سه‌شنبه ۱۴ تیر ۱۳۹۰ - ۱۰:۳۸
کد خبر: 29966
سلامت نیوز : رئیس اداره بیماری‌های مشترك وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی گفت: طبق بررسی‌های انجام شده در سال گذشته حدود 18 هزار مورد بیماری سالك در كشور به ثبت رسیده كه یك‌هزار و 600 مورد آن در استان كرمان بوده است.

به گزارش فارس محمدرضا شیرزادی پیش از ظهر امروز در حاشیه كارگاه بین‌المللی آموزش لیشمانیز در كرمان در جمع خبرنگاران اظهار داشت: طبق بررسی‌های انجام شده در سال گذشته حدود 18 هزار مورد بیماری سالك در كشور به ثبت رسیده كه یك‌هزار و 600 مورد آن در استان كرمان بوده است.
وی با اشاره به اینكه فعالیت‌های متعددی‌ دانشگاه‌های علوم پزشكی سراسر كشور در كنترل این بیماری داشتند، تصریح كرد: در نتیجه این بیماری در سال‌های اخیر رو به كاهش است به نحوی كه تعداد مبتلایان سال 87 حدود 22 هزار مورد‌ و سال 88 به 21 هزار مورد رسید.
شیرزادی با بیان اینكه روند بیماری سالك در استان كرمان رو به كاهش است، افزود: پس از زلزله شهرستان زرند تعداد موارد بیماری در این منطقه افزایش ناگهانی داشت اما با توجه به فعالیت‌های انجام گرفته سیستم‌های بهداشتی در پنج سال اخیر تقریبا به یك سوم رسیده است.
وی با بیان اینكه عوامل متعددی از جمله تغییرات آب و هوایی، توسعه كشاورزی، زباله‌ها و نخاله‌های ساختمانی در افزایش بیماری سالك دخیل هستند، تصریح كرد: لذا ممكن است در یك منطقه با وجود فعالیت‌های چشمگیر برای كنترل بیماری، موارد مبتلا افزایش داشته باشد.
شیرزادی بهترین راه پیشگیری را با توجه به اینكه این بیماری از عوامل گوناگونی تاثیر می‌پذیرد، متفاوت دانست و خاطرنشان كرد: آگاهی مردم نیز برای محافظت از خود در این زمینه بسیار مهم است.
وی گفت: همه استان‌های كشور انتقال محلی در آن‌ها صورت می‌گیرد، در حال حاضر استان‌های خراسان رضوی، اصفهان، یزد، سیستان و بلوچستان، كرمان، خراسان جنوبی، خوزستان و بوشهر درگیر این بیماری هستند و تاكنون فعالیت‌های بسیار مثبتی در این زمینه انجام شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha