا ۶ ماه آینده و تا زمان تولید واکسن موثر کرونا نیز این مشکل را پیش رو داریم، لذا باید نکات بهداشتی، فاصله گذاری‌های فیزیکی، پوشش ماسک و عدم حضور غیرضروری در مجامع را بیش از پیش جدی بگیریم.

  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha