جراحی زیبایی گوش با نام علمی اتوپلاستی یا پیناپلاستی (Otoplasty - Pinnaplasty) شناخته می‌شود. اتوپلاستی یا پیناپلاستی برای گوش‌هایی انجام می‌شود که از لحاظ ظاهری حالتی غیر عادی دارند. برای رفع نقص‌های موجود در گوش خارجی یا اصلاح تقارن یکی از گوش‌ها، این عمل انجام می‌شود.

چه محدودیت هایی برای عمل زیبایی گوش وجود دارد؟

سلامت نیوز:محدودیت‌های عمل زیبایی گوش بسیار کم است و تنها در برخی افراد که مشکلات و بیماری‌های زمینه‌ای دارند، قابل انجام نیست. امروزه با پیشرفت علم پزشکی و حضور جراحان فوق تخصص پلاستیک و زیبایی، هیچ محدودیتی برای عمل زیبایی گوش وجود ندارد. با استفاده از جراحی اتوپلاستی، می‌توان عیوب مادرزادی یا مشکلات ناشی از شکستگی گوش را رفع کرد.


به گزارش سلامت نیوز، حال قبل از اینکه به محدودیت‌های عمل زیبایی گوش بپردازیم، بهتر است اول با این جراحی زیبایی آشنا شوید. در این مقاله، در ابتدا شما را با اتوپلاستی، فواید و محدودیت‌های عمل زیبایی گوش آشنا می‌کنیم. سپس تمامی نکات موجود برای جراحی زیبایی گوش، از مراقبت‌های قبل از جراحی گرفته تا مراقبت‌های بعد از عمل زیبایی گوش را به طور کامل شرح داده‌ایم.

چه محدودیت‌هایی برای عمل زیبایی گوش وجود دارد؟

جراحی زیبایی گوش با نام علمی اتوپلاستی یا پیناپلاستی (Otoplasty - Pinnaplasty) شناخته می‌شود. اتوپلاستی یا پیناپلاستی برای گوش‌هایی انجام می‌شود که از لحاظ ظاهری حالتی غیر عادی دارند. برای رفع نقص‌های موجود در گوش خارجی یا اصلاح تقارن یکی از گوش‌ها، این عمل انجام می‌شود. این غیر عادی بودن ممکن است از نظر شکل ظاهری گوش، موقعیت قرار گرفتن آن در سر یا اندازه گوش (کوچک یا بزرگ بودن نسبت به اندازه سر) باشد.


حال این سوال پیش می‌آید که چه زمانی به جراحی زیبایی گوش نیاز پیدا می‌کنیم؟ آیا محدودیت سنی برای اتوپلاستی وجود دارد؟
در پاسخ به این سوال باید گفت: هیچ محدودیت سنی برای عمل زیبایی گوش وجود ندارد. با نظر و تشخیص پزشک فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی می‌توانید اتوپلاستی کنید و یا برای این جراحی محدودیت داشته باشید. جراحی زیبایی گوش از جمله عمل‌های سرپایی و ساده است که در هر کلینیک تخصصی و بیمارستانی قابل اجرا است. تنها کافی است پزشک فوق تخصص مناسب خود را پیدا کنید.

محدودیت‌های جراحی زیبایی گوش در کودکان

طبق نظر برخی پزشکان، اتوپلاستی برای کودکان زیر 5 سال به دلیل نرم بودن اعضای بدن و در حال رشد بودن، بهتر است صورت نگیرد. معمولا جراحی زیبایی گوش را در کودکان به سنین بعد از 5 سال موکول می‌کنند. با این حال برخی پزشکان نیز در برخی مقالات این نظر را دارند که هرچه سن کمتر باشد، گاهی ممکن است بدون جراحی این مشکل توسط پزشک رفع شود. یا اگر هم نیاز به جراحی بود، ترمیم به شکل بهتری صورت می‌گیرد و مراقبت‌های پس از جراحی برای والدین راحت‌تر است.

محدودیت‌های جراحی زیبایی گوش برای بزرگسالان

در صورت ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی، دیابت و یا هر بیماری زمینه‌ای دیگری، باید حتما جراح خود را در جریان قرار دهید. ممکن است در برخی موارد امکان انجام عمل جراحی برای شما وجود نداشته باشد. مصرف برخی داروها، به ویژه داروهای ضد انعقاد خون مانند آسپرین، برای انجام عمل جراحی مشکلاتی را ایجاد خواهد کرد. در چنین شرایطی باید یک برنامه دارویی جدید برای شما مشخص شود.


یکی از محدودیت‌های معمول در جراحی‌های زیبایی، مصرف دخانیات و الکل است. یک ماه قبل از انجام جراحی زیبایی گوش باید مصرف این موارد را کنار بگذارید.


محدودیت سنی برای بزرگسالان تنها در دو صورت وجود خواهد داشت. نخست اینکه شخص آنقدر مسن باشد که پوست وی توانایی ترمیم و بازسازی خود را از دست داده باشد. در چنین حالتی ترمیم جای زخم و یا سفت و محکم شدن گوش پس از عمل به کندی انجام خواهد شد. همچنین ممکن است جای زخم روی پوست پشت گوش و یا روی لاله گوش باقی بماند.
همچنین اگر فرد امکان انجام عمل جراحی با بی‌هوشی را نداشته باشد و از سوی دیگر از انجام جراحی بدون بی‌هوشی بترسد، تنها می‌توان عمل زیبایی گوش را به صورت نیمه بی‌هوشی و با مواد آرام‌بخش انجام داد. 

 
دیگر محدودیت‌های عمل زیبایی گوش

اصلی‌ترین محدودیت‌های جراحی زیبایی گوش تنها به دوران نقاهت بعد از جراحی بر می‌گردد.

اگر زیاد سیگار می‌کشید حتما با مشکلات بیشتری روبرو خواهید شد. مصرف زیاد سیگار باعث کاهش جریان خون در زیر پوست شما می‌شود و روند بهبودی پس از عمل را کند می‌کند. به همین دلیل هم قبل از جراحی و هم پس از جراحی تا چند ماه باید مصرف دخانیات را ترک کنید.
از دیگر محدودیت‌های عمل زیبایی گوش، الزام انجام آن توسط پزشک متخصص است. برخی افراد برای انجام جراحی با هزینه پایین‌تر به پزشکان غیر متخصص رجوع می‌کنند. در حالی که جراح فوق تخصص پلاستیک و زیبایی در این زمینه تجربه و دانش لازم را دارد. برای انجام اتوپلاستی به بهترین شکل ممکن باید از تکنیک‌های مناسبی در جراحی پلاستیک استفاده کرد تا نتیجه عمل طبیعی باشد. برای اطلاعات بیشتر می توانید به سایت دکتر نجف بیگی مراجعه فرمایید.


مشکلات و ناهنجاری‌های ظاهری گوش چیست؟

بیرون زدگی گوش : 

بیرون زدگی گوش که همان داشتن فاصله زیاد گوش از سر است؛ از جمله شایع‌ترین ناهنجاری‌های موجود در ظاهر گوش است. اندازه گیری این مورد معمولا از بالای گوش تا نرمه گوش است و برای هر فرد بستگی به اندازه سرش، اندازه متناسب گوش متغییر است.


جمع شدگی گوش :

جمع شدگی گوش یا به اصطلاح فنجانی شدن، نوعی چسبندگی گوش است که در ناحیه بالای لاله به وجود می‌آید. این حالت بعد از بیرون زدگی، از شایع‌ترین ناهنجاری‌های ظاهری گوش است.


گوش هماتوم یا گوش گل کلمی:

گوش گل کلمی یا هماتوم را می‌توان همان گوش کشتی‌گیران نامید. این حالت معمولا مادرزادی نیست. گوش هماتوم وقتی اتفاق می‌افتد که فشار زیادی به گوش وارد شود. در نتیجه آن، لخته خون زیر پوست جمع می‌شود که اگر به موقع درمان و تخلیه نشود یک بافت سفت زیر پوست به وجود می‌آورد. در این حالت، گوش به اصطلاح حالت گل کلمی به خود می‌گیرد.  


عدم تقارن بین گوش‌ها:

این مورد کمتر وجود دارد ولی ممکن است به صورت مادرزادی یا در طول جراحی ناموفق قبلی دچار عدم تقارن بین گوش‌های خود شوید.

اقدامات قبل از جراحی زیبایی گوش (اتوپلاستی):

قبل از هرچیز به این فکر کنید که چرا می‌خواهید این جراحی را انجام دهید و از نظر روانشناختی آمادگی لازم را در خود به وجود بیاورید. حتما درباره خواسته خود از نتیجه جراحی با پزشک خود صحبت کنید و انتظارات خود را بیان کنید.

باید از شب قبل از جراحی ناشتا باشید. یعنی از شب قبل از جراحی، بعد از خوردن شام دیگر هیچ چیزی نخورید، حتی آب. صبح جراحی باید معده شما کاملا خالی باشد.

شب قبل از جراحی حمام کنید، چرا که تا سه روز پس از جراحی نباید حمام بروید.

اگر بیماری خاصی دارید یا دارویی مصرف می‌کنید، حتما از قبل با پزشک معالج خود مشورت کنید. برخی دارو ها محدودیت‌های عمل زیبایی گوش را بیشتر می‌کند.

هنگام مراجعه برای جراحی زیبایی گوش، لباسی بپوشید که نیازی به پوشیدن از سر نباشد. پیراهن دکمه‌دار، بهترین گزینه است.روز جراحی حتما مدارک پزشکی و نتایج آزمایش‌های خود را به همراه داشته باشید.

اقدامات پس از جراحی زیبایی گوش ( اتوپلاستی):

پس از جراحی اتوپلاستی (پیناپلاستی) مراقبت‌های اولیه ای وجود دارد که با رعایت آن‌ها بدون هیچ مشکلی این دوران را می‌گذرانید. اگر به این توصیه‌ها عمل نکنید، دچار محدودیت‌های عمل زیبایی گوش خواهید شد.   
اتوپلاستی جراحی کاملا سرپایی است تنها با نظر و تشخیص پزشک متخصص، بیمار باید شب قبل از جراحی در بیمارستان یا کلیلنیک مورد نظرش بخوابد.

پس از جراحی، محل برش پوست در پشت گوش و یا درون چین لاله گوش بخیه می‌خورد و سپس پانسمان می‌شود. سعی کنید بیش از حد به بخیه‌های خود فشار وارد نکنید.

اگر بخیه از نوع غیرجذبی باشد، باید یک تا دو هفته بعد از جراحی برای کشیدن بخیه‌ها به جراح خود مراجعه کنید.

هنگام خواب و استراحت تنها باید به پشت دراز بکشید تا هیچ فشاری به گوش‌ها وارد نشود.

در صورت احساس خارش و درد در محل بخیه، از دستکاری کردن زخم خودداری کنید. مصرف داروهای مسکن به کاهش درد و حس خارش کمک می‌کند.

بانداژ و بخیه پس از چند روز طبق نظر پزشک، برداشته می‌شود. احتمالا پس از جراحی گوشتان قرمز و متورم خواهد بود که کاملا طبیعی است.

برای حمام کردن، رفتن به استخر و یا ورزش کردن باید چند روز تا چند هفته صبر کنید. در این مورد با جراح خود مشورت کنید تا با توجه به وضعیت گوش شما توصیه‌های لازم را داشته باشد.

نگرانی‌های پس از جراحی زیبایی گوش

مدت زمان جراحی اتوپلاستی حدود 2 ساعت است. می‌توان این جراحی را با بی‌هوشی و یا با بی‌حسی موضعی و یا نیمه بیهوشی انجام داد. حدود دو ساعت پس از انجام جراحی، مرخص خواهید شد. البته کودکان معمولا نیاز است که یک شب را در بیمارستان بستری باشند.   


پس از پایان دوران بهبودی، بدون هیچ مشکلی می‌توانید به فعالیت‌های ورزشی بپردازید. همچنین گوش شما کاملا حالت نرمال دارد و نتایج درمان دائمی است. امکان سوراخ کردن گوش نیز وجود خواهد داشت. جراحی زیبایی گوش هیچ تاثیری در شنوایی شما ندارد زیرا این جراحی در گوش خارجی شما صورت می‌گیرد و مکانیسم شنوایی انسان در گوش میانی قرار دارد.


نگران جای بخیه و زخم نباشید. این بخیه‌ها در پشت گوش و درون چین و چروک لاله گوش شما انجام می‌شود. همچنین با کمک کرم‌های ترمیمی، تقریبا دیگر هیچ رد و لکه‌ای از بخیه‌ها در گوش شما باقی نخواهد ماند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha