سلامت نیوز : رئیس محیط زیست شهر تهران با بیان این‌كه در زمینه مشكل آلودگی هوا به دنبال مقصر نباشید، گفت: پیدا كردن راه حل مناسب هنر است؛ محیط زیست برای كاهش آلودگی هوای تهران برنامه‌های خوبی را اجرایی كرده است.

محسن شوكتی در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به بررسی‌های صورت گرفته توسط كارشناسان سازمان هواشناسی در زمینه آلودگی هوا،‌ گفت: درباره مشكل ریزگردها طبق گزارش‌های هواشناسی خشكی منطقه باعث بروز چنین پدیده‌ای شده است.

وی در ادامه افزود: احداث سدهایی روی رودخانه دجله و فرات باعث خشكی عراق و تولید ریزگرد شده است.

رئیس محیط زیست شهر تهران در پاسخ به این پرسش كه چرا تاكنون فكری برای مشكل نشده است؟ گفت: پاسخ كاملاً روشن است؛ این مسئله نیاز به همكاری منطقه‌ای دارد. احداث سدهایی كه باعث خشكی منطقه شده است به مسئولان ما مربوط نمی‌شود.

وی در پاسخ به این پرسش كه چرا برای حل مشكلات داخلی اقدامی صورت نگرفته است؟ یادآور شد: ما در داخل منابع تولید گرد و غبار نداریم؛ حتی 2 ساعت پس از قطع شدن بادهای 120 روزه سیستان گرد و خاك فروكش می‌كند.

شوكتی تأكید كرد: داخل كشور ما كانون‌های گرد و غبار وجود دارد اما استعداد آلوده‌ كردن هوای شهرها را ندارند؛ این ریزگردها از سوی كشورهای همسایه روانه ایران می‌شوند.

مسئولان در زمینه آلودگی هوا زحمت خود را كشیده‌اند
-----------------------------------------------------------------

وی در پاسخ به این پرسش كه چرا برای این مشكلات چاره‌ای اندیشیده نمی‌شود؟ اظهار داشت: این را قبول ندارم؛ تلاش‌هایی صورت گرفته اما برخی‌ها در این زمینه به توافقات صورت گرفته و وعده‌هایشان عمل نكرده‌اند، مسئولان كشور ما زحمت خود را در این زمینه كشیده‌اند.

شوكتی بیان كرد: برداشت غیر اصولی آب در منطقه باعث گرفتار شدن ما به مشكل ریزگردها شده است.

وی با بیان اینكه به دنبال مقصر در زمینه آلودگی هوا نباشید، گفت: با ارائه راهكار به حل مشكلات كمك كنید؛ پیدا كردن راه حل هنر است.

رئیس محیط زیست شهر تهران در پاسخ به این پرسش كه چرا برای آلودگی هوا كه در فصل پاییز و زمستان اتفاق می‌افتد اقدامی انجام نمی‌شود؟ گفت: بخشی از مشكل ناشی از سیستم حمل و نقل شهری است؛ اگر از خودروهای شخصی كمتر استفاده كنیم به خودمان كمك كرده‌ایم.

شوكتی ادامه داد: باید ابتدا از خودمان شروع كنیم و سپس به دنبال مشكلات منطقه‌ای باشیم. این‌كه باید هر چه سریعتر برنامه‌ریزی‌هایی برای رفع مشكل آلودگی هوا در پاییز و زمستان داشته‌ باشیم را قبول دارم؛ بهتر است از هم‌ اكنون برنامه‌ریزی‌هایی را انجام دهیم.

وی گفت: محیط زیست استان تهران برنامه‌های خوبی از جمله طرح تعویض موتورسیكلت‌های فرسوده، جایگزینی مینی‌بوس‌های فرسوده یا استاندارد كردن سوخت را دنبال و اجرایی كرده است.

شوكتی با بیان این‌كه باید در سطح شهر تهران مسافرت‌ها كاهش یابد، اظهار داشت: در پاییز و زمستان گاهی اوقات به دلیل عدم جابه‌جایی هوا، با انباشتگی آلاینده‌ها در هوا مواجه هستیم. در این شرایط اگر از خودروهای شخصی استفاده نكنیم و به سمت استفاده از سیستم‌های حمل و نقل شهری حركت كنیم بدون شك به جلوگیری از تشدید آلودگی هوا كمك كرده‌ایم.

رئیس محیط زیست شهر تهران گفت: در محیط زیست همه مسائل زنجیروار به هم پیوسته است، همه اعضا باید به وظایفشان عمل كنند تا محیط زیستی پاك داشته باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha