سلامت نیوز : آیا تا به حال فكر كرده‌اید كه چرا متخصصان همواره تاكید دارند از اهمیت ویتامین D برای بدن غافل نشوید و مراقب عوارض ناشی از كمبود این ویتامین حیاتی باشید؟

به گزارش  ایسنا، این ویتامین در تقویت و محكم شدن استخوان بندی بدن و نیز پیشگیری از انواع سرطان‌ها و بیماری قلبی بسیار موثر است در حالی كه این روزها تبلیغات و توصیه‌های فراوان برای محافظت در برابر تشعشعات فرابنفش خورشیدی ما را با كمبود شدید این ویتامین و پیامدهای ناشی از آن مواجه كرده است و بهای این مراقبت شدید دربرابر نورخورشید، محرومیت از مزایای ویتامین D است.

هرچند مقدار كلی از این ویتامین برای بدن ضروری است اما همین مقدار كم تاثیر فوق العاده زیادی دارد. در واقع كمبود ویتامین D با بروز سرطان سینه، سرطان روده بزرگ، سرطان پروستات، افسردگی، افزایش وزن، ام اس و بسیاری از مشكلات و بیماریهای دیگر ارتباط دارد.

اما چگونه می‌توانیم این ویتامین را به بدنمان برسانیم؟ یكی از مهمترین منابع تولید این ویتامین در بدن نور خورشید است اما اینجا یك مشكل كوچك وجود دارد. در واقع ضد آفتاب‌ها به طور كل توانایی بدن ما را در تولید ویتامین D مسدود كرده است. بنابراین در دنیایی كه همه چیز قربانی تشعشعات مضر خورشیدی شده است شكی نیست مشكلات ناشی از كمبود این ویتامین بیشتربروز می‌كند. اما تكلیف ما چیست و چگونه می‌توانیم این پارادوكس را حل كنیم؟

سایت تخصصی ارگانیك در مقاله‌ای در این باره 3 راه كار اصلی را توصیه می‌كند كه به شما امكان می‌دهد در عین حال كه پوست خود را در برابر تشعشعات مضر خورشیدی محافظت می‌كنید بتوانید به میزان كافی نیز ویتامین D دریافت كنید. از این سه راهكار انجام حداقل دو مورد آن ضروری است. این راهكارها عبارتند از:

-‌ قرار گرفتن در برابر نور خورشید در مدت زمان مناسب و با روش صحیح: شما می‌توانید ظرف چند دقیقه در هر روز در تماس با نور آفتاب قرار بگیرید اما در این چند دقیقه ضمن اینكه پوست صورت خود را با ضد آفتاب محافظت می‌كنید به دست‌ها یا احیانا پاهای خود هیچ لوسیونی نزنید تا آفتاب اندكی با پوست شما تماس پیدا كند. برای كسانی كه پوست حساس دارند كه سریع آفتاب سوخته می‌شود در روزهای پاییز و بهار 20 تا 30 دقیقه در روز و در روزهای گرم تابستان 15 تا20 دقیقه تماس روزانه كافی است.

- رژیم غذایی حاوی ویتامین D داشته باشید: متاسفانه غذاهای زیادی وجود ندارند كه به طور طبیعی حاوی این ویتامین باشند. اما ماهی چرب، روغن ماهی، روغن كبد ماهی و ماهی آزاد بهترین منابع این ویتامین هستند. برخی از غذاهای ارگانیك غنی شده با این ویتامین نیز مفید هستند.

- مكمل‌ها هم روشی دیگر برای تامین ویتامین D هستند: متخصصان توصیه می‌كنند كه روزانه هزار واحد بین‌المللی از این ویتامین برای كودكان و بزرگسالان ضروری است مگر برای كسانی كه زیاد در تماس با نور خورشید هستند كه این افراد باید مقدار مصرف مكمل‌های خود را كاهش دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha