یکشنبه ۲۳ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۴
کد خبر: 299648

بسیاری از افراد به صورت مداوم در طول سال به كمردردهای ناگهانی و شدید دچار می‌شوند به طوری كه قادر به تكان‌ خوردن و راه ‌رفتن نبوده و هر حركت‌شان با درد شدید همراه است.

درمانی برای كمردردهای پاییزی

سلامت نیوز-* دکتر پرهام پارسانژاد: بسیاری از افراد به صورت مداوم در طول سال به كمردردهای ناگهانی و شدید دچار می‌شوند به طوری كه قادر به تكان‌ خوردن و راه ‌رفتن نبوده و هر حركت‌شان با درد شدید همراه است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جام جم ،گاهی بدن این بیماران به یك طرف كج شده و گاهی به حالت خمیده می‌ماند و قادر به صاف ‌شدن نیست. اگر درد ناحیه پایین كمر به اندام‌های تحتانی منتشر شود و بیمار بگوید درد اصلی در پشت ران یا جلوی ساق است، موضوع جدی‌تر خواهد بود و نشان از درگیر شدن اعصاب در ناحیه كمر است. آنچه معمولا در كلینیك‌های فیزیوتراپی با آن مواجه هستیم، بی‌تابی بیمار و تحمل‌‌نكردن درمان‌های فیزیوتراپی در همان بدو ایجاد درد و مراجعه به اورژانس و تزریق آمپول‌های شل‌كننده و ضدالتهاب است.

اگرچه این روش ممكن است آبی روی آتش باشد و بیمار را از جهنم درد و اسپاسم شدید عضلانی رهایی بخشد. اما در صورت ادامه ‌ندادن درمان و مراجعه‌ نكردن به فیزیوتراپی و تقویت ‌نكردن مناسب عضلات با كمك تمرین‌ درمانی در فیزیوتراپی، این مشكل می‌تواند خیلی زود برگردد و مجددا بیمار را گرفتار كند. این تكرار درد و اسپاسم عضلات ناحیه ستون فقرات كمری در شرایط روحی نامناسب، استرس شدید و افسردگی بیشتر اتفاق می‌افتد و درمان روح و روان در كنار درمان جسمانی و فیزیوتراپی اهمیت دارد.

علاوه‌بر وضعیت روحی و عاطفی، تغییر فصل خصوصا تابستان به پاییز و تغییرات دمایی نیز می‌تواند باعث تحریك عضلات ضعیف و بروز اسپاسم شود. تكرار مراجعه این بیماران به كلینیك‌های فیزیوتراپی در پایان تابستان و ابتدای پاییز بیشتر اتفاق می‌افتد، زیرا هوا ناگهانی خنك می‌شود و افراد همچنان از لباس‌های تابستانی استفاده می‌كنند و گهگاه به‌ویژه در شب‌ها در معرض وزش نسیم خنك قرار می‌گیرند. این كوران هوای خنك، به‌ویژه برای كسانی كه فعالیت بدنی سنگین و ورزشی انجام داده‌ و عرق كرده‌اند یك محرك خطرناك است تا مجددا به درد و اسپاسم شدید مبتلا شود.

توصیه ما به بیماران این است كه در شرایط مذكور با پیاده‌روی روزانه و در حد تحمل دویدن آرام، حداقل 45 دقیقه آمادگی جسمانی خود را ارتقاء دهد و با مراجعه به یك فیزیوتراپیست تمرینات كششی، تقویتی و ثبات‌دهنده را آموزش ببینند. انجام تمرینات تقویت عضلات مركزی و به‌اصطلاح «كور» می‌تواند نكته كلیدی در حل این مشكل باشد. كج‌ شدن به یك طرف یا دولا ماندن بیمار هم با تكنیك‌های دستی فیزیوتراپیست در كلینیك‌ها قابل اصلاح است.

آنچه هدف من در این یادداشت است جلب توجه بیماران به عدم تزریق سرخود و بدون نسخه آمپول‌های شل‌كننده و ضدالتهاب است كه اگرچه می‌تواند درمانی سریع باشد، اما به همان میزان مكرر شدن مشكل را در پی خواهد داشت و به مرور باعث ضعف و بی‌كفایتی عضلات ثبات‌دهنده ستون فقرات و نهایتا بیرون‌زدگی دیسك‌های بین‌مهره‌ای شود كه شاید در آن زمان دیگر راهی جز جراحی نباشد. در شرایط بروز كمردرد حاد استفاده از یخ به صورت مكرر در روز و 72 ساعت استراحت مطلق و بستن كمربند طبی می‌تواند بهترین انتخاب باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha