سلامت نیوز : كنترل قند خون در مبتلایان به دیابت در جلوگیری از تشدید مشكلات دهان و دندان نقش مهمی داشته و می تواند موجب حفظ دندان دیابتی شود.
عبدالحمید ظفرمند، پزشك متخصص و جراح دندانپزشك در گفتگو با باشگاه خبرنگاران افزود: مشكلات دهان و دندان ممكن است در هر شخصی روی دهد كه گاهی یك لایه نازك چسبناك با میكروبهای زیادی (به نام پلاك) روی سطح دندانها ساخته می شود كه قند خون بالا به رشد این میكروبها كمك می كند و كنترل قند خون بویژه در دیابتی ها در كاهش این مشكلات نقش مهمی دارد.

وی با اشاره به اینكه استعمال سیگار در مبتلایان به دیابت بالای 45 سال می تواند منجر به بروی بیماریهای لثه شود تاكید كرد: قرمزی و خونریزی در لثه ها جزء اولین نشانه های بیماری لثه محسوب شده كه می تواند موجب عفونت لثه و استخوانهای نگهدارنده آن شود و در این راستا، مراجعه به دندانپزشك توصیه می شود.

ظفرمند در خصوص اینكه چگونه می توان متوجه صدمه دهان و دندان شد، گفت: قرمزی، تورم و التهاب لثه، خونریزی لثه، كشیدگی رو به پایین لثه ها، لق شدن یا حساس شدن دندانها، بوی دهان، ضربان دار شدن لثه ها از جمله مواردیست كه باعث آسیب به دندانها می شود.

وی اظهار داشت: تا آنجا كه ممكن است سطح قند خون را باید در حد طبیعی نگهداشت و حداقل روزی یك مرتبه از نخ دندان به صورت حاله اره ای از پایین به بالا در میان دندانها استفاده كرده و پس از هر وعده غذایی مسواك زدن ضروری است و در مراجعه خود به دندانپزشك باید در خصوص ابتلا به دیابت خود اطلاع دهد.

این جراح دندانپزشك با اشاره به اینكه مبتلایان به دیابت باید به طور مداوم زیرنظر متخصصان غدد قرار گیرند خاطرنشان كرد: این بیماران بهتر است برای اطمینان زیرنظر متخصصان دندانپزشك از سلامت دندانهایشان قرار گیرند و قرص ها و داروهای درمان و كنترل بیماریشان را سر موقع و مرتب مصرف كنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha