یکشنبه ۲۳ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۸
کد خبر: 299651

امروزه شیوع چاقی در كودكان و نوجوانان در حال افزایش است و به‌عنوان یك معضل سلامت همگانی به‌شمار می‌رود. گفتنی است 40 تا 80 درصد از كودكان چاق در بزرگسالی نیز از چاقی رنج می‌برند.

به درمان چاقی نوجوان‌تان كمک كنید

سلامت نیوز-*دکتر شهاب شهابی: امروزه شیوع چاقی در كودكان و نوجوانان در حال افزایش است و به‌عنوان یك معضل سلامت همگانی به‌شمار می‌رود. گفتنی است 40 تا 80 درصد از كودكان چاق در بزرگسالی نیز از چاقی رنج می‌برند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جام جم ، افزایش زندگی شهری و ماشینی، كم‌تحركی و كاهش فعالیت كودكان، استفاده بی‌رویه از بازی‌های رایانه‌ای، تماشای تلویزیون و از طرفی مصرف غذاهای ناسالم دارای كالری بالا و فست‌فودها موجب چاقی در كودكان و نوجوانان شده است.

از سایر علل می‌توان به ژنتیك، استرس، تنش و بیماری‌های غدد داخلی اشاره كرد كه در یادداشت‌های قبلی به‌طور مفصل به آنها پرداختیم.چاقی در كودكان باعث بلوغ زودرس و توقف رشد قدی آنان می‌شود، چراکه ترشح هورمون رشد و وضعیت هورمونی كودكان با اضافه‌وزن و تغذیه نامناسب تحت‌تاثیر قرار می‌گیرد. همچنین چاقی در كودكان باعث اختلالات خواب و آپنه، كاهش و ضعف توده استخوانی، فشار خون، افزایش چربی خون، دیابت و بسیاری از بیماری‌های دیگر می‌شود.

نوجوانان چاق در معرض افسردگی، منزوی شدن از اجتماع و كاهش اعتماد به نفس هستند و كیفیت زندگی آنان به‌شدت تحت‌الشعاع قرار می‌گیرد. برای كودكان نیز شاخص توده بدنی مانند بزرگسالان به‌صورت عدد بیان نمی‌شود و بهتر است از درصد استفاده شود. به این صورت كه اگر شاخص توده بدنی فرزند شما 95 درصد بیشتر از كودكان هم‌سن، هم‌قد و هم‌جنس باشد، مبتلا به چاقی است. امید است با پیشگیری چاقی كودكان از چاقی آنان در بزرگسالی و پیامدهای ناگوار آن جلوگیری كنیم.

در درمان چاقی در كودكان، اصلاح الگوی غذایی و ورزش به‌عنوان دو ركن اصلی توصیه می‌شود كه در اجرای آن نقش والدین بسیار پررنگ است. كودكان و نوجوانان به تنهایی نمی‌توانند از پس كاهش اضافه‌وزن خود برآیند. پس هرگز آنها را سرزنش نکرده و سعی كنید در راه كاهش وزن حامی و پشتیبان آنان باشید.

با فرزندان‌تان در مورد عوارض چاقی صحبت كنید. الگوی غذایی سفره خانواده را اصلاح كنید تا كودكان از شما تبعیت كنند. همراه آنان ورزش كنید تا تشویق شوند. در صورتی كه رژیم غذایی و ورزش با شكست مواجه شود، در شرایط خاص و پس از تكمیل سن استخوانی و بلوغ، یعنی بعد از 16 سالگی، عمل جراحی را می‌توان مدنظر داشت و با جراح چاقی مشورت كرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha